فناوری اطلاعات

حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران پیام‌رسان‌های داخلی خط قرمز ماست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد که به مردم عزیز این اطمینان خاطر را می‌دهیم که هم پیام‌رسان بله و هم سایر پیام‌رسان‌های ایرانی حافظ امنیت و حریم خصوصی مردم هستند. حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران خط قرمز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امروز در پایان جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره حواشی اخیر حول محور پیام‌رسان‌های داخلی و به‌طور مشخص پیام‌رسان بله گفت: بعدازاینکه تصویری یا به‌طور مشخص اسکرین شاتی از پیام‌رسان بله منتشر شد، با توجه به اینکه تنظیم‌گر پیام‌رسان‌ها در کشور وزارت ارتباطات است،  به همکاران دستور بررسی فوری مساله را دادم.

وی افزود: پس از آن جلساتی برگزار شد و مستندات دریافت شد و دیروز هم سازمان فناوری اطلاعات بیانیه‌ای در این خصوص صادر کرد. ما کاملاً به مردم عزیز این اطمینان خاطر را می‌دهیم که هم پیام‌رسان بله و هم سایر پیام‌رسان‌های ایرانی حافظ امنیت و حریم خصوصی مردم هستند. حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران خط قرمز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

زارع پور درباره تصویر منتشرشده از پیان رسان بله گفت: همان‌طور که خود پیام‌رسان توضیح داد و بررسی‌های ما هم آن را تائید می‌کرد آن تصویر مربوط به سامانه نظارتی بررسی محتواهای نامناسب  کانالها و فضاهای عمومی بود که توسط گزارشات مردمی یا ماشین استخراج شده بود. به‌هرحال در همه پیام‌رسان‌ها حتی خارجی می‌توانید گزارش محتواهای غیرمجاز را در کانال‌ها و گروه‌ها ارائه کنید و همه این پیام رسانها یک مکانیسم رسیدگی مبتنی بر انسان یا هوش مصنوعی و یا ترکیبی دارند.

وزیر ارتباطات افزود: بااین‌حال این اطمینان را می‌دهیم که به‌هیچ‌وجه هویت افراد در بررسی‌ها در اختیار چه ماشین و چه انسان قرار نمی‌گیرد و همان‌طور که اشاره شد حفظ امنیت و حریم خصوصی مردم خط قرمز ما است، بنده هم بارها تأکید کرده‌ام احدی حق ندارد به اطلاعات خصوصی مردم دسترسی داشته باشد.

وزیر ارتباطات در ادامه درباره سفر رئیس سازمان رگولاتوری روسیه به ایران گفت: ما با همه کشورها برای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات همکاری می‌کنیم. چندی پیش اجلاس وزرای ارتباطات کشورهای عضو اکو را داشتیم که از ۱۲ کشور عضو اکو و کشورهای همسایه نمایندگانی در آن حاضر شدند.

وی ادامه داد: هدف ما این است که هم از ظرفیت‌های آن کشورها استفاده کنیم، هم محصولات و پلتفرم‌های ایرانی را به کشورهای دیگر معرفی کنیم. در اجلاس اکو نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت‌های ایرانی را ارائه کردیم که مورد استقبال قرار گرفت.

وزیر ارتباطات تأکید کرد: همچنین وزرای حاضر در این نشست با کسب‌وکارهای ایرانی جلساتی گذاشتند و شاید جزو معدود اتفاقاتی بود که با این شکل و شمایل در کشور رخ داد. بسیاری از این دستاوردها با استقبال مواجه شد و برخی از کسب و کارهای ایرانی حتی با طرفهای خارجی تفاهمنامه امضا کردند.

زارع پور ادامه داد: امیدواریم این مسیر ادامه پیدا کند تا برای محصولات ایرانی بازارسازی بین المللی هم داشته باشیم. همین الان محصولات برخی شرکت‌های ایرانی به برخی کشورها صادر می‌شود.

وی افزود: در مورد روسیه نیز ما سفرهایی به آنجا داشته‌ایم و مقامات مختلف حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات  و فضایی این کشور نیز به ایران آمده‌اند و به دنبال توسعه همکاری در بخشهای گوناگون ارتباطات و فناوری اطلاعات و فضایی با این کشور هستیم.

وزیر ارتباطات در ادامه درباره نتایج جلسات کارگروه بررسی کیفیت خدمات شبکه که به دستور رئیس‌جمهوری در شورای عالی فضای مجازی تشکیل شد گفت: کمیته‌ای در مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شد که وزارت ارتباطات هم در این کمیته مشارکت فعال داشت و نکات مدنظر خود را مطرح کرد و درنهایت جمع‌بندی شد.

وی افزود: برخی از مشکلات که در شبکه وجود دارد مربوط به سال‌های گذشته است و رفع آن سال‌ها زمان می‌برد تا حل شود ازجمله ارتباطات ثابت که سال‌ها به آن توجه ای نشده بود و پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها را به همین منظور اجرایی کردیم.

زارع پور ادامه داد: مقرر شده است راه‌کارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت را استخراج کنیم هر چند پیش از این وزارت ارتباطات این کار را کره بود  با این حال دوستان در جلسات کارگروه پیشنهادات خود را مطرح کردند خواستار پیگیری آن شدند ما نیز تلاش می‌کنیم تا روز به روز مشکلات شبکه ارتباطی را کاهش و کیفیت شبکه را افزایش دهیم.

وی در ادامه درباره گزارش انجمن تجارت الکترونیک تهران و طرح این ادعا که دومین کشور پر اختلال در اینترنت هستیم، گفت: به هیچ‌وجه این‌گونه نیست؛ این بی‌انصافی است که چنین موضوعی را مطرح کردند. هر چند ما از هر نقد و پیشنهادی برای بهبود کیفیت شبکه استقبال می‌کنیم.

زارع پور با بیان اینکه دو روز پیش جلسه‌ای دو ساعته و نیمه با تهیه‌کنندگان این گزارش برگزار شده است گفت: همکارانم به دوستان انجمن تجارت الکترونیک عرض کردند که گزارش منتشر شده دارای ایراداتی است که اتفاقاً مورد پذیرش هم قرار گرفت و مقرر شد این جلسات ادامه پیدا کند تا آن‌ها بتوانند گزارشی واقعیتر تهیه کنند و ما هم آماده ایم که اطلاعات لازم را در اختیارشان قرار دهیم.

زارع پور درباره پهنای باند اینترنت نیز گفت: ما هیچ محدودیتی برای تأمین پهنای باند اینترنت کشور نداریم. در حال حاضر هم دو و نیم تا سه برابر نیاز کشور ظرفیت پهنای باند در اختیار داریم. جمعه چهار هفته قبل، دو و نیم ترابیت بر ثانیه پهنای باند کشور قطع شد اما اتفاقی نیفتاد؛ دلیل آن نیز هم این مسئله است که ما توانسته‌ایم از مسیرهای مختلف پهنای باند مورد نیاز کشور را تأمین کنیم و از این بابت هیچ نگرانی وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا