تکنولوژی

کیف پول رمزارز چه کاربردی دارد؟

احتمالاً ساده‌ترین راه برای نگهداری رمزارزها نگه‌داشتن آن‌ها در صرافی است. اما برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند به یک گزینه‌ی امن‌تر برسند، کیف پول رمزارز می‌تواند حفاظت بیش‌تری ارائه کند. با وجود اینکه استفاده از کیف پول‌ تا حدی پیچیده‌تر است، اما بسیاری افراد آن را به صرافی‌ها ترجیح می‌دهند.

کیف پول رمزنگاری‌شده چیست؟

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از سرگرمی، برای خرید ارز دیجیتال، امکان خرید مستقیم از حساب کارگزاری‌هایی همچون Fidelity یا Vangaurd وجود ندارد. بنابراین، باید از صرافی‌های ارز دیجیتال مانند Gemini یا Coinbase استفاده کنید. هنگامی که بیت کوین، اتریوم یا سایر رمزارزها را خریداری می‌کنید، می‌توانید آن را نزد صرافی که از آن خرید کرده‌اید نگه دارید. همچنین می‌توانید ارزهای دیجیتال‌تان را به سیستم ذخیره‌سازی دیگری به نام کیف پول رمزارز منتقل کنید. والت های رمزنگاری‌شده امنیت و حفاظت بیش‌تری به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کنند. هر کیف پول دو سری اطلاعات مهم با خود به همراه دارد: یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی.

کلید عمومی مربوط به نحوه‌‌ی ارسال و دریافت پول حساب شما است و مانند یک شماره‌ حساب بانکی عمل می‌کند. این کلید آدرس کیف پول نیز نامیده می‌شود. در عین حال، کلید خصوصی مانند رمز بانکی شماست و به نحوه‌ی دسترسی به حساب‌تان برای جا به‌‌جایی یا انجام کارهای دیگر با ارز دیجیتال‌ مربوط می‌شود. در واقع، زمانی که شما رمزارزها را از حساب صرافی خارج نمی‌کنید، ارزها در یک نوع والت نگهداری می‌شوند. متخصصان می‌گویند گذاشتن ارزها نزد صرافی برای افرادی که سرمایه‌های کلان ندارند گزینه‌ی بهتری است. با این حال، اگر به‌دنبال گزینه‌ی امن‌تری برای نگهداری ارزهای خود هستید، والت های رمزنگاری‌شده انتخاب مناسبی خواهند بود. تنها باید تصمیم بگیرید که آیا قصد خارج‌کردن دارایی خود از صرافی را دارید یا نه.

با اینکه برنامه‌ها و سخت‌افزارهای بسیاری برای انتخاب والت وجود دارد، اما کیف پول‌ ها به‌طور کلی به دو دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شوند: کیف پول داغ (Hot Wallet) و کیف پول سرد (Cold Wallet). این دو نوع کیف پول از نظر سطح امنیت، دسترسی و برخی ویژگی‌های دیگر با هم متفاوت هستند.

هات والت (Hot Wallet) چیست؟

کیف پول داغ کیف پول نرم‌افزاری نیز نامید می‌شود. هات والت یک نوع ذخیره‌سازی دیجیتال و متصل به اینترنت است که می‌توانید از طریق رایانه یا موبایل به آن دسترسی داشته باشید. این نوع کیف پول رمزنگاری‌شده به‌دلیل اتصال به اینترنت امنیت لازم را ندارد و در برابر هکرها ایمن نیست.

کیف‌پول داغ می‌تواند انتقال رمزارزها را برای انجام معاملات بیش‌تر یا نقدکردن دارایی شما آسان کند. همچنین، امنیت بیش‌تری نسبت به نگهداری دارایی در صرافی ارائه می‌کنند و بسیاری از آن‌ها رایگان هستند.

کلد والت (Cold Wallet) چیست؟

کلد والت که به‌عنوان کیف پول سخت‌افزاری یا سردخانه شناخته می‌شود، یک وسیله‌ی فیزیکی است که ارزهای دیجیتال شما را کاملاً آفلاین نگه می‌دارد. بسیاری از کیف پول های سرد مشابه درایوهای USB هستند. آفلاین‌بودن دارایی‌هایتان به‌ شما در برابر هکرها و حملات آنلاین کمک می‌کند. با این وجود، در این روش احتمال از دست‌رفتن دارایی‌ها وجود دارد. چرا که امکان هیچگونه پشتیبان‌گیری برای این نوع ذخیره‌سازی تعریف نشده‌است. اگر کلد والت را گم‌ کنید، امکان دسترسی به سرمایه‌تان را از دست خواهید داد. این نوع کیف پول در مقایسه با کیف پول های داغ پرهزینه‌تر است. البته‌ انواع ارزان آن هم وجود دارد.

در حالی که کلد والت امکان هک‌شدن را بسیار کاهش می‌دهد، اما هنوز احتمال آن وجود دارد. اطمینان حاصل کنید که کیف پول سخت‌افزاری خود را مستقیماً از تولیدکننده‌ی آن تهیه کنید. زیرا کلد والت های دست دوم ممکن است دستکاری‌شده و آسیب‌پذیر باشند. اگر قصد خرید و نگهداری رمزارزها را برای سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت دارید، استفاده از کلد والت منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد. اما اگر به‌دنبال خرید و تجارت هستید، و فکر می‌کنید پس از مدتی قصد نقدکردن دارایی خود را دارید، استفاده از کیف پول داغ و حتی گذاشتن آن نزد صرافی سود بیش‌تری به‌همراه خواهد داشت.

آیا استفاده از کیف پول الزامی است؟

اکثر صرافی‌ها به‌ شما امکان می‌دهند که بلافاصله پس از ساخت یک حساب، ارز دیجیتال خریداری کنید. دارایی خریداری‌شده شما در کیف پول صرافی نگهداری خواهد شد. به‌این معنا که الزامی برای تهیه‌کردن یک والت اضافی وجود ندارد. به‌طور کلی کارشناسان معتقدند که اگر از یک صرافی معمولی مانند Coinbase استفاده می‌کنید و مقدار نسبتاً کمی ارز در سبد سرمایه‌ی خود دارید، بهتر است اجازه دهید ارزهای دیجیتال‌تان نزد صرافی بماند.

پس چه زمانی باید از کیف پول استفاده کنید؟

ترزا موریسون (Theresa Morrison)، از یک شرکت برنامه‌ریزی مالی در آریزونا می‌گوید، اگر نمی‌توانید شب‌ها راحت بخوابید و مدام به‌ فکر امنیت سرمایه‌تان هستید، آن را جا به‌جا کنید. استفاده از والت های رمز‌نگاری‌شده یک تصمیم فردی است. اگر دائماً نگران دزدیده‌شدن اموالتان هستید یا فکر می‌کنید در معرض کلاه‌برداری قرار گرفته‌اید، استفاده از یک کیف پول اطمینان خاطر بیش‌تری برای شما به ارمغان می‌آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا