فناوری اطلاعات

مک بوک با تراشه اختصاصی اپل در راه است

اپل در رویداد کنفرانس جهانی توسعه دهندگان خود علاوه بر اعلام ویژگی های آی او اس ۱۴ اعلام کرد در رایانه های مک و مک بوک از به جای تراشه های اینتل از تراشه های تولید خود استفاده می کند.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از مهر، روز گذشته اپل در مراسم «کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل»( WWDC) از آپدیت  سیستم عامل اپل یعنی iOS۱۴ و چند ویژگی جدید رونمایی کرد.

«آی او اس ۱۴» در پاییز امسال برای همه در دسترس خواهد بود. البته نسخه بتای عمومی آن در جولای برای کاربران عرضه می شود. این آپدیت روی آیفون۶S نیز قابل نصب است.

همچنین اپل در این رویداد اعلام کرد دیگر از تراشه های اینتل استفاده نمی کند، در عوض اپل از تراشه ARM مخصوص خود (تراشه های سریA)  در رایانه های مک بوک و مک استفاده می کند. مشابه این تراشه ها در آیفون و آی پد استفاده می شود. این بخشی از پروژه سیلیکون اپل است. پروژه مذکور به تولید تراشه هایی قدرتمند و کم مصرف مربوط است. این بدان معنا است که عمر باتری نسل آینده مک بوک بسیار بیشتر از نمونه های فعلی است.

این تراشه با سیستم عامل آتی خود به نام «بیگ سور» (Big Sur)یکپارچه می شود. تمام نرم افزارهای اپل به عنوان اپلیکیشن روی رایانه های مک با تراشه های سیلیکونی ارائه می شوند. مایکروسافت نیز یک نرم افزار آفیس طراحی کرده که به طور خاص روی این رایانه ها کار می کند.  ادوب نیز مشغول ارائه سرویسی مشابه برای چنین رایانه هایی است.

مک بوک با تراشه اختصاصی اپل در راه است

یکی دیگر از ویژگی های ارائه شده در این رویداد کارکی(CarKey)است که به کاربر اجازه می دهد با استفاده از فناوری NFC در خودرو را باز و آن را روشن کند. سری خودروهای BMW ۵ نخستین خودرویی است که از قابلیت کارکی پشتیبانی می کند. همچنین کارکی با آیفون یا اپل واچ همخوان می شود و به کاربران اجازه می دهد کلید را به طور دیجیتالی با خانواده و دوستانش به اشتراک بگذارد.

علاوه براین موارد در رویداد مذکور به ویژگی های جدید  آپدیت سیستم عامل آی او اس ۱۴ نیز اشاره شد. یکی از مهمترین جزئیات  آپدیت «آی او اس ۱۴» وجود  کتابخانه ای است که راهی ساده تر برای دسترسی به اپلیکیشن ها بدون اسکرول کردن فراهم می کند. این ویژگی به طور خودکار اپلیکیشن های مشابه را گروه بندی می کند.

علاوه برآن اپل قابلیت تصویر در تصویر  براساس عرض دستگاه را برای ویدئو های آی او اس عرضه می کند. این ویژگی مشابه سیستم عامل« مک او اس» (macOS) ویدئو را روی اپلیکیشن های دیگری که کاربر باز می کند، نشان می دهد و او می تواند همزمان با تماشای ویدئو پیام ارسال کند یا فعالیت های دیگر انجام دهد.

در کنار این موارد ای او اس ۱۴ به کاربران اجازه می دهد اپلیکیشن های پیش فرض مرورگر وب و ایمیل را خود تنظیم کنند.

همچنین در« آی او اس ۱۴ » یک اپلیکیشن ترجمه جدید ارائه می شود که شباهت زیادی به ویژگی ترجمه گوگل دارد. این اپلیکیشن می تواند پیام صوتی را به متن تبدیل و به ۱۱ زبان مختلف از جمله انگلیسی، ماندارین، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی، ژاپنی، کره ای، عربی، پرتقالی و روسی ترجمه کند.

اپل ویژگی« اپ کلیپس» را نیز معرفی کرده که به کاربران اجازه می دهد بدون دانلود کردن اپلیکیشن ها آنها را بررسی و استفاده کنند.برای این منظور کاربران آی او اس ۱۴ می توانند یک کدQR را اسکن و از قابلیت های اصلی اپلیکیشن استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا