تکنولوژی

هفته مهم هوش مصنوعی

بی‌شک این هفته یکی از مهم‌ترین هفته‌ها برای هوش مصنوعی از زمان عرضه چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) در سال گذشته، بوده است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، شرکت اپن‌ای‌آی(OpenAI) از جدیدترین نسخه فناوری خود که زیربنای چت‌بات‌های همه‌گیر چت جی‌پی‌تی است، رونمایی کرد. ایلان ماسک اعلام کرد خبر از ورود یک رقیب برای چت جی‌پی‌تی به نام گروک(Grok) داد که به پلتفرم اجتماعی او یعنی ایکس(توییتر سابق) اضافه می‌شود.

یک کمیته فرعی سنا درباره مقررات هوش مصنوعی در فضای مراقبت‌های بهداشتی، حمله هدفمند علیه اپن‌ای‌ای و اولین دستگاه پوشیدنی هوش مصنوعی که قصد دارد روزی جایگزین تلفن‌های همراه هوشمند شود، برگزار شد.

ریس هایدن(Reece Hayden)، تحلیلگر ABI Research می‌گوید: این موارد مهم نشان‌دهنده سرعت رشد بازار هوش مصنوعی است.

هایدن خاطرنشان کرد که این هفته، نمونه‌ای از آنچه در این صنعت در حال رخ دادن است را نشان داد. جامعه هوش مصنوعی با برقراری تعادل میان سرعت و حرکت تلاش می‌کند تا نوآوری و رقابت را حفظ کند.

هایدن افزود: به طور کلی، این یک هفته بزرگ بود.

در ادامه نگاهی دقیق‌تر به تمام مواردی می‌اندازیم که در این هفته‌ی مهم برای هوش مصنوعی رخ داد.

روز بزرگ اپن‌ای‌آی

شرکت اپن‌ای‌آی میزبان اولین کنفرانس توسعه‌دهندگان خود حدود یک سال پس از رونمایی از چت جی‌پی‌تی بود که به تجدید رقابت در بین شرکت‌های فناوری برای توسعه و استقرار ابزارهای هوش مصنوعی مشابه در محصولاتشان کمک کرد.

این شرکت از مجموعه‌ای از به روز رسانی‌های ابزار هوش مصنوعی، از جمله توانایی توسعه‌دهندگان برای ایجاد نسخه‌های سفارشی چت جی‌پی‌تی به نام جی‌پی‌تی رونمایی کرد. جی‌پی‌تی‌ها می‌توانند به پایگاه‌های داده متصل شوند، در ایمیل‌ها مورد استفاده قرار بگیرند یا سفارشات تجارت الکترونیک را تسهیل کنند. سم آلتمن(Sam Altman) مدیر عامل شرکت اپن‌ای‌آی در چند دقیقه نشان داد که چقدر آسان است که هر کسی بدون تجربه کدنویسی، یک جی‌پی‌تی ایجاد کند.

این شرکت همچنین در حال توسعه فروشگاه جی‌پی‌تی است که از اواخر این ماه شروع به کار می‌کند تا جی‌پی‌تی‌ها را قابل جستجو کند. مشابه سایر فروشگاه‌های اپلیکیشن، این شرکت ابزارهای مفیدی را در دسته‌هایی مانند بهره‌وری، آموزش و «تنها برای سرگرمی» مشخص می‌کند.

آلتمن همچنین چت جی‌پی‌تی توربو(GPT-۴ Turbo)  را به نمایش گذاشت که آخرین نسخه از فناوری که چت جی‌پی‌تی است. او گفت که اکنون می‌تواند ورودی‌هایی را پشتیبانی کند که برابر با حدود ۳۰۰ صفحه از یک کتاب استاندارد هستند یعنی حدود ۱۶ برابر بیشتر از مدل قبلی.

آلتمن در مورد رشد این پلتفرم نیز اطلاعات بیشتری را به اشتراک گذاشت و گفت که در حال حاضر حدود دو میلیون توسعه‌دهنده از این پلتفرم استفاده می‌کنند و حدود ۹۰ درصد از شرکت‌های فورچون ۵۰۰(Fortune ۵۰۰) از ابزارهای داخلی استفاده می‌کنند. چت جی‌پی‌تی در حال حاضر ۱۰۰ میلیون کاربر فعال دارد.

دستگاه پوشیدنی هوش مصنوعی

استارت‌آپ هیومن(Humane)، استارت آپی است که توسط کارمندان سابق اپل تاسیس شده و اولین دستگاه پوشیدنی هوش مصنوعی خود به نام ای‌آی پین(Ai Pin) را معرفی کرده است. این ابزار کوچک چشمک‌زن به لباس‌ها متصل می‌شود. این شرکت قصد دارد در نهایت با نمایش اطلاعات بر روی دست کاربر جایگزین تلفن‌های هوشمند شود و توانایی پاسخگویی به تماس‌های تلفنی و انجام کارهای مختلف را بدون در دست گرفتن تلفن همراه هوشمند ارائه دهد.

این شرکت همچنین گفت که ای‌آی پین مجهز به هوش مصنوعی بوده و توانایی‌هایی همچون جستجو، ارسال پیام و مدیریت به هم ریختگی ایمیل‌ها را دارد.

ای‌آی پین که بر روی پردازنده اسنپدراگون اجرا می‌شود و دارای موتور هوش مصنوعی کوالکام است، دارای حسگرهای عمق و حرکت، دوربین فوق عریض و نمایشگر جوهر لیزری است.

آرون چاندراسکاران(Arun Chandrasekaran)، تحلیلگر گارتنر، می‌گوید که این رونمایی نشانه «گامی مهم در طراحی سخت افزارهای آینده‌نگرانه» برای مولدها و کاوش در راه بالقوه جدید تعامل انسان و خودرو است.

اگرچه این شرکت وعده وجود یک باتری که تمام روز کار می‌کند را می‌دهد اما هایدن می‌گوید که بزرگترین چالش برای استقرار هوش مصنوعی روی یک دستگاه، عمر باتری است. با توجه به اینکه این دستگاه بسیار کوچک است، جالب است که ببینیم عمر باتری آن مناسب است یا خیر.

نگرانی‌های دیگری نیز وجود دارد. هایدن می‌گوید: هوش مصنوعی همیشه فعال که داده‌ها را جمع‌آوری و پردازش می‌کند، واقعا اعتماد کامل یک جامعه را از آن خود می‌کند چیزی که در حال حاضر بعید است به وقوع بپیوندد.

ای‌آی پین که هزینه آن از ۶۹۹ دلار شروع می‌شود، از روز پنجشنبه ۱۶ نوامبر در ایالات متحده در دسترس خواهد بود.

هفته مهم هوش مصنوعی

ورود گروک

ایکس‌ای‌آی(X Ai) در یک پست وبلاگی اعلام کرد که از کتابی به نام «راهنمای مسافران مجانی کهکشان» که یک رمان علمی تخیلی کمدی از نویسنده بریتانیایی داگلاس آدامز است، الهام گرفته است. گروک برای پاسخ دادن به سوالات با کمی شوخ طبعی عمل می‌کند و دارای رگه‌ای سرکش است، بنابراین اگر از طنز متنفرید لطفا از آن استفاده نکنید.

هوش مصنوعی هفته‌ای مهم را پشت سر گذاشت

استارتاپ «ایکس ای‌آی» ایلان ماسک از یک چت‌بات به نام گروک برای برخی از کاربران ایکس رونمایی کرده که به گفته او دارای طنز کنایه‌آمیزی شبیه به خود او است. ماسک که از یک سال پیش مالکیت ‌ایکس(توییترسابق) را در اختیار دارد. او می‌گوید که گروک با داشتن «دسترسی آنی» به اطلاعات این پلتفرم آموزش می‌بیند.

ماسک گفت که گروک هنوز در مراحل اولیه آزمایش است اما به زودی به سرویس پریمیوم ایکس در ایالات متحده اضافه خواهد شد. این سرویس شامل ویژگی‌هایی مانند تیک آبی با قیمت ۱۶ دلار در ماه است.

ماسک یکی از بنیانگذاران اپن‌ای‌آی است، اما پنج سال پیش تا حدودی به دلیل اختلاف نظر در مورد هدایت این شرکت از سِمت خود کناره گیری کرد.

یک حمله هدفمند

دو روز پس از کنفرانس توسعه‌دهندگان، اپن‌ای‌آی با قطعی‌های گسترده در خدمات خود مواجه شد که بعدا آن را به حملات هدفمند احتمالی به سرورهای خود نسبت داد. این شرکت عصر چهارشنبه در وب‌سایت خود نوشت که «با قطع‌های دوره‌ای به دلیل الگوی ترافیک غیرعادی که منعکس‌کننده یک حمله است، سروکار دارد».

حمله DDoS یا حمله محروم‌سازی از سرویس، معمولا به مواردی اشاره دارد که یک سرور اینترنتی را پر از کاربر می‌کنند تا ترافیک عادی را مختل کند.

کاربران در روز چهارشنبه قادر به دسترسی به همه ابزارها و خدمات اپن‌ای‌آی‌ نبودند و پیامی دریافت کردند که ظرفیت پلتفرم کامل است.

این شرکت به سی‌ان‌ان گفت که اطلاعات هیچ کاربری به خطر نیفتاده است.

شرکت‌های بزرگ فناوری نیز به سرمایه‌گذاری دو برابری روی هوش مصنوعی ادامه می‌دهند. رویترز گزارش داد که آمازون میلیون‌ها دلار برای آموزش یک هوش مصنوعی با نام الیمپوس(Olympus) سرمایه‌گذاری کرده است.

علاوه بر این، یوتیوب در حال آزمایش ابزارهای هوش مصنوعی است که به سؤالات مربوط به محتوا پاسخ می‌دهد، توصیه‌هایی ارائه می‌کند و موضوعات را در بخش نظرات ویدیوها خلاصه می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا