گیم

پلی‌استیشن ۴ بیش از دو برابر ایکس‌باکس وان فروخته است

اگرچه حدس آن هم دشوار نبود و همه‌ی ما انتظارش را هم داشتیم، اما اکنون به‌صورت رسمی مشخص شده است که فروش کنسول نسل هشتمی پلی‌استیشن ۴ بیش از دوبرابر از کنسول ایکس‌باکس وان بوده است. این واقعیت طبق اسناد رسمی که در جریان ثبت نهایی قرارداد اکتیویژن بلیزارد به رگولاتورهای برزیلی رسیده است، مشخص شده است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ آن‌طور که سایت GameLuster گزارش داده و توسط گوگل ترجمه شده است، این جزئیات بخشی از دفاع مایکروسافت در پرونده‌ی خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد به شورای اجرایی دفاع اقتصادی برزیل (CADE)بوده است. از آنجایی که این گزارش به‌صورت ترجمه‌ی گوگل به دست ما رسیده، ممکن است تمام کلمات آن کاملاً دقیق نباشد اما کلیت آن و حرفی که مایکروسافت بیان کرده است، واضح است.

در بخشی از این دفاعیه، مایکروسافت نوشته شده است: «سونی از نظر فروش کنسول و تعداد جامعه‌ی کاربران، در نسل گذشته بیش از دوبرابر نسبت به ایکس‌باکس وان فروش داشته است»

در ماه ژانویه، سونی تأیید کرد که در حال حاضر بیش از ۱۱۶ میلیون کنسول پلی‌استیشن ۴ در سراسر جهان به فروش رفته است و اخیراً اعلام کرده که فروش نهایی این کنسول در مجموع ۱۱۷.۲ میلیون بوده است و از این به بعد آمار فروش این کنسول نسل هشتمی را به‌روزرسانی نخواهد کرد. این آمار پلی‌استیشن ۴ را به یکی از موفق‌ترین کنسول‌های تاریخ تبدیل می‌کند. با توجه به آمار پلی‌استیشن و چیزی که مایکروسافت در این دفاعیه خود بیان کرده است، انتظار می‌رود که فروش دستگاه ایکس‌باکس وان چیزی میان ۵۰ تا ۶۰ میلیون کنسول باشد.

این اظهارنظر بخشی از دلایل شرکت مایکروسافت در رد نگرانی‌های سونی درباره‌ی انحصاری شدن سری بازی کال آو دیوتی بوده است. البته، مایکروسافت در گذشته هم اعلام کرده بود که انحصاری کردن بازی کال آو دیوتی برای آن‌ها سودآور نخواهد بود. البته اخیراً در مقاله‌ای به این پرداخته‌ایم که آیا سونی حق دارد نسبت به کال آو دیوتی نگران باشد یا خیر.

در بخشی از صحبت‌های مایکروسافت نوشته شده است: «سونی اشاره می‌کند که گیم‌پس می‌تواند به رهبری دست‌نیافتنی در سرویس‌های اشتراکی دست پیدا کند اما چیزی که آ‌ن‌ها در صحبت‌هایشان به آن اشاره نکرده‌اند، این است که خود سونی هم به یک موقعیت برتری و رهبری در میان فروش بازی‌های دیجیتالی کنسولی دست پیدا کرده است.»

این سند همچنین نشان داد که طی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، انتشار جهانی بازی‌های دیجیتالی کنسولی توسط سونی با ۵۰ تا ۶۰ درصد از سهم بازار رهبری می‌شد. مایکروسافت همچنین آمار مشابهی را از نظر سرویس‌های اشتراک جهانی برای عناوین مختلف کنسولی بیان کرده است.

مایکروسافت اضافه می‌کند: «بنابراین، نگرانی سونی – رهبر بازار هم در محدودترین و هم در جامع‌ترین بازارها – در رقابت بالقوه با گیم‌پس صرفاً نشان‌دهنده مقاومت معمول متصدیان متصدی سنتی در برابر رقابت بر اساس شایستگی است که توسط عوامل مخرب ارائه می‌شود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا