فناوری اطلاعات

نظارت شهرداری بر روی تاکسی های اینترنتی

البرز فاوا نیوز ، به نقل از شهروند- دو‌سال قبل بود که شهرداری تهران پیشنهاد کرد دو نرم‌افزار تاکسی‌نت که باعث کاهش ترافیک و مشکلات مردم شده، به شهرداری واگذار شود و محسن پورسید آقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد که اسنپ و تپسی باید زیرنظر تاکسیرانی قرار گیرند و بر همین اساس هم لایحه جدیدی در وزارت کشور تدوین شده است.
همان زمان شورای شهر هم از این موضوع استقبال کرد و محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر گفت این شرکت‌ها الزاما باید تحت نظارت سازمان تاکسیرانی قرار بگیرند «درصورت عدم موافقت این شرکت‌ها مدیریت شهری ابزارهایی دارد و می‌تواند با این شرکت‌ها برخورد کند.» همین حرف‌ها واکنش مدیرعامل اسنپ و تپسی را به دنبال داشت. ژوبین علاقه‌بند، صاحب استارت‌آپ اسنپ، مردادماه ‌سال گذشته و در اعتراض به این اتفاق گفت: «ما می‌توانیم گزارش سفرهایمان را به شهرداری بدهیم تا آنها با کمک این آمار کیفیت زندگی شهری را بهبود بدهند اما زیرنظر آنها نمی‌رویم.» میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی هم با انتقاد از این حرکت شهرداری اعلام کرد که اگر این طرح تصویب شود، بعد از تاکسی‌های آنلاین سایر استارت‌آپ‌ها هم در خطر قرار خواهند گرفت.
حالا و پس از گذشت دو‌سال از طرح این موضوع پیش‌نویس آیین‌نامه نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی در وزارت کشور تهیه شده و قرار است با ابلاغ این آیین‌نامه توسط شورای‌عالی ترافیک، همه تاکسی‌های اینترنتی تحت نظارت شهرداری قرار ‌گیرند. این خبر را روز  گذشته پورسیدآقایی اعلام کرده و گفته منتظر مصوبه شورای‌عالی ترافیک هستیم و به‌ زودی در نخستین جلسه این شورا نتیجه قطعی مشخص می‌شود و درصورت تصویب در شورای‌عالی، تاکسی‌های اینترنتی تحت پوشش شهرداری‌ها قرار می‌گیرند. اما میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی می‌گوید این صحبت‌ها مدت‌هاست تکرار می‌شود «آن‌طور که می‌دانم، این نظر آقای پورسیدآقایی است و احتمال عملیاتی‌شدنش همچنان کم است» او معتقد است این طرح برای تاکسی‌های اینترنتی کاملا کشنده است؛ چراکه اگر اجرایی شود، پروانه شرکت‌ها از حالت فعلی خارج می‌شود «ما درحال حاضر از وزارت صمت و اتحادیه مجوز می‌گیریم و زیرنظر آنها قرار داریم. همچنین این اتفاق هم از نظر عملی و هم روی کاغذ غیرممکن است. چطور ممکن است ما زیرنظر تاکسیرانی قرار گیریم که در رقابت تنگاتنگ با ما قرار دارد؟ این فقط باعث می‌شود کار ما سخت شود و رقیب ناظر شود. به این ترتیب عملکردمان به مشکل برخواهد خورد و هیچ‌کجا نظارت‌هایی از این دست را بر کسب‌وکارها اعمال نمی‌کنند.»
منشی‌پور می‌گوید: «این اتفاق به ضرر شهروندان هم خواهد بود. کسانی که که درحال حاضر از عملکرد تاکسی‌های اینترنتی راضی هستند، با مشکل خدمات‌رسانی مواجه خواهند شد و مطمئنا میزان رضایت با افت چشمگیری روبه‌رو می‌شود.»
به گفته مدیرعامل تپسی، از ‌سال ١٣٩۵ هیأت‌وزیران مصوبه‌ای را تصویب کرد که تاکسی‌های اینترنتی طبق دستورالعمل نظارتی و با یک پروانه به کارشان رسیدگی شود که برای نوشتن این دستورالعمل همزمان زیادی صرف شد و حالا معلوم نیست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به دنبال چیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا