فروش ۵ برابری کنسولهای پلیاستیشن در مقابل ایکسباکس!
در این که فروش پلیاستیشن بیشتر از ایکسباکس است شکی نیست. عناوین انحصاری بسیار با کیفیت در کنار سابقه بسیار خوب در دنیای گیمینگ باعث شده که پلیاستیشن همواره برتری خاصی نسبت به ایکسباکس داشته باشد. شرکت مایکروسافت نیز به طور دائم در تلاش است تا این اختلاف را کم کند و با عرضه اشتراکهایی مثل گیمپس یا خرید استودیوهای بازیسازی مختلف این روند خود را اثبات کرده است.
فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ مباحث مالی در دنیای تکنولوژی و تجارت به صورت سه ماهه بررسی میشوند. به همین دلیل است که آمار شرکتهای مختلف به این شکل منتشر شده و حال نوبت به سه ماهه گذشته در دنیای کنسولها رسیده است. اینطور که به نظر میرسد شرکت سونی همچنان برتری خود را حفظ کرده و نزدیک به ۵ برابر بیشتر کنسول پلیاستیشن ۵ به بیرون نسبت به کنسولهای ایکسباکس عرضه شده است. به این نکته هم دقت کنید که ایکسباکس دو مدل سری اس و سری ایکس را برای نسل نهم داشته که باعث شده این آمار بسیار جالب باشد.
طبق اطلاعات منتشر شده سونی نزدیک به ۴.۵ میلیون دستگاه از پلیاستیشن ۵ را در این سه ماه به بازار عرضه کرده است. در نتیجه فروش کلی پلیاستیشن ۵ به ۵۹ میلیون دستگاه رسیده که مشابه آمار پلیاستیشن ۴ در همین بازه زمانی است. نکته اینجاست که با وجود اینکه سونی در این مدت فعالیت زیادی در زمینه بازی نداشته، این استقبال بسیار قابل توجه است.
در بخش مایکروسافت وضعیت چندان جالب نیست. طبق چیزی که اعلام شده مایکروسافت حدود ۳۱ درصد افت فروش در بخش سالانه داشته و این آمار به صورت حدودی است. به این شکل که مایکروسافت هنوز آمار رسمی خود را اعلام نکرده و افراد خاصی هم به آن دسترسی نداشتند. در نتیجه هنوز آمار دقیق آن مشخص نیست ولی در کل این شرکت نسبت به قبل افت فروش زیادی داشته است.
یکی از علتهای افزایش فروش کنسول پلیاستیشن ۵ عرضه یک مدل جدید از این کنسول به نام اسلیم (Slim) بود که در کنار اندازه کوچکتر ظاهر جالبتر هم داشت و با استقبال بسیار خوبی از طرف کاربران روبرو شد.
در زمینه سونی نیز وضعیت چندان جالب نیست به دلیل اینکه اگر به صورت ماهانه و دقیق بررسی کنید این شرکت حدود ۲۹ درصد افت فروش داشته است ولی در کل در بررسی سالانه فروش سونی رشد داشته است. در کل فروش کنسولهای بازی نسبت به قبل کم شده است و بازار این بخش از سرگرمی چندان جالب نیست. مخصوصاً اینکه هر دو شرکت توانایی فروش کنسول نسل هشتمی را نداشتند و اینطور که به نظر میرسد از این نسل قدیمی استقبال چندانی نمیشود. میتوان گفت که کنسول سری اس با قیمت بسیار خوبی که دارد یک جایگزین مناسب برای دستگاههای نسل هشتمی است و به همین دلیل استقبال چندانی از این نسل نمیشود.
با توجه به آمار و ارقام بدست آمده فروش بازی در پلتفرمهای مختلف الزامی به نظر میرسد. شرکتهای بزرگ سازنده کنسول باید از حالت انحصاری خارج شوند و تمام تلاش خود را بکنند که پیشرفت در فروش داشته باشند. به همین دلیل است که ما شاهد عرضه چندین بازی مختلف مثل هل دایورز ۲ (Helldivers 2) از طرف سونی و های فای راش (Hi-Fi Rush) از طرف مایکروسافت روی پلتفرم کامپیوتر هستیم.
یکی از نکات جالبی که سونی به آن اشاره کرد این بود که این شرکت از ساعت بازی کردن برای پیشرفت خود استفاده کرده است. به این شکل که ساعت استفاده از کنسول نسل نهمی سونی نسبت به قبل رشد ۱۵ درصدی داشته و میتوان گفت که کاربران بیش از پیش به کنسولهای خود متعهد هستند. از آمار دیگر این شرکت میتوان به افزایش ۱۷ درصدی فروش بازی اشاره کرد.
در دنیای گیمینگ وضعیت عجیبی حاکم است. شرکت سونی در اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی حدود ۹۰۰ نفر از کارمندان خود را اخراج کرد و استودیوی لندن را نیز بست. این از طرفی است که مایکروسافت هم تعدادی از استودیوهای خود را بسته و بسیاری از کارمندان خود را اخراج کرد. این دو غول دنیای تکنولوژی با مشکلات زیادی از لحاظ مالی و توسعه روبرو شدند و همین موضوع باعث شده دنیای گیمینگ شرایط خاصی داشته باشد. حال این که روند هر دو شرکت در آینده چگونه خواهد بود هنوز مشخص نیست ولی سال ۲۰۲۴ میلادی به نسبت سال آرامی برای دنیای گیمینگ خواهد بود.