فناوری اطلاعات

کارشناسان خواستار قانونمند شدن تاکسی‌های اینترنتی شدند

البرز فاوا نیوز – در نشست «تنظیم‌گری قوانین کسب و کارهای آنلاین (با تمرکز بر تاکسی‌های اینترنتی)»، کارشناسان با وجود هزینه‌بر بودن تنظیم‌گری قوانین در این حوزه، بر ضرورت وجود نظارت حداقلی بر کار تاکسی‌های اینترنتی تاکید کردند.

محمد باقر اصغری محقق ارشد سابق پارلمان و کمیسیون اروپا و استاد دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: در هر مسئله‌ای که تعداد زیادی از مردم با آن درگیر می‌شوند مثل تاکسی‌های اینترنتی، حکمران ورود می‌کند.

وی در اندیشکده دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: اپراتور و شرکتی که تحت یک نام ثبت نام می‌کند، در درجه اول مقررات تبلیغات دارد، سپس راننده و مسافر که نیاز به مقررات خاص دارد که در رابطه با هیچکدام مقررات نداریم.

این محقق تصریح کرد: در شیوه کار تاکسی‌های اینترنتی، شیوه‌های تبلیغ ناخوشایند است. شیوه کار شرکت‌ها به گونه‌ای است که ایجاد رقابت نکرده بلکه انحصار ایجاد می‌کند. به عنوان مثال شرکتی که دو سال پیش در حوزه حمل و نقل فعال بود به حوزه مارکت و غذا وارد می‌شود زیرا تنظیم‌گری و محدودیتی وجود ندارد.

اصغری تصریح کرد: برخی شرکت‌ها به راحتی درآمدهای بسیار زیادی دارند و می‌توانند صدای خود را به جامعه برسانند. در آنها انباشت سرمایه باعث خلق بازارهای جدید می‌شود در حالی که باید و باید شرایط رقابت را بسنجیم.

وی ادامه داد: کشور ما به دلیل نبود مقررات بهشت استارتاپ‌هایی است که مدل تجاری آن‌ها بر اساس دیتا است، حتی برخی شرکت‌ها یوزرها را مبادله می‌کنند که غیر قانونی است. اما در رگولاتوری تخصص و اراده وجود ندارد.

این محقق اظهار کرد: نیاز است با توجه به زیست بوم کشور رگولاتوری (تنظیم‌گری) صحیح ایجاد شود. اما در شرایط بحرانی کنونی رگولاتوری هزینه بر است. زیرا کمپانی ها قدرتمند و با فضای رسانه ای بالا هستند و ما در تنظیم‌گری فناوری و کسب و کارهای اینترتنی به شدت از دنیا عقب هستیم.

وی اضافه کرد: رگولاتوری خوشایند تاکسی‌های اینترنتی نیست و نیاز به ایجاد کارگروه و ستاد برای این موضوع است، اما باید در نظر گرفته شود که در کشور کار تیمی به خوبی جلو نمی‌رود.

تعداد سفرها شفاف سازی شود

در ادامه حسین میرزاپور معاون پژوهشکده سیاست‌گذاری و راهبر حوزه تخصصی حکمرانی در عصر دیجیتال گفت: در خصوص کسب و کارهای اینترنتی نیاز به رگولاتوری احساس می‌شود. ما اپلیکیشن‌های بومی حمل و نقل داریم و باید نسبت به شرایط موجود نه شرایط مطلوب تنظیم‌گری کنیم.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه سرعت تحولات اینترنتی بالاست، باید حلقه نظارت زودتر ایجاد شود که در این زمینه نیاز است نحوه ورود بررسی وهمچنین ابزار اعمال نظارت، تعداد سفرها به طور شفاف و اخذ مالیات تعیین شود.

تاکسی‌های اینترنتی در چارچوب فعالیت نمی‌کنند

همچنین روح الله هنرور مدیر نظام اداری اندیشکده حکمرانی شریف عنوان کرد: در کشور سیاست‌گذاری از مسائل عقب‌تر است و زمانی که مسائلی پیش می‌آید مسئولان کشور به فکر راهکار می‌افتند.

وی ادامه داد: در حال حاضر شکل‌های جدید کسب و کار در کشور ایجاد شده است و باید بررسی شود که تاکسی‌های اینترنتی باید طبق رگولاتوری پیشین فعالیت کنند و یا برای آن‌ها برنامه و قوانین جدیدی تدوین شود. در شرایط فعلی که شرکت‌ها کار خود را آغاز کرده‌اند رگولاتوری هزینه زا است و تاکسی‌های اینترنتی در چارچوب رگولاتوری نیستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا