فناوری اطلاعات

تراکنش های مرکز ملی تبادل اطلاعات از 8.5 میلیارد گذشت

رییس سازمان فناوری اطلاعات با اعلام اینکه خدمات بیش از 93 درصد دستگاه‌های دولتی بر روی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند قرار دارد، گفت: در سال گذشته، بیش از 5.2 میلیارد تراکنش در مرکز ملی تبادل اطلاعات به ثبت رسیده است که این میزان به 8.5 میلیارد تراکنش در سال جاری افزایش یافته است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، محمد خوانساری، رییس سازمان فناوری اطلاعات در نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با اشاره به این بیش از 93 درصد دستگاه‌های دولتی به صورت یکپارچه بر روی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند قرار دارد، گفت: کلیه متقاضیان می توانند با یک بار ورود و احراز هویت از کلیه خدمات دولتی موجود در این پنجره استفاده کنند.

وی، با بیان اینکه مرکز ملی تبادل اطلاعات، میزبان تبادل سرویس‌های دولتی و بخش خصوصی است که 400 دستگاه دولتی و 359 شرکت در بخش خدمات عمومی دولت (PGSB) از خدمات موجود در این مرکز بهره می‌برند، افزود: در سال گذشته، بیش از 5.2 میلیارد تراکنش در مرکز ملی تبادل اطلاعات به ثبت رسیده است که این میزان به 8.5 میلیارد تراکنش در سال جاری افزایش یافته است.

خوانساری تصریح کرد: تلفیق خدمات در حوزه دولت و نظام بانکداری الکترونیکی، حلقه مفقوده‌ای است که ایجاد آن می‌تواند هر چه بیشتر دولت را به مثابه یک پلتفرم نزدیک کند و به تکمیل زنجیره ارزش در نظام بانکداری بپردازد. به عنوان مثال دسترسی به اطلاعات یک فرد در زمینه رفتارهای اجتماعی، چنانچه با دسترسی به اطلاعات وی در زمینه دریافت و پرداخت‌های مالی ترکیب شود، می‌تواند باب جدیدی را در خصوص اعتبارسنجی مشتری باز کند.

معاون وزیر ارتباطات همچنین ایجاد نوآوری در ارایه سرویس‌های بانکی را نیاز جدی این حوزه تلقی کرد و خاطرنشان کرد: روی آوردن به ارایه میکرو سرویس‌ها، گام موثری در راستای ایجاد نوآوری در سرویس‌های بانکی به شمار می‌رود. در همین راستا، ترکیب میکرو سرویس‌ها با یکدیگر، منجر به ارایه خدمات جدیدتری در نظام بانکداری الکترونیکی می‌شود که رضایت بسیاری از ذینفعان را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه مرکز ملی تبادل اطلاعات دارای توانمندی و آمادگی‌‌هایی است که می‌تواند از هر نوع پیشنهادی جهت ترکیب خدمات دولتی و بانکی با یکدیگر استقبال کند، افزود: بلوغ اکوسیستم نظام بانکی بالاتر از برخی حوزه‌های دیگر نظیر نظام سلامت است و کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال دولت که ذیل خود کارگروه پلتفرم‌ها را اداره می‌کند، این آمادگی را دارد تا مشکلات و موانعی که در مسیر رشد و توسعه نظام بانکداری الکترونیک وجود دارد را با تصویب مصوباتی که از درجه اهمیت بالایی نیز برخوردار است، هموار کند و عبور از مسیر کارگروه، سرعت بیشتری را برای ایجاد نوآوری در زنجیره ارزش نظام بانکداری الکترونیکی به همراه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا