ارائه گرنت به دانش بنیانها برای تامین فناوری از دانشگاهها
رئیس صندوق نوآوری گفت: گرنت یکی از حوزههایی است که ما برای شرکتهای دانشبنیانی تعریف کردهایم که بتوانند با همکاری استادان دانشگاه و هستههای پژوهشی، فناوری را از طرف دانشگاه تامین کنند.
فناوری برتر دیجیتال به نقل از دانشگاه امیرکبیر، نشست شهریورماه مجمع دانشگاهیان انقلاب اسلامی با حضور جمع کثیری از دانشگاهیان دانشگاههای، تهران، امیرکبیر ، علم وصنعت ، الزهرا ، شهید بهشتی، شهید رجایی، آزاد اسلامی، سمنان، هرمزگان، سیستان وبلوچستان، رازی و پژوهشگاه مواد و انرژی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
دکتر علیرضا رهایی سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مسئول نشست با اشاره به بیانیه گام دوم و نقشه جامع علمی کشور، ضرورتهای انکارناپذیر ارتباط دانشگاه با صنعت را مورد تاکید قرار داد.
وی با ذکر برخی موانع موجود در اساسنامه شرکت های دانش بنیان ، نحوه مواجه صندوق توسعه در حمایت از شرکتها، جایگاه محصولات دانش بنیان در نظام عرضه و تقاضا و همچنین کیفیت بالای برخی از شرکتها و محصولات آنها به عنوان نقاط قوت حضور در عرصه های علمی داخلی و خارجی را مورد بررسی قرار داد.
دکتر محمدصادق خیاطیان، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در این جلسه بیان کرد: در دهه گذشته دانشگاههای دنیا به سوی کارآفرینی و اقتصاد مبتنی بر فناوری حرکت کردهاند. یک مثال مهم در این زمینه دانشگاه MIT است که حدود ۵۲ استارتآپ یونیکورنی (یک میلیارد دلاری) دارد. برای مثال فارغالتحصیلان این دانشگاه کسب و کارهایی تاسیس کردهاند که تنها ۵۲ شرکت از آنها به بیش از یک میلیارد دلار درآمد دست یافتهاند. برای نمونه شبکه اجتماعی لینکدین یک نمونه از همین کسبوکارهایی است که فارغالتحصیلان این دانشگاه تشکیل دادهاند. آمارها نشان میدهد که هر ۱۰۰ فارغالتحصیل دانشگاه MIT عامل تاسیس ۱۸ استارتآپ هستند.
دانشگاه در دنیا به منشا و مبدا فناوری و کسبوکارهای نوآورانه تبدیل شده است
وی افزود: این مسئله نشاندهنده یک بلوغ است که دانشگاه در دنیا به منشا و مبدا فناوری و کسبوکارهای نوآورانه تبدیل شده است. ما نیز باید در کشور به این سمت حرکت کنیم. امروز وقتی موفقیت شرکتهای دانشبنیان را بررسی میکنیم، مشخص میشود که خاستگاه اغلب آنها، دانشگاه بوده است.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی بیان اظهار کرد: امروز شرکتهای دانشبنیانی را میشناسیم که در قالب یک هسته دانشجویی با یک میلیارد تومان وامی که از صندوق دریافت کردهاند، اکنون به فروش بیشتر از هزار میلیارد تومان محصولات خود رسیدهاند. این نشان میدهد که زیستبوم نوآوری در دانشگاههای ما میتواند منشا رشد و بالندگی باشد و ضرورت و نیاز امروز فناوری و اقتصاد کشور است.
خیاطیان در ادامه این جلسه با بررسی روند توسعه نوآوری در کشور گفت: اگر بخواهیم روند توسعه نوآوری در دانشگاههای کشور را دستهبندی و دوران گذار کشور به سوی اقتصاد دانشبنیان را ترسیم کنیم، باید گفت در دهه اول پس از انقلاب دانشگاههای ما آموزش محور بودند و ماموریت اصلی که برای دانشگاه تعریف شد، به تربیت نیروی انسانی ختم میشد. البته این مسئله در آن برهه نیاز کشور بود. پس از انقلاب نیازمندی در حوزه تربیت نیروی انسانی و آموزش محسوس بود و با سیاستگذاری خوب و جهتگیری به موقع و توسعه دانشگاه و دیگر زیرساختها، کشور در تربیت نیروی انسانی، موفق عمل کرد.
وی ادامه داد: دانشگاههای کشور در دهه اول انقلاب با مشکل جذب هیئت علمی مواجه بودند و ظرفیت آموزش عالی کشور در تحصیلات تکمیلی بسیار کم بود. امروزه نیاز ما در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص بسیار کم شده و این نکته به خاطر سیاستگذاریهای درست، جذب استادان متخصص در دانشگاهها و در نهایت توسعه زیرساختهای آموزش بوده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان ساخت: در مرحله دوم و سالهای پس از جنگ تحمیلی حوزه پژوهش در اولویت دانشگاهها قرار گرفت و ماموریتهای مبتنی بر پژوهشهای دانشگاهی تقویت شد. در این دوره زیرساختهای پژوهشی بنیان گرفت و سیاستهای کلی علمی بر توانمندکردن استاد و دانشجو در حوزه پژوهش متمرکز شد، روندی که هنوز هم امتداد دارد.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه از اوایل دهه هشتاد، کشور حرکت خود را به سوی توسعه فناوری آغاز کرد و در این میان دانشگاهها موضوع توسعه فناوری را در دستور کار قرار دادند، تصریح کرد: در این میان زیرساختهای خوبی ایجاد شد و مراکز رشدی متنوعی نیز در دانشگاههای کشور شکل گرفت؛ روندی که نخستین بار از دانشگاه صنعتی اصفهان و با تاسیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان آغاز شد.
خیاطیان افزود: پس از آن اغلب دانشگاههای مادر کشور به سمت توسعه فناوری پیش رفتند، مراکز رشد، پارکهای علم و فناوری دانشگاهی و … شکل گرفتند و نهادسازی مناسبی در زمینه توسعه فناوری اتفاق افتاد.
وی در ادامه با اشاره به تشکیل واحدهای فناور از دل دانشگاهها طی یک دهه اخیر، گفت: این تیمهای فناور اگرچه مورد حمایت بودند اما نقطه عطف زمانی رقم خورد که مجلس شورای اسلامی قانون حمایت از کسبوکارهای دانشبنیان را در سال ۸۹ به تصویب رساند. از این تاریخ کشور عملا وارد فاز اقتصاد دانشبنیان شد و مبنا بر این قرار گرفت که شرکتهای دانشبنیان نقشی در اقتصاد کشور ایفا کنند