تکنولوژی

نشست نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی بدون حضور نماینده‌ای از استارت‌آپ‌ها!

البرز فاوا نیوز، نشست «استارت‌آپ‌ها؛ نظارت خوب، نظارت بد/ تنظیم‌گری قوانین کسب و کار‌های آنلاین (با تمرکز بر تاکسی‌های اینترنتی) در اندیشکده حکمرانی شریف درحالی برگزار شد که هیچ نماینده‌ای از تاکسی‌های آنلاین حضور نداشت.

سخنرانان این  نشست محسن پورسید‌آقایی، معاون شهرداری تهران، محمد باقر اصغری، استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی، حسین میرزا پور، معاون پژوهشکده سیاستگذاری و راهبر حوزه تخصصی حکمرانی در عصر دیجیتال، روح ا… هنرور، مدیربرنامه اندیشکده حکمرانی شریف بودند. علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران نیز در این نشست حضور داشت.

محسن پورسید آقایی، معاون شهردای تهران با ارائه آمارهایی از فعالیت‌ تاکسی‌های اینترنتی در کشور‌های خارجی گفت: موضوع تاکسی‌های اینترنتی در همه جای دنیا موضوع جدیدی است و چالش‌های خود را دارد، این مسئله مختص ایران نیست. من سه سال پیش برای مذاکرات به پاریس رفته بودم و وقتی از فرودگاه خارج شدم، دیدم عده‌ای در حال آتش زدن ماشین‌ها هستند، فعمیدم تاکسی‌های رسمی علیه مجوز اوبر اعتصاب کرده و شهر را به هم ریخته‌اند. من خندیدم و گفتم در ایران این تاکسی‌ها بدون مشکل فعالیت می‌کنند.

پورسید آقایی افزود: امینت، تحلیل داده، فضای رقابتی، ارائه خدمات به افراد ناتوان و نقش مکمل در سیستم حمل و نقل چند وسیله‌ای چالش‌هایی است که تاکسی‌های اینترنتی باید آن را حل کنند.

معاون شهرداری تهران ادامه داد: آمار‌های ارائه شده در ایالت‌های مختلف آمریکا نشان می‌دهد بعد از فعالیت تاکسی‌های اینترنتی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ۶ درصد کاهش داشته است.

پورسیدآقایی تصریح کرد:‌ از ۴۹ تا ۶۱ درصد افراد آمار گرفته شده و بیان کرده‌اند اگر اوبر یا لیفت نبود یا سفر انجام نمی‌دادیم یا از وسیله دیگری استفاده می‌کردیم. در  این آمار ۲۷ درصد افراد گفته‌اند اگر اوبر نبود از وسیله دیگری برای سفر استفاده نمی‌کردند.

این مقام مسئول در ادامه گفت:‌ تاکسی‌های اینترنتی به دلیل سهولت و ارزان بودن سفر را افزایش می‌دهند. شرکت‌ها و شهرداری‌ها سال‌‌هاست تلاش می‌کنند سفر ماشین شخصی را کم کنند و این پدیده جدید سیاست‌ها را به شکست کشانده است و حمل و نقل شخصی را در شهر‌ها افزایش داده است.

معاون شهرداری تهران با اشاره به اینکه از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ این تاکسی‌ها وجو نداشته افزود: با رشد جمعیت مترو و اتوبوس رشد کرده و ترافیک شهری کاهش یافته است.

وی افزود: از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ با رشد تاکسی‌های اینترنتی تمام آمار‌ها معکوس شده است.

پورسید آقایی ادامه داد: ما نباید تاکسی‌های اینترنتی را فقط مزیت بدانیم. این تاکسی‌ها تاثیر‌هایی بر  جامعه می‌گذارند که مجموع این اثرات به ضرر حاکمیت تمام می‌شود.

معاون شهرداری تهران تاکید کرد: تاکسی‌های اینترنتی سهم حمل و نقل عمومی را کاهش می‌دهند، استفاده از خودرو اضافه و حمل نقل شخصی و دربستی ایجاد ترافیک می‌کند و آلودگی را افزایش می‌دهد. وقتی در کنار مزیت‌ها قانون باشد، اثرات منفی‌ آنها در جامعه کمتر می‌شود.

پورسید آقایی با اشاره به لازم بودن رگولاتوری گفت: رگولاتور در سه شاخه باید کار کند؛ اول بحث مدیریت یکپارچه حمل و نقل در شهر‌ها است. رگولاتوری باید به گونه‌ای باشد که سهم بندی وسایل حمل و نقل عمومی و تاکسی‌های اینترنتی به گونه یکسان باشد. موضوع دوم ایمنی و امنیت شهروندان است. موضوع آخر نیز پایداری سیستم در بلند مدت است.

وی افزود: رگولاتوری باید به گونه‌ای باشد که بین حمل و نقل شخصی و تاکسی‌های اینترنتی رقابت ایجاد نکند. تاکسی‌های اینترنتی نباید سهمی از حمل و نقل عمومی بگیرند. مقررات باید به توسعه حمل و نقل عمومی کمک کند.

معاون شهرداری تهران ادامه داد: رگولاتوری باید به گونه‌ای تنظیم شود که ماشین شخصی تبدیل شود به تاکسی اینترنتی نه اینکه حمل و نقل ناخواسته ایجاد کند. تحریک تقاضا کردن و گرفتن سهم از حمل و نقل عمومی دو چیزی است که سیاست عمومی همه کشور‌ها است.

پورسید آقایی با اشاره به امنیت شهروندان گفت:‌ راننده‌ها باید صلاحیت اخلاقی و حرفه‌ای داشته باشند. کسی موافق این نیست که کسی از کنار خیابان راننده‌ها را تشویق به ثبت نام در این تاکسی‌ها کند.

وی تاکید کرد:‌ رگولاتوری باید به پاک شدن هوا کمک کند. تاکسی عادی یا اینترنتی ۱۰ برابر خودروی عادی تردد می‌کند و اگر ضوابط محیط زیستی را رعایت نکند ۱۰ برابر خودرو‌های شخصی تولید آلودگی خواهد کرد.

معاون شهرداری تهران تصریح کرد: بسیار مهم است که امنیت داده‌ها حفظ شود و رگولاتوری باید روی این نکته هم متمرکز باشد.

وی با اشاره به بحث پایداری تاکسی‌های اینترنتی افزود: اولویت با حمل و نقل عمومی است و با عوارضی که روی تاکسی‌های اینترنتی بسته می‌شود، حمل و نقل عمومی باید توسعه پیدا کند. ما باید از کسانی که از ماشین‌های شخصی استفاده می‌کنند عوارضی بگیریم که بشود حمل و نقل عمومی شهرها را توسعه داد.

این مقام مسئول ادامه داد: داده ها باید برای برنامه‌های شهری رگولیت شود تا برای مسیر‌ها و طراحی‌ها استفاده شود.

محسن پور‌سیدآقایی با اشاره به اینکه چه کسی باید رگولیت کند، گفت:‌ چهار دسته هستند که اولی وزارت کشور و شهرداری‌ها هستند و مدیریت شهر به شهرداری‌ها سپرده شده است. دسته دوم وزارت صمت و اتحادیه و اصناف مربوطه است که شرکت‌ها می‌گویند خودمان برای خودمان قانون‌گذاری کنیم که ما این را نمی‌پذیریم. معاونت علمی ریاست جمهوری به دلیل حمایت از استارت‌آپ‌ها علاقه‌مند به قانون‌گذاری است که این یک‌جانبه است و همه جا رگولیت می‌کنند که محدودیت شود نه اینکه تسهیلات بدهید. دسته آخر وزارت ارتباطات است، چون این کار در بستر اینترنت انجام می‌شود عده‌ای معتقد به تنظیم‌گری وزرات ارتباطات‌اند. رگولیشن را باید نهاد‌های تخصصی بنویسند.

وی در پایان بخش اول سخنرانی‌ خود تنظیم رگولاتوری را چنین بیان کرد:‌ این شرکت‌ها از وقتی که راه افتاند جلوی رگولاتوری را گرفتند. در بحث‌های مختلف ضابطه ها را قبول دارند و تنظیم آن بین این چهار نهاد به تفاهم نرسیده است و عملا ایران تبدیل بهشتی شده که هرکس بدون هیچ قانونی در آن فعالیت می‌کند.

محسن پورسیدآقایی درباره ابزار نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی گفت: افکار عمومی باید بپذیرند بدون رگولیت ضرر بیشتری به جامعه تحمیل خواهد شد.

وی افزود: خودروهای اینترنتی باید قوانین تاکسی‌های رسمی را بپذیرند. تاکسی‌ها سالی دوبار معاینه فنی می‌شوند و اگر بالای ۱۰ سن داشته باشند باید اسقاط شوند و دولت فقط ۵ میلیون تومان پول می‌دهد. ما بخش اسقاط را نایده گرفته‌ایم و تمرکز روی معاینه فنی است که خواسته زیادی نیست. در تاکسی‌های اینترنتی ماشین با عمر ۱۸ و ۲۰ سال داریم. دولت تاکسی‌ها را ملزم کرده که دو سوخته باشند و گاز بیشتر مصرف کنند تا محیط زیست را آلوده نکنند.  تقریبا ۱۰۰ درصد خودروهای اینترنتی بنزینی است. ما برای این خودروها زمان گذاشته‌ایم که خود را تطبیق دهند.

وی ادامه داد: یک فضای نامتعادل ایجاد شده و مسئولین به کسب و کارهای اینترنتی افتخار می‌کنند. استفاده از پراید در تاکسی ممنوع است، فکر می‌کنید چند درصد خودرو‌های این تاکسی‌ها پراید است؟  ما پایینتر از پژو و سمند را برای تاکسی‌ها قبول نداریم. تاکسی‌های اینترنتی را آزاد گذاشته‌ایم و از پراید استفاده می‌کنند.

پورسیدآقایی با اشاره به بیمه و معاینه فنی گفت: معاینه فنی تاکسی‌ها سه ماهه و ۶ ماهه است که برای این تاکسی‌ها تا ۴ سال اول معاینه فنی در نظر نگرفته‌ایم. راننده تاکسی مکلف است اظهار نامه مالیاتی پرکند و اگر درآمدش از حدی بیشتر باشد باید مالیات پرداخت کند.

معاون شهرداری تهران ادامه داد: تاکسی چون تردد می‌کند  بیمه شخص ثالثش باید ۲۵ درصد گرانتر از خودروهای شخصی باشد. این یک هزینه برای تاکسی است. تاکسی باید ساعت کار داشته باشد و راننده نمی‌تواند هر زمانی خواست باشد و نخواست نباشد. راننده‌ای که یک روز کار نکند باید جریمه و کارنامه‌اش باطل شود.

وی افزود: رانندگان باید صلاحیت اخلاقی، عدم اعتیاد و گذراندن دوره‌های لازم را در کارنامه خود داشته باشند.

پورسیدآقایی با اشاره به ساکن بودن راننده در شهر خودش گفت:  شماره پلاک خودرو باید برای شهر راننده باشد. در تهران پدیده ماشین خواب را داریم که جوانان بیکار شهرستانی‌اند و نوبتی باهم قرار می‌‌گذارند بیایند تهران و با پراید دست دوم قدیمی مسافرکشی اینترنتی انجام دهند.

وی افزود: فقط یکی از شرکت‌ها ۶۰ میلیارد تومان تخلف عوارض طرح ترافیکی دارند، بدون اینکه شرکت مسئولیتی را قبول کند.

این مقام مسئول ادادمه داد: تاکسی‌های اینترنتی از خدمات شهری استفاده می‌کنند و باید چندرغازی را به شهرداری عوارض دهند.

وی درباره کنترل قیمت گفت: وزارت کشور می‌خواست کنترل قیمت بگذارد که ما مخالفت کردیم. اگر قیمت‌ها کنترل شود وضعیت تاکسی‌های اینترنتی مانند تاکسی‌های رسمی می‌شود. ما به تاکسی‌های اینترنتی گفتیم ۲ درصد از هزینه‌ها را به شهرداری دهند که مصاحبه کردند و گفتند شهرداری برای تامین هزینه‌‌های خود کیسه دوخته است.

وی افزود:شرکت‌های حمل و نقل رانت، سرمایه، رسانه و قدرت دارند و همین جلوی رگولاتوری را می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا