گیم

پلی استیشن ۶؛ تمام آنچه که درباره کنسول بازی مورد انتظار سونی می‌دانیم

پلی استیشن ۶ یکی از مورد انتظارترین کنسول‌های بازی سونی است که انتظار می‌رود دو الی سه سال دیگر رونمایی شود. اما درباره این کنسول چه می‌دانیم؟

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از سرگرمی، سونی در طول تعطیلات سال ۲۰۲۰ میلادی از پلی استیشن ۵ رونمایی کرد. پلی استیشن ۵ نه تنها قدرتمندتر از نسل قبل خود یعنی پلی استیشن ۴ بود بلکه آنقدر قابلیت جذاب داشت که توانست کاربران را به شدت مجذوب خود کند. مثلا بهره‌مندی از ۱ ترابایت حافظه‌ی SSD به جای HDD که سرعت بارگذاری بازی‌ها را به شکل قابل توجهی افزایش داد، رهگیری پرتو نور متکی به شتاب‌دهنده‌ی سخت‌افزاری، پشتیبانی از صدای سه‌بعدی و… از جمله قابلیت‌هایی بود که خود دستگاه از آن‌ها بهره می‌برد.

دوئال سنس را هم یادمان نرفته؛ کنترل جذاب و زیبای پلی استیشن ۵ هم یکی دیگر از دلایل اصلی جذابیت این کنسول بود که اگرچه در اوایل عرضه مشکلات عجیبی داشت اما به مرور سونی توانست همه‌ی آن‌ها را برطرف کند تا یک کنترلر شاهکار با امکانات گسترده را شاهد باشیم.

با اتمام سال ۲۰۲۳، پلی استیشن ۵ شمع تولید ۳ سالگی را فوت کرده و رسما وارد ۴ سال می‌شود. این یعنی کنسول جذاب سونی دارد رفته رفته به انتها نزدیک می‌شود. در نتیجه زمزمه‌هایی راجع به پلی استیشن ۶ شنیده می‌شود؛ کنسول نسل بعد سونی که انتظار می‌رود تغییرات خیلی چشمگیری در مقایسه با قبل نداشته باشد چون نسل کنونی آنقدر قدرتمند هست که حتی بعد از پایان عمر خود هم به راحتی پاسخگوی نیاز گیمرها باشد.

در نتیجه این سوال برای بسیاری از کاربران وجود دارد که سونی چه امکاناتی را به کنسول بعدی خود اضافه خواهد کرد؟ در این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی تمام شایعات و خبرها پیرامون این کنسول بازی جذاب بپردازیم.

پلی استیشن ۶ در یک نگاه

  • چه زمانی باید شاهد عرضه‌ی پلی استیشن ۶ باشیم؟

به احتمال زیاد این اتفاق باید بین سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۷ رخ دهد. یکی از مقامات سونی اخیرا تأیید کرده عمر پلی استیشن ۵ ۶ تا ۷ سال خواهد بود که این موضوع به شایعه‌ی عرضه‌ی کنسول جدید در تاریخ یادشده دامن می‌زند.

  • چه قابلیت‌های جدیدی در کنسول جدید وجود خواهد داشت؟

جزئیات کمی در این رابطه وجود دارد اما به نظر می‌رسد بسیاری از قابلیت‌های دو نسل با هم برابر باشد.

  • قیمت احتمالی پلی استیشن ۶ چقدر خواهد بود؟

بعید است قیمت پلی استیشن ۵ بیشتر از ۶۰۰ دلار و کمتر از ۴۰۰ دلار باشد.

اما می‌پردازیم به تمام شایعات، خبرها، پرسش‌ها و ابهاماتی که پیرامون کنسول بازی بعدی سونی وجود دارد.

آیا پلی استیشن ۶ عرضه خواهد شد؟

تا زمانی که صنعت بازی‌های ویدیویی آنقدر پیشرفته نشود که بتوانیم بازی‌ها را بدون هیچ دردسری استریم کنیم، مثلا مشکلاتی از قبیل تأخیر وجود نداشته باشد، نیاز به کنسول‌های بازی وجود خواهد داشت و قطعا شرکت‌های بزرگ فناوری نظیر سونی و مایکروسافت و نینتندو به تولید و عرضه‌ی کنسول‌ها ادامه خواهند داد.

اگرچه سونی هنوز رسما اعلام نکرده که قصد عرضه‌ی نسل ششم کنسول بازی خود را دارد اما سامورایی ژاپنی قطعا در حال کار روی توسعه‌ی یک کنسول جدید هست. منتهی خبری در رابطه با آن منتشر نمی‌شود مگر اینکه یک سال تا رونمایی از آن باقی مانده باشد. بنابراین فعلا زود است بخواهیم از قول سونی ادعایی در رابطه با نسل جدید داشته باشیم.

آیا بیشتر از یک کنسول عرضه خواهد شد؟

وقتی پلی استیشن ۵ عرضه شد، سونی دو مدل از آن را در دسترس قرار داد. یکی با دیسک و دیگری به صورت دیجیتالی. مدل دیجیتالی حدودا ۱۰۰ دلار در بازارهای مختلف ارزان‌تر از مدل دیسک‌خور بود تا کاربران گزینه‌ی ارزان‌تری برای خرید داشته باشند.

در حال حاضر سخت است بخواهیم بگوییم سونی تصمیم مشابهی برای پلی استیشن ۶ خواهد گرفت. از آن جایی که این روزها خیلی از کاربران ترجیح می‌دهند نسخه‌ی دیجیتالی بازی را چه به صورت کپی چه اوریجینال تهیه کنند تا فیزیکی و اینکه امکان نصب درایو اکسترنال هم به پلی استیشن ۵ دیجیتال وجود دارد، شاید شرکت ژاپنی تصمیم بگیرد در نسل بعد نسخه‌ی دیسک‌خور را حذف کند.

با حذف نسخه‌ی دیسک‌خور، سونی باید امکان نصب دیسک اکسترنال به دستگاه را به کاربر بدهد. حتی این احتمال هم وجود دارد که شاهد فروش دیسک‌درایو به صورت جداگانه توسط خود سونی هم باشیم. هرچند این‌ها فقط در حد شایعه است و نمی‌توان آن‌ها را جدی گرفت.

تاریخ رونمایی احتمالی از پلی استیشن ۶

  • پلی استیشن ۳؛ یازدهم نوامبر ۲۰۰۶
  • پلی استیشن ۴: پانزدهم نوامبر ۲۰۱۳
  • پلی استیشن ۵: دوازدهم نوامبر ۲۰۲۰

با نگاهی به تاریخ عرضه‌ی سه نسل قبل کنسول‌های سونی به این نتیجه می‌رسیم که پلی استیشن ۶ به احتمال بسیار زیاد باید در نوامبر سال ۲۰۲۷ رونمایی و راهی بازار شود. به صورت کلی طول عمر مفید یک کنسول ۶ تا ۱۰ سال است اما سونی معمولا بین ۶ تا ۷ سال، کنسول جدیدش را عرضه می‌کند.

عرضه در ماه نوامبر هم این فرصت را به شرکت ژاپنی می‌دهد تا در تعطیلات سال نو، فروش خوبی را تجربه کند. تنها یک بار سونی از این تاریخ عرضه‌ی محصولات خود فاصله گرفت، آن هم زمان عرضه‌ی پلی استیشن ۲ بود که البته فقط یک ماه دیرتر یعنی در ماه دسامبر رونمایی شده بود.

حال فقط یک پرسش باقی می‌ماند و آن هم این است که آیا باید در سال ۲۰۲۶ منتظر این کنسول باشیم یا ۲۰۲۷؟ برنامه‌های قبلی نشان می‌دهد سال ۲۰۲۷ زمان مورد نظر است. حتی یکی از مقامات مایکروسافت هم گفته بود انتظار دارد سونی کنسول جدید خود را اواخر ۲۰۲۷ یا حتی ۲۰۲۸ راهی بازار کند. در واقع در ابتدای متن هم گفتیم که پلی استیشن ۵ آنقدر قدرتمند هست که بتواند بیشتر از ۶ سال هم دوام بیاورد.

البته که مایکروسافت نمی‌داند چه تصمیماتی در سونی گرفته می‌شود اما کمک می‌کند روی همان نوامبر ۲۰۲۷ به عنوان تاریخ رونمایی احتمالی این محصول مطمئن باقی بمانیم.

مشخصات فنی و امکانات کنسول جدید سونی

سونی کنسول‌های پلی استیشن ۲ تا ۴ را تقریبا شبیه به هم و خیلی ساده طراحی کرد اما تصمیم گرفت در طراحی پلی استیشن ۵ اندکی فراتر از انتظارات و استانداردها رفته و یک طراحی بسیار خلاقانه و جذاب را برای کنسول خود در نظر بگیرد. اینطور شد که پلی استیشن ۵ تبدیل شده به یکی از زیباترین کنسول‌های تاریخ. اما در رابطه با نسل بعد چه می‌توان گفت؟

متأسفانه در رابطه با این موضوع خبرهای زیادی وجود ندارد اما یک خبر خوش برای علاقه‌مندان به پلی استیشن وجود دارد و آن هم این است که مارک سرنی، طراح ارشد پلی استیشن ۵ قرار است بار دیگر به تیم طراحی پلی استیشن اضافه شود تا بدین ترتیب حداقل انتظار یک چیز ساده و معمولی را از لحاظ ظاهری نداشته باشیم.

مارک سنری شخصی نیست که کنسول ساده‌ای طراحی کند و همین موضوع کافی است تا مطمئن شویم پلی استیشن ۶ یک کنسول با ظاهر بسیار زیبا و جذاب خواهد بود. اگر بخواهیم حدسی در این رابطه بزنیم باید بگوییم احتمالا نسل بعد باید کوچک‌تر از نسل کنونی باشد.

وقتی پلی استیشن ۵ عرضه شد، لقب بزرگ‌ترین کنسول بازی تاریخ را به خود اختصاص داد چرا که واقعا بزرگ و جاگیرتر از پلی استیشن ۴ بود. بعید است سونی بخواهد نسل بعد را بزرگ‌تر از پلی استیشن ۵ طراحی کند چون با این کار دیگر عملا یک کیس طراحی خواهد کرد.

مشخصات فنی

شکی نیست که پلی استیشن ۶ از لحاظ مشخصات فنی قدرتمندتر و جذاب‌تر از پلی استیشن ۵ ظاهر خواهد شد. این اتفاقی است که هر نسل باید برای هر محصول سخت‌افزاری رخ دهد تا کاربر بتواند به شکل موثرتری به نیازهای زمان خود پاسخ دهد.

پس پلی استیشن ۶ قدرتمندتر خواهد بود اما چقدر؟ سه سال دیگر پردازنده‌های مختلفی راهی بازار خواهد شد که قطعا کاندیدای اصلی به کار گرفته شدن در کنسول بازی جدید سونی خواهند بود. بنابراین نمی‌توان حدس دقیقی در این رابطه داشت.

صرفا جهت اطلاع باید بگوییم پلی استیشن ۵ از یک پردازنده‌ی هشت هسته‌ای ساخت AMD با معماری ذن ۲ بهره می‌برد که فرکانس هسته‌های آن به ۳٫۵ گیگاهرتز می‌رسد. گرافیک این محصول هم مبتنی بر فناوری RDNA-2 شرکت تایوانی بوده و قدرت بالایی دارد.

استفاده از ۱۶ گیگابایت رم GDDR6 و ۸۲۵ گیگابایت SSD هم مزید بر علت شده تا پلی استیشن ۵ از لحاظ تئوری بتواند بازی‌های مختلف را با وضوح 4K و حتی 8K با سرعت ۱۲۰ هرتز به اجرا در بیاورد (در واقعیت هنوز بسیاری از بازی‌ها اصلا با چنین کیفیتی طراحی نشده‌اند). سونی به احتمال زیاد تمام این بخش‌ها را ارتقا خواهد داد.

برای مثال احتمالا ظرفیت هارد به ۲ ترابایت افزایش پیدا خواهد کرد، پردازنده‌ای جدیدتر با هسته‌ها و فرکانس بیشتر جایگزین این مدل ۸ هسته‌ای خواهد شد و احتمالا گرافیک هم علی‌رغم قدرت بالا، یک ارتقای جزئی خواهد داشت. اما بعید است فاصله‌ی بین پلی استیشن ۵ و ۶ به اندازه‌ی فاصله‌ی بین ۴ و ۵ باشد.

آیا باید برای پلی استنیشن ۶ منتظر بمانیم؟

اگر در حال حاضر کنسول بازی ندارید، طبیعتا منطقی نیست برای نسل بعد منتظر بمانید چون با خرید پلی استیشن ۵ یا حتی ایکس‌باکس سری اکس و اس، می‌توانید تا مدت‌ها تجربه‌ی انجام جذاب‌ترین بازی‌ها را داشته باشید.

اگر از کنسول پلی استیشن ۴ استفاده می‌کنید، ارتقا به نسل ۹ پیشنهاد می‌شود. به صورت کلی صبر کردن برای پلی استیشن ۶ منطقی نیست چون هنوز تا آن زمان ۳ سال زمان باقی مانده و در این مدت می‌توان از تجربه‌ی عناوین زیادی لذت برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا