کامپیوتر

کارت های گرافیک RTX 4090 و RTX 4080 انویدیا با 24 گیگابایت حافظه عرضه می‌شوند

پس از معرفی کارت شتاب دهنده NVIDIA H100 با ریزمعماری Hopper، این شرکت قصد دارد بالاخره تولید محصولات گیمینگ با معماری Ada Lovelace را آغاز کند؛ معماری که در کارت‌های گرافیک سری RTX 4000 به کار گرفته خواهد شد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ چند روز پیش بود که انویدیا به طور رسمی پرقدرت‌ترین کارت شتاب دهنده خود را به نام NVIDIA H100 معرفی کرد. حالا اما شایعات منتشر شده بیان دارد که این شرکت بالاخره در صدد آغاز تولید کارت‌های گرافیک گیمینگ RTX 4000 است و باید منتظر محصولات با معماری Ada Lovelace بود.

در ابتدا، منبع لیک ادعا می‌کند که انویدیا از پردازنده گرافیکی GeForce RTX 3090 Ti به عنوان نسخه آزمایشی برای نسل بعدی کارت گرافیک Ada Lovelace AD102 استفاده می‌کند. اما به لطف اطلاعات منتشر شده از سوی رسانه Igor’s Lab، اطلاعات بیشتری در مورد مجموعه در پیش روی انویدیا نیز بدست آمده است.

به لطف این اطلاعات، اکنون نگاهی اجمالی به چند ویژگی در مورد SKUهای کارت‌های گرافیک GeForce RTX 4080 و RTX 4090 انویدیا داریم. طبق ادعای ایگور، این شرکت در حال آزمایش کانکتور پاور PCIe Gen5 است و می‌خواهد ببیند که چگونه با قدرتمندترین SKUاز سری پردازنده گرافیکی GA102 یعنی  GeForce RTX 3090 Tiسازگاری خواهد داشت.

علاوه بر این، می‌توان متوجه شد که پردازنده گرافیکی AD102 قرار است با سری GA102 قابلیت سازگاری پین را داشته باشد. این به این معنی است که تعداد پین‌های قرار گرفته در GA102 با چیزی است که در AD102 خواهیم دید یکسان است.

12 مکان برای ماژول‌های حافظه در برد طراحی مرجع AD102 وجود دارد که منجر به حداکثر 24 گیگابایت حافظه GDDR6X می‌شود. به اندازه 24 مبدل ولتاژی که GPU را احاطه کرده‌اند، انویدیا احتمالاً uP9512 SKU را پیاده سازی خواهد کرد. این SKU می‌تواند هشت فاز را هدایت کند که در نتیجه سه مبدل ولتاژ در هر فاز ایجاد می‌شود و از برق‌رسانی مناسب اطمینان حاصل می‌شود.

توان نهایی برد (TBP) این کارت گرافیک احتمالاً تا 600 وات تخمین زده می‌شود، به این معنی که GPU، حافظه و تحویل برق در مجموع 600 وات گرما تولید می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا