فناوری اطلاعاتسردبیر

رفع فیلترینگ یا برخورد با فیلترشکن فروش ها – محبوبه بیدکی

با فراگیر شدن اینترنت و ارتباطات همچنین تاثیر مهم فضای مجازی در زندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همه مردم،این امر منجر به ایجاد فرصت‌های جدیدی برای تبادل اطلاعات و دسترسی به منابع مختلف جهانی شده که به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها نیز کمک می‌کند، از طرفی اینترنت افزایش تعاملات اجتماعی و فرهنگی میان افراد و گروه‌های مختلف را در سراسر جهان فراهم آورده که به فرهنگ‌ها و ارزش‌های مختلف دسترسی آسان‌تری می‌دهد.

با این حال، ورود اینترنت به تمام زوایای زندگی انسانی نیز با چالش‌ها و مسائلی همراه است، از جمله مسائل مهم امنیتی در فضای مجازی، حریم شخصی، اشاعه اخبار جعلی و تبلیغاتی، محتوای زنجیره و تأثیرات طولانی‌مدت استفاده از اینترنت بر روابط اجتماعی و سلامت روانی افراد است. بنابراین، اهمیت توسعه و بهره‌برداری بهینه از اینترنت و فضای مجازی، همراه با توجه به مسائل و چالش‌های مربوطه، امری حیاتی و ضروری برای جوامع امروزی است و باید قوانین، راهکارها و سیاست‌های مناسبی برای مدیریت بهتر این فضاها تدوین شود تا از مزایا و فرصت‌های شغلی و کسب و کارهای مجازی  بهره‌وری حداکثری برای توسعه پایدار جوامع به دست بیاوریم. در این میان و بر اساس آمار و ارقام از ۸۵میلیون‌نفر ایرانی، تعداد کاربران اینترنت از ۷۲ میلیون نفر عبور کرده و بیش از ۵۵ درصد در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها فعالیت دارند که نسبت به سال قبل حدود ۱۰ درصد رشد داشته و  اینستاگرام با ۴۸ میلیون کاربر و واتس‌اپ با حدود ۵۲ میلیون کاربر، به ترتیب محبوب‌ترین شبکه اجتماعی و پیام‌رسان در ایران محسوب می‌شوند. تلگرام نیز ۵۰ میلیون کاربر ایرانی دارد که حضور این میزان کاربر در رسانه‌های اجتماعی، زمینه بسیاری از تعاملات اقتصادی و اجتماعی به‌ویژه تجارت و کسب‌وکار را در فضای مجازی فراهم کرده است. این واقعیت نشان‌دهنده اهمیت بسیاری که برای کسب‌وکارها دارد. با توجه به این تعداد بالای کاربران اینترنت و حضور فعال آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی، کسب‌وکارها می‌توانند از این فضای مجازی برای تبلیغات، فروش محصولات و خدمات، ارتباط با مشتریان و برندسازی استفاده کنند. بنابراین، توجه به رونق و توسعه کسب‌وکارهای آنلاین و سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند به توسعه اقتصادی کشور و افزایش اشتغال کمک شایانی نماید. اما در کنار این مزایا، نکاتی مانند محافظت از اطلاعات حساس مشتریان و اطمینان از رعایت حریم شخصی در این فضاها نیز باید مد نظر قرار گیرد. به‌طور کلی، حضور فعال کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، یک فرصت بزرگ برای توسعه کسب‌وکارها و ایجاد ارتباطات موثر با مشتریان است. با در نظر گرفتن چالش‌ها و مسائلی که ممکن است در این فضاها پیش بیایند، مدیران کسب‌وکارها باید با استفاده از استراتژی‌های مناسب برای بهبود عملکرد و رشد کسب‌وکار خود بهره ببرند.

اما اخیرا و با توجه به وعده های انتخاباتی رئیس جمهورمحترم،کاربران شبکه های مجازی به ویژه صاحبان کسب و کارهای آنلاین  چشم‌انتظار نتیجه اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی بودند که دکتر پزشکیان تنها برخورد با فیلترشکن فروش‌ها را مطرح کرده و عدم رفع فیلترینگ را مجددا گوشزد نمودند. دراین میان یکی از خواسته های مردم تاکید بر وعده‌های انتخاباتی و انتظارات آنان در حوزه فضای مجازی، بوده و هست که بسیار قابل درک می باشد. این انتظارات از نظر توسعه کسب و کارهای آنلاین بسیار مهم به نظر می رسد. اما متاسفانه بر مبنای انتشار نتایج جلسه دولت با شورای‌عالی فضای مجازی، بسیاری از کاربران ناراضی هستند. وزیر ارتباطات نیز در ازای مطرح کردن راهکارهای کارآمد برای مقابله با فیلترینگ  تنها به برخورد با فیلترشکن فروش‌ها اشاره کرد که اینگونه راهکارها برای کاربران مطلوب نخواهد بود، اما فیلترینگ را زیر پا نمی‌گذارند. باید دید که آیا تغییری در رویکرد و اقدامات دولت در زمینه فضای مجازی رخ می دهد یا این روند ادامه خواهد داشت.انتظار می رود که این مسئله به عنوان یک اولویت مهم در دولت مورد توجه قرار گیرد و تلاش‌های جدی برای رفع فیلترینگ انجام شود.

بدیهی است که حضور رئیس جمهور و دیگر اعضای شورای عالی فضای مجازی در این جلسات می‌تواند فرصتی برای بررسی گسترده‌تر و برنامه‌ریزی مناسب‌تر در این زمینه باشد و امیدواریم که این جلسات به نتایج قابل قبول و مفیدی منتهی شوند که برای نیازهای کاربران و کسب و کارهای آنلاین پاسخی مناسب داشته باشند.

mojgan.bidaki88@gmail.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا