تکنولوژی

پژوهش باید مشتری داشته باشد

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ ستاری که به اصفهان سفر کرده است با حضور در دانشگاه صنعتی اصفهان و در جمع مدیران پژوهشی و مسئولان پروژه‌های علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر این‌که پژوهش باید مشتری داشته باشد و مشتری است که با شناخت کافی از اهمیت و اولویت پژوهش، راه رسیدن دانش را به کسب‌وکار هموار می کند. افزود:  معاونت علمی و فناوری هم تعاملات و ایجاد زیرساخت های فرداستگاهی را برای حمایت از ایجاد تعامل میان پژوهش و صاحب پژوهش انجام می‌دهد. اگر پژوهشی به تحویل مشتری برسد و از کارآمدی لازم برخوردار باشد، آمادگی داریم از پژوهشگران دانشگاهی حمایت کنیم.

وی در ادامه گفت: در حوزه اعطای گرنت پژوهشی و حمایت از پژوهشگران پسادکتری زیرساختی ایجاد شده است که در حال حاضر نیز حمایت از پژوهشگران در قالب این  حمایت ها به مرحله اجرا رسیده است. بسیاری از حوزه های فناوری پیشرفته یا های تک ، دانشگاه صنعتی اصفهان فعالیت‌های زیادی دارد و باید در مسیر توسعه این فناوری ها حرکت کند. حوزه های فناوری مانند بیوتکنولوژی یا علوم شناختی در حوزه هوش مصنوعی مشتری پژوهش باید حاضر باشد و در روند پروژه درگیر و نقش آفرین شود و با درک از ماهیت و اهمیت پژوهش، بخشی از کار را عهده دار شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اعلام حمایت معاونت علمی و فناوری از این حوزه بیان کرد: اگر این روند پیاده سازی شود آماده حمایت هستیم. فهرستی از اولویت های پژوهش و فناوری کشور داریم که عمدتاً معطوف به محصولات پیشرفته های تک و تحریمی است که اساتید و شرکت ها یا پژوهشگرانی که را که به این میدان بیایند و بخشی از کار را دست بگیرند و به رفع مشکلات ناشی از تحریم ها گامی بردارند، آمادگی داریم تا حمایت کنیم.

ستاری ایجاد مراکز نوآوری ر فضایی برای پرورش ایده ها در مراکز علمی دانست و گفت: اکنون با وجود مراکز نوآوری در هر دانشگاهی فضایی برای بروز نوآوری ها و پرورش ایده ها ایجاد شده است و این الگو نیز به حرکت دانشگاه ها به سوی کارآفرینی و تبدیل ایده های دانشگاهیان به کسب و کار دانش بنیان و خلاق کمک کرده است. اگر دانشگاه ها فضای استقرار مراکز نوآوری را ارائه کند، آماده هستیم تا با تجهیز و حمایت های زیرساختی در حرکت دانشگاه به سوی نوآور شد و شکوفایی ایده های  نوآورانه دانشگاهی گام برداریم.

نقش دولت ایجاد زیر ساخت‌ها است

رییس بنیاد ملی نخبگان نقش دولت را در ایجاد این زیست‌بوم زیرساختی و حمایتی دانست و گفت: ساختار نوآورانه به صورت خودجوش، بالغ و بالنده شود. نوآوری با ضابطه و دخالت دولت شکل نمی‌گیرد و نقش دولت در ناحیه نوآوری صرفا معطوف به ایجاد محیطی است که بر اساس آن ، فعالان خلاق بتوانند بدون موانع و آزادانه ایده‌هایشان را پیاده کنند.

به گفته ستاری، عمده کاری که ما در نواحی نوآوری انجام دادیم این بود که زیست بومی فراهم کردیم تا جوانان بتوانند خلاقیت خود  را در یک محیط با کاربری صنعتی پیاده کنند و تا جای ممکن در کار نوآورانه آن‌ها مداخله نکردیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه درباره منطقه ویژه نوآوری ابتدا نه مخالفت و نه موافقتی داشتم اما الگوی پهنه‌های نوآوری مدلی است که می‌تواند اصفهان را به سوی موفقیت سوق دهد. گفت:از این طریق است که رویش و زایش در ناحیه‌های نوآوری شکل می‌گیرد. هر جایی که به عنوان دولت یا حاکمیت در این زیست بوم دخل و تصرفی صورت بگیرد، نتیجه و کارآمدی لازم حاصل نمی‌شود.

ستاری همچنین درباره شهر هوشمند بیان کرد: شهر هوشمند زیرساختی است که شهرداری را صاحب شهر می‌سازد و درآمدی چندین برابر بیش تر را عاید شهرداری‌ها می‌کند بدون آن که به روش‌های پیشین دخل و تصرفی صورت بگیرد. پلتفرمی که شهرداری‌ها با تاکسی‌های اینترنتی پیاده کردند و حال اگر هر کسب و کار استارتاپی بتواند در تعامل با شهرداری درآمد زایی کند و بخشی را به شهرداری بدهد توسعه‌ای خارق العاده در شهر اتفاق می افتد. ضمن این که همه سود می برند. این نوآوری از مدیریت پسماندها تا مدیریت اجتماعی می تواند پیاده سازی شود و ضمن خلق ارزش افزوده، شهر را به سوی هوشمندی و نوآوری سوق دهد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین افزود: هزاران ایده نوآورانه وجود دارد که در حوزه های گوناگون از جمله مدیریت شهری، در قالب کتاب منتشر شده است. اما پیاده سازی این الگو با فراهم کردن یک بستر و زیست بوم برای بروز نوآوری‌ها به مرحله عمل می‌رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا