فناوری اطلاعات

گسترش قلمرو هوش مصنوعی کشور با اجرای ۴ طرح جدید

ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اجرای ۴ طرح جدید حوزه هوش مصنوعی برای گسترش قلمرو این فناوری در کشور خبر داد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از معاونت علمی، حوزه هوش مصنوعی در کشور با اجرای پروژه‌های جدید و با فراهم شدن امکاناتی که تاکنون موجود نبوده، گسترش می‌یابد.

سرعت بی‌محابای هوش مصنوعی در سراسر جهان و دسترسی‌های فراوانی که این امکان، به بشر می‌دهد سبب شده تا فناوران کشورهای مختلف، همواره در تلاش برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های پیدا و پنهان این فناوری نوظهور باشند.

در همین زمینه، ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در سال گذشته به بررسی و ارزیابی طرح‌ها و پروژه‌های زمینه هوش مصنوعی در کارگروه مربوطه که برای آنها تسهیلات در نظر گرفته شده بود، پرداخت. طبق این تعریف، ۴ طرح از ۴ شرکت، در مراحل مختلف فعالیت قرار دارند.

یکی از این طرح‌ها در زمینه توسعه سامانه فرآیندکاوی برای قوه قضائیه است. پیش‌پرداخت این طرح پرداخت شده و هم‌اکنون کارشناسان در حال بررسی فاز اول پروژه هستند.

در طرح دیگر، حمایت از ایجاد یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه هوشمندسازی مزارع میگو و بازاریابی آن مدنظر قرار گرفته است. هم‌اکنون فاز دوم این طرح مورد تائید قرار گرفته و فعالان، در حال انجام فاز نهایی آن هستند.

یکی دیگر از این طرح‌ها به توسعه ابزارها و خدمات حوزه هوش مصنوعی در ایجاد ابزار خواهد پرداخت. در این زمینه، پلتفرم دسته‌بندی تصاویر و متون با استفاده از یادگیری ماشینی بدون نیاز به تخصص برای کاربر مبتدی مورد توجه خواهد بود. این طرح با تأیید فاز نهایی، در انتظار دریافت فاز نهایی تسهیلات قرار دارد.

طرح دیگری نیز، یک ماژول بازشناسی گفتار محاوره‌ای فارسی است. این دستاورد، امکان تبدیل گفتار محاوره‌ای به متن با به‌کارگیری شبکه‌های ژرف را برای مدل‌سازی گفتار محاوره‌ای فارسی فراهم می‌آورد که هم‌اکنون در مرحله تأیید فاز اول قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا