پنجره ملی خدمات هوشمند دولت فعال است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ۳۵ میلیون نفر از هموطنان بالای ۱۸ سال تا به حال حداقل یک بار به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت مراجعه و از خدمات آن استفاده کردهاند.
فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، عیسی زارعپور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با ارائه گزارشی از پنجره ملی خدمات هوشمند دولت اظهار کرد: برای اولین بار در این دولت پنجره ملی خدمات هوشمند سال گذشته راهاندازی شد. بر اساس تکلیف قانونی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ مشخص شده بود تکالیفی برای دستگاهها مشخص شد تا سال گذشته حداقل ۳۰ درصد از خدمات خود را از طریق این پنجره ارائه دهند.
وی افزود: دستگاهها ابتدا باید به این پنجره متصل میشدند که آدرس آن my.gov.ir است. در قانون بودجه ۱۴۰۲ هم چهار تکلیف مشخص شده بود که اولا دستگاههای باقیمانده متصل شوند، ثانیا تمام خدماتشان را از طریق این پنجره ارائه دهند، ثالثا تمام استعلامات بیندستگاهی به شکل برخط انجام شود و رابعا ۲۰ درصد خدماتشان را هم به شکل هوشمند ازائه دهند. تعریف ما از خدمات هوشمند هم این است که بدون مراجعه حضوری و بدون دریافت هرگونه مدرک چه برخط و غیربرخط و در لحظه بدون مداخله انسانی خدمت دریافت شود.
زارعپور در ادامه عنوان کرد: خوشحالم که اعلام کنم الحمدلله پنجره راه افتاده و الان که در خدمت شما هستم بیش از ۳۵ میلیون کاربر احراز هویت شده دارد یعنی ۳۵ میلیون نفر از هموطنان بالای ۱۸ سال تا به حال حداقل یک بار به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت مراجعه و از خدمات آن استفاده کردهاند که این رکورد بسیار بزرگی است. این عدد در فروردین امسال حدود ۱۳ میلیون بود یعنی تقریبا سه برابر شده و ۲۸۰ درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به اینکه «تعداد مراجعات ماهانه به این پنجره هم قابل توجه است»، افزود: به طور میانگین ما ماهانه ۸۰ میلیون مراجعه داشتهایم یعنی هر کدام از آن ۳۵ میلیون کاربر تقریبا سه بار مراجعه و از خدمات این پنجره استفاده کردهاند.
وزیر ارتباطات با یادآوری این موضوع که اتصال بعضی از دستگاهها مورد اشکال است و باقی ماندهاند، خاطرنشان کرد: چند زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی باقی ماندهاند. البته بعضا متصل شدهاند ولی استاندارد اتصال را از دست دادهاند و درحال اتصالند. سازمان بهزیستی هم با وجود اینکه از اولین سازمانهایی بود که متصل شد به دلیل مشکلاتی که در سامانههای خود داشته فعلا از اتصال خارج شده و امیدواریم که هر چه سریعتر متصل شوند.
وی همچنین اضافه کرد: در بین دستگاهها تکلیف دوم که باید خدمات را کاملا به شکل برخط ارائه دهند، وزارت دادگستری، نیرو، ارتباطات، آموزش و پرورش، بهداشت و ورزش بیش از ۷۰ درصد خدمات خود را برخط ارائه کردهاند. وزارت دادگستری و نیرو ۱۰۰ درصدی بودهاند و ما خودمان در وزارت ارتباطات ۹۷ درصد خدماتمان به شکل الکترونیکی ارائه میشود.
زارعپور ادامه داد: در انتهای لیست هم بعضی از دستگاهها مانند وزارت جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و نفت هستند که نیازمند کار ویژهتری هستند و ما الان در حال برگزاری جلساتی با آنها هستیم تا به سرعت مشکلات را برطرف کنند. اینها متصل هستند اما درصد خدماتی که ارائه میدهند پایین است.