فناوری اطلاعات

حالت هوش مصنوعی جستجوی گوگل دیگر یک آزمایش نیست

در مارس، شرکت گوگل آزمایش نسخه AI Mode (حالت هوش مصنوعی) برای جستجو را با دسته محدودی از کاربران از طریق پلتفرم Google Labs آغاز کرد. سپس، در اوایل این ماه، دسترسی به این قابلیت را به تمام کاربران ایالات متحده در Google Labs گسترش داد. امروز، در کنفرانس توسعه‌دهندگان I/O، گوگل اعلام کرد که حالت AI از مرحله آزمایشی فراتر رفته و دیگر یک ویژگی آزمایشی محسوب نمی‌شود.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از گوگل؛ به جای آن، این قابلیت از امروز به تمام کاربران گوگل جستجو در ایالات متحده منتشر خواهد شد. البته، همان‌طور که متداول است، این به‌روزرسانی چند هفته زمان خواهد برد تا به تمام کاربران گسترش یابد. هنگامی که این قابلیت در دسترس شما قرار گرفت، یک تب جدید به نام AI Mode را در بخش جستجو و نوار جستجوی اپلیکیشن گوگل روی دستگاه‌های موبایل مشاهده خواهید کرد.

این تب در موقعیت سمت چپ‌ترین تب خواهد بود، حتی قبل از تب “All”. گوگل مدعی شده حالت AI «قدرتمندترین جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی» خود را ارائه می‌دهد (مشخص نیست نسبت به چه چیزی)، و «منطق پیشرفته‌تر و چندحالتی بودن (multimodality)» را فراهم می‌کند، همراه با «توانایی عمیق‌تر شدن از طریق پرسش‌های دنباله‌دار و لینک‌های مفید به وب» (دوباره، مقایسه با چه چیزی مشخص نشده است).

شرکت گوگل قول داده‌های زیادی می‌دهد، از جمله نتایج «فرا-مرتبط (hyper-relevant)» و اینکه حالت AI جایی است که اولین بار «قدرتمندترین قابلیت‌های Gemini» را به کار خواهد برد – بدون اینکه دقیقاً مشخص کند منظورش چیست. بسیاری از قابلیت‌ها و ویژگی‌های موجود در حالت AI به مرور زمان وارد جستجوی پیش‌فرض خواهند شد، بنابراین به زودی دیگر نتوانید از برابر آن فراری باشید (تا چند وقت دیگر که هنوز می‌توانید از تب AI Mode صرف‌نظر کنید).

از این هفته، نسخه‌ای «سفارشی» (هر چه معنای آن باشد) از Gemini 2.5 به بخش جستجو برای هر دو حالت AI Mode و AI Overviews اضافه خواهد شد. همچنین در حالت AI، قابلیت Deep Search (جستجوی عمیق) نیز وجود خواهد داشت که «با ترکیب اطلاعات گوناگون، گزارشی با سطح متخصصانه و با منابع کامل در عرض چند دقیقه ایجاد می‌کند و ساعت‌ها زمان تحقیق شما را ذخیره می‌کند». البته بعداً باید ساعاتی صرف تأیید کنید که این گزارش‌ها دروغ پشت پیمانه نیستند، چونکه این مشکل ذاتی مدل‌های هوش مصنوعی است.

همچنین در حالت AI یک آیکون Live نیز وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد دوربین خود را به سمت اشیاء مختلف بگیرید و از آن‌ها سوال کنید – کمی شبیه نحوه کار Gemini Live با اشتراک‌گذاری دوربین و صفحه.

حالت AI قادر خواهد بود بلیط‌های رویداد، رزرو رستوران، و نوبت‌های محلی را برای شما رزرو کند — با شرکت‌هایی مثل Ticketmaster، StubHub، Resy و Vagaro شروع خواهد شد. حتی خرید لباس نیز امکان‌پذیر خواهد بود؛ یعنی بعد از اینکه شما چیزی پسندیدید و با استفاده از واقعیت مجازی آن را امتحان کردید، حالت AI آن را برای شما خریداری خواهد کرد.

قابلیت حالت AI می‌تواند با سایر برنامه‌های گوگل، ابتدا از جمله Gmail، ادغام شود تا بتواند زمینه شخصی‌سازی شده‌ای ارائه دهد. همچنین پیشنهادات شخصی‌سازی شده‌ای بر اساس جستجوهای قبلی شما ارائه خواهد داد. در نهایت، حالت AI قادر خواهد بود مجموعه داده‌های پیچیده را تحلیل کند و نمودارهایی ایجاد کند که «زنده شدن» تصویری از آن داده‌ها را فراهم کند، همه‌چیز کاملاً متناسب با درخواست شما.

در حالی که خود حالت AI شروع به گسترش کرده است، تمام ویژگی‌هایی که درباره حالت AI صحبت کردیم به مرور در «هفته‌ها و ماه‌های آینده» از طریق Google Labs ظاهر خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا