موبایل

میانگین طول عمر گوشی های آیفون چقدر است؟

میانگین طول عمر گوشی های آیفون مساله مهمی است چرا که این دستگاه‌ها گران‌ترین موبایل‌های دنیا به شمار می‌روند. بر این اساس ممکن است از خود بپرسید که چه مدت می‌توانید از گوشی‌تان استفاده کنید.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از سرگرمی، اپل هم مثل همه‌ی شرکت‌های بزرگ دنیا معمولا گوشی‌های هوشمند پرچمدارش را سالی یکبار با فناوری‌های روز دنیا راهی بازار می‌کند. برخی از کاربران این گوشی‌ها را هر سال تعویض می‌کنند، اما برخی دیگر می‌خواهند از این گوشی‌ها برای سال‌ها استفاده کنند که این موضوع هم به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم. اگر در مورد خرید یک آیفون جدید کنجکاو باشید و بخواهید بدانید چقدر دوام خواهد داشت، فاکتورهای زیر طول عمر آیفون شما را مشخص می‌کند.

اپل کاربران فعال را ردیابی می‌کند

در سال ۲۰۱۹، تیم کوک، مدیر‌عامل اپل گزارش داد که بیش از ۹۰۰ میلیون کاربر فعال آیفون وجود دارد. در این زمان، بیش از ۷۰ درصد از کاربران فعال از آخرین به‌روزرسانی iOS استفاده می‌کردند که با گوشی‌های آیفون 6s سال ۲۰۱۵ سازگار بود. بر اساس این اطلاعات، می‌توان استنباط کرد که آیفون‌ها بسته به سازگاری آخرین به‌روز‌رسانی‌های نرم افزاری، ممکن است ۴ تا ۵ سال عمر کنند. این میزان برای کسانی مهم است که می‌خواهند آخرین به‌روزرسانی نرم‌افزار را دریافت کنند که به این ترتیب زمان کمتری می‌توانند از این دستگاه‌ها استفاده کنند. با این حال، اگر ویژگی‌های جدید اولویت شما نباشد، به‌روز‌رسانی‌ها لزوما روی عملکرد گوشی هوشمند تاثیری ندارد.

اپل از یک مدل ارزیابی طول عمر استفاده می‌کند

اپل معمولا تحقیقاتی انجام می‌دهد و بر اساس داده‌های به دست آمده از آیفون‌های مدل قبلی حدس می‌زند که یک کاربر معمولی حدود سه سال آیفون خود را نگه می‌دارد، اما این بررسی‌ها نشان نمی‌دهد زمانی که استفاده از آیفون متوقف می‌شود، گوشی خراب شده، شکسته یا کلا منسوخ شده است. در واقع، بسیاری از آیفون‌ها از عمر مورد انتظار ۳ ساله مدل، زمان بیشتری استفاده می‌شوند.

برای چند سال، میانگین طول عمر گوشی های آیفون، حدود ۲.۵ سال بود، اما اخیرا این سن به ۳ سال نزدیک‌تر شده است. در حال حاضر، آیفون‌ها محبوب‌ترین گوشی‌های هوشمند دنیا به شمار می‌روند. اپل برنامه خود را اجرا می‌کند در حالی که شرکت‌های مخابراتی و تعمیرگاه‌ها به دنبال حفظ رقابت هستند. محصولات اپل همچنین نرخ نگهداری بالایی دارد چراکه کاربران اپل جزو وفادارترین کاربران گوشی‌های موبایل به‌شمار می‌روند؛ که این وفاداری هم به کاربرانی نسبت داده می‌شود که به طور مداوم آیفون‌های خود را با آخرین مدل معامله می‌کنند و هم کاربرانی که سال‌ها از این گوشی‌ها استفاده می‌کنند.

عملکرد آیفون‌ها در یک بازه زمانی افت می‌کند

در حالی که تقاضای زیادی برای جدیدترین مدل آیفون وجود دارد، اما همه کاربران صرفا برای اینکه جدیدترین مدل را داشته باشند هر سال آیفون جدید خریداری نمی‌کنند. به طور کلی، مردم زمانی که متوجه کاهش عملکرد گوشی می‌شوند به دنبال ارتقای دستگاه خود هستند. در آیفون‌ها، سه مشکل رایج مرتبط با عملکرد، عمر باتری، ذخیره‌سازی و خاموش شدن غیرمنتظره وجود دارد که معمولا برای همه‌ی دستگاه‌ها بالاخره بعد از مدتی اتفاق می‌افتد.

عمر باتری

اگر برای سال‌های متمادی کاربر آیفون بوده‌اید، به احتمال زیاد در مقطعی کاهش عمر باتری را تجربه کرده‌اید. اگر تلفن خود را بیشتر از قبل شارژ یا احساس می‌کنید تاکنون این موضوع برای‌تان اتفاق نیفتاده، احتمالا زمان آن رسیده که گوشی خود را ارتقا دهید. از سال ۲۰۱۹، اپل عمر باتری را با پخش ویدیو اندازه گیری کرد. در آن زمان، آیفون 6s  چهار ساله بود و تقریباً ۱۱ ساعت پخش ویدیو داشت. اپل همچنین بیان کرد که باتری آن طوری طراحی شده است که بیش از ۸۰ درصد ظرفیت خود را در ۵۰۰ چرخه شارژ حفظ کند. اگر روزی یک بار گوشی خود را شارژ کنید، می‌توان حدس زد که باتری آیفون شما برای بیش از یک سال سالم بماند. به خاطر داشته باشید که همیشه می‌توانید انتخاب کنید که باتری خود را تعویض کرده و طول عمر گوشی هوشمند خود را افزایش دهید.

ذخیره سازی

همانطور که آیفون‌ها قدرتمندتر می‌شوند، به فضای ذخیره‌سازی بیشتری برای iOS جدید، برنامه‌ها، اسناد پشتیبان، عکس‌ها و داده‌های خود نیاز دارند. معمولا برای به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار به حداقل ۲ گیگابایت فضای خالی نیاز دارید. اگر نمی‌توانید فضایی را در دستگاه یا در بخش ابری خود آزاد کنید، ممکن است لازم باشد آیفون‌تان را با نسخه‌ی جدید تعویض کنید. وقتی اپل نسخه‌ی جدید iOS را ارایه می‌کند، بسیاری از برنامه‌ها باید به‌روزرسانی شوند. نرم افزار قدیمی آیفون ممکن است شروع به محدود کردن قابلیت‌های اصلی تلفن شما کند، بنابراین فضای بیشتری برای این به‌روزرسانی‌ها نیاز دارید.

خاموشی‌های غیرمنتظره

گاهی اوقات آیفون‌های مدل قدیمی‌تر می‌توانند آخرین iOS را با موفقیت نصب کنند، اما این نرم‌افزار برای باتری گوشی بسیار سنگین است. آیفون‌های مدل قدیمی‌تر نسبت به آخرین نسخه، باتری‌های پیچیده‌تری دارند و جدیدترین به‌روزرسانی ممکن است به باتری قدیمی‌تر فشار بیاورد. در این صورت، آیفون‌های مدل قدیمی‌تر ممکن است به‌طور خودبه‌خود خاموش شوند تا از باتری در طول این فشار محافظت کنند.

هیچ قانونی وجود ندارد

به طور کلی، میانگین عمر گوشی های آیفون اگرچه چهار سال برآورد شده اما اگر گوشی شما مطابق با رضایت‌تان کار می‌کند، نگه داشتن آن تا زمانی که مشکلی برای‌تان ایجاد نکند، ضرری ندارد. پس هیچ قانونی وجود ندارد که حتما سر وقت مشخصی باید گوشی آیفون‌تان را تعویض و ارتقا دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا