فناوری اطلاعات

افشای تبانی توئیتر با پنتاگون در تولید محتوای ضد ایرانی

یک روزنامه نگار آمریکایی به تازگی از تبانی توئیتر با پنتاگون در تولید محتوای ضدایرانی توسط حسابهای جعلی پرده برداشت است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از مهر، گزارش‌ها حاکی از همکاری توئیتر با پنتاگون برای تبلیغ حساب‌های جعلی در خاورمیانه با هدف ستایش سیاست ایالات متحده در منطقه است، اقدامی که برخلاف ادعاهای این شرکت مبنی بر تشخیص و خنثی کردن دستکاری پلتفرم‌هاست.

گفته می‌شود این تبانی دست کم به مدت چهار سال یعنی از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ به طول انجامیده و مدیران ارشد توئیتر با استفاده از اطلاعات نظامی در یک کمپین مخفی آنلاین با نام « PsyOp» حساب‌هایی را تبلیغ کردند که سیاست‌های اتخاذی آمریکا را در خاورمیانه توجیه و تطهیر می‌کرد؛ مثلاً یک نمونه مربوط به حسابی بود که ادعا می‌کرد بمباران هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در یمن فقط تروریست‌ها را از بین برده است.

این افشاگری‌ها توسط روزنامه نگاری به نام لی فانگ انجام شد، که روز گذشته هشتمین قسمت از اسناد مربوط به این اقدام توئیتر را منتشر کرد. بر اساس اسناد منتشر شده، پنتاگون برای تبلیغ حساب‌هایی که محتوای طرفدار آمریکا را در خاورمیانه توئیت می‌کنند، با توئیتر همکاری داشته است.

فانگ، روزنامه‌نگار مستقر در سانفرانسیسکو است که برای The Intercept می‌نویسد، او در آخرین اظهاراتش در این باره نوشت: «علیرغم وعده‌ها برای بستن شبکه‌های تبلیغاتی مخفی دولتی، اسناد توئیتر نشان می‌دهد که غول شبکه‌های اجتماعی در پشت صحنه، عملیات نفوذ روانی آنلاین ارتش ایالات متحده را تأیید و حمایت کرده است و با وجود آگاهی از این که حساب‌های تبلیغاتی پنتاگون از هویت‌های پوششی استفاده می‌کنند، از تعلیق بسیاری از آن‌ها به مدت بیش از ۲ سال خودداری کرده و حتی برخی از آن‌ها هنوز فعال هستند.

فانگ به ایمیل‌هایی اشاره کرد که نشان می‌داد همکاری با پنتاگون حداقل پنج سال پیش آغاز شده است.

ناتانیل کالر، یک مقام فرماندهی مرکزی ایالات متحده در سنتکام، در تاریخ ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۷ خطاب به مدیران اجرایی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «از مدیر اجرایی تیم خط مشی عمومی درخواست کرد تا برخی حساب‌ها را تأیید کرده و آن دسته از حساب‌های عربی زبان را که ما برای تقویت پیام‌های خاص استفاده می‌کنیم، در فهرست سفید قرار دهد».

کالر نوشت: «ما حساب‌هایی داریم که در هشتگ‌ها ایندکس نشده‌اند، شاید به‌عنوان ربات پرچم‌گذاری شده‌اند. برخی از اینها یک مسیر واقعی ساخته بودند. ما یک صفحه گسترده با ۵۲ حساب به تیم توئیتر ارسال و درخواست سرویس اولویت کردیم».

به گفته فانگ در میان حساب‌های انتخاب شده برای رفتار ترجیحی، حسابی حذف شده بود که ادعا می‌کرد حملات هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده «دقیق» بوده و تروریست‌ها را کشته است نه غیرنظامیان؛ این حساب همچنین حمله مورد حمایت آمریکا و عربستان به مردم یمن را مورد ستایش قرار می‌داد.

حساب‌های دیگر از گروه‌های مسلح مورد حمایت آمریکا در سوریه حمایت و پیام‌های ضد ایرانی را در عراق تبلیغ می‌کردند.

کالر در جریان درخواست پنتاگون از توئیتر چنین استدلال کرده بود که همه حساب‌های عربی منتسب به دولت ایالات متحده هستند که در مورد مسائل امنیتی مربوطه توئیت می‌کنند، این در حالی بود که بسیاری از حساب‌ها در واقع اشاره‌ای به مدیریت آن‌ها توسط دولت آمریکا نداشتند.

در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که حتی برخی از این حساب‌های جعلی با یک عکس فتوشاپی و محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی فعالیت می‌کردند. یا برخی دیگر به دنبال انتشار محتوای ضد ایرانی با تمرکز بر مخاطبان عراقی بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا