فناوری اطلاعات

توشیبا به دو شرکت تقسیم می‌شود

توشیبا با لغو برنامه قبلی برای تقسیم به سه شرکت که با مخالفت شدید سهامداران کنشگر روبرو شده بود، اعلام کرد به دو شرکت تقسیم خواهد شد و داراییهای غیراصلی را به فروش می رساند.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، توشیبا در بیانیه ای در توکیو اعلام کرد این غول فناوری ژاپنی تصمیم دارد کسب و کار دستگاهها را که شامل نیمه رساناهاست، جدا و به صورت یک شرکت جداگانه به ثبت برساند. این شرکت طرح قبلی برای جداسازی فعالیتهای زیرساخت را لغو کرد و این فعالیتها همچنان تحت نام توشیبا ادامه پیدا می کند. تقسیم توشیبا به دو شرکت ارزانتر و روانتر از طرح قبلی خواهد بود.

توشیبا همچنین شرکت توشیبا تِک (Toshiba Tec Corp) که کسب و کار تجهیزات الکترونیکی توشیبا است را به عنوان یک کسب و کار غیراصلی مشخص کرد اما در خصوص فروش این کسب و کار حرفی نزد.

این شرکت همچنین از ۳۰۰ میلیارد ین (۲.۶ میلیارد دلار) سرمایه اضافی برای سوددهی به سهامداران ظرف مدت دو سال استفاده خواهد کرد.

سهام شرکت تراشه حافظه کیوشیا هولدینگز کورپ (Kioxia Holdings Corp) همچنان در اختیار توشیبا خواهد بود اما این شرکت به دنبال کسب درآمد از این سهام و پرداخت عایدی به سهامداران است. کیوشیا به دنبال عرضه اولیه عمومی سهام بوده اما گزارش شده است که مذاکراتی برای ادغام با شرکت وسترن دیجیتال داشته است.

سهام توشیبا افتی که ابتدای معاملات روز دوشنبه داشت را جبران کرد و پس از اعلام برنامه جدید، ۴.۵ درصد صعود کرد. ارزش سهام توشیبا تِک هم ۱۵ درصد صعود کرد که بزرگترین افزایش از سال ۲۰۱۶ بود.

ساتوشی تسوناکاوا، مدیرعامل توشیبا در بیانیه ای گفت: پس از تعامل با سهامداران کلیدی و بررسیهای تکمیلی بیشتر، به این نتیجه رسیدیم که توشیبا به دو شرکت مستقل تقسیم شده و داراییهای فرعی خود را در جهت منابع بلندمدت واگذار کند.

توشیبا زمانی یکی از محترم ترین شرکتهای ژاپن بود اما سالهاست به دلیل رسواییها و اشتباهات مدیریتی مکرر در وضعیت بحران بسر می برد. این شرکت حافظه فلش برای رایانش را ابداع کرد اما برای پرداخت هزینه توسعه ناموفق نیروی هسته ای، کنترل کسب و کار نیمه رسانای خود را فروخت. این توافق در را به روی سرمایه گذاران کنشگری باز کرد که به دنبال تغییر در توشیبا بودند.

تسوناکاوا سال گذشته گفته بود بر این باور است که تقسیم توشیبا به سه بخش زیرساخت، تراشه های حافظه و دستگاههای الکترونیکی به نفع سهامداران این شرکت است. اما بعضی از بزرگترین سهامداران توشیبا به شدت با این برنامه مخالفت کردند.

بر اساس گزارش رویترز، توشیبا همچنین ۵۵ درصد سهم در شرکت توشیبا کریر را به شرکت کریر گلوبال به مبلغ حدود ۱۰۰ میلیارد ین خواهد فروخت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا