فناوری اطلاعات

مقایسه سیستم عامل اندروید و iOS

سیستم عامل اندروید توسط کمپانی گوگل طراحی شده و شرکت‌های بسیاری از این سیستم عامل استفاده می‌کنند. اما iOS را اپل تولید کرده و تنها در گوشی‌های آیفون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از سرگرمی، در حال حاضر این دو سیستم عامل در بازار گوشی‌های هوشمند دارای محبوبیت خاصی هستند؛ در ادامه به بررسی این دو سیستم عامل می‌پردازیم.

در بازار گوشی‌های هوشمند تعداد گجت‌های مجهز شده به سیستم عامل اندروید بسیار بیشتر از آیفون است و دلیل این موضوع تعدد کمپانی‌های استفاده کننده از Android است. در حال حاضر شرکت‌های نوکیا، شیائومی، سامسونگ و… از این سیستم عامل برای دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند و تنها گوشی‌های iPhone شرکت اپل به iOS مجهز شده‌اند.

به دلیل متفاوت بودن این دو سیستم عامل، رابط کاربری نیز با یکدیگر تفاوت دارد. ناگفته نماند که رابط کاربری هر برندی با برند دیگر تفاوت دارد و این موضوع کاملا طبیعی است. کاربران باید هنگام خرید گوشی هوشمند مناسب‌ترین سیستم عامل را انتخاب کنند؛ زیرا این بخش از گوشی یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها است و اگر نتواند افراد را راضی نگه دارد، کاربران به سراغ تعویض گوشی خود خواهند رفت.

تفاوت سیستم عامل اندروید با iOS

در ادامه به مقایسه این دو سیستم عامل می‌پردازیم تا افراد بتوانند به راحتی مناسب‌ترین گزینه را برای خرید انتخاب کنند.

داده‌ها سیستم عامل اندروید سیستم عامل iOS
تاریخ اولین عرضه 23 سپتامبر سال 2008 29 جولای سال 2007
آخرین نسخه اندروید 12 iOS 15.3.1
میزان شخصی سازی بسیار زیاد بسیار محدود
انتقال اطلاعات بسیار ساده با استفاده از File Manger بسیار دشوار و نیاز به برنامه‌های مختلف
ویجت (ابزارک‌ها) پشتیبانی می‌کند حتی در Lock Screen پشتیبانی می‌کند
نرم افزار وب گردی گوگل کروم سافاری
نرم افزار ردیابی گوگل مپ اپل مپ
نرم افزار تماس تصویری گوگل میت و دیگر برنامه‌ها فیس تایم و دیگر برنامه‌ها
دستیار صوتی دستیار صوتی گوگل دستیار صوتی سیری (Siri)
نرم افزار دانلود برنامه فروشگاه گوگل پلی فروشگاه اپل
میزان مصرف باتری مصرف باتری در بسیاری از گوشی‌ها زیاد است مصرف باتری متوسط
گالری پیش فرض Google Photos iCloud
امنیت انتشار آپدیت‌های امنیتی ماهانه بسیار بالا و غیر قابل نفوذ
افزایش دسترسی کاربران از طریق روت کردن از طریق Jailbreak
نحوه باز گشایی قفل صفحه تشخیص چهره دو بعدی و حسگر اثر انگشت تشخیص چهره سه بعدی و حسگر اثر انگشت در گوشی‌های قدیمی
قابل دسترس در کمپانی‌های وان پلاس، اوپو، شیائومی، سامسونگ، نوکیا و گوگل شرکت اپل
قابل استفاده با زبان‌های مختلف پشتیبانی بیش از 100 زبان پشتیبانی از 40 زبان
اوپن سورس کرنال (بر اساس لینوکس) عدم پشتیبانی از اوپن سورس، بهره بردن از Darwin OS
فایل منیجر (میدریت فایل‌ها) پشتیبانی می‌کند بر اساس File Manager پشتیبانی می‌کند توسط Files app، اما دارای محدودیت
فضاهای ابری Google Drive با 15 گیگابایت فضای رایگان iCloud با 5 گیگابایت فضای رایگان
خانواده سیستم عامل لینوکس OS X و UNIX
پشتیبانی از جک 3.5 میلی متری تعدادی از گجت‌های اندرویدی تنها گوشی‌های قدیمی تر از iPhone 7
طراحی کننده سیستم عامل گوگل اپل
نوع سورس Open Source Closed
نرم افزار ارسال پیام نرم افزار نصب شده در گجت و دیگر برنامه‌های موجود نرم افزار iMessage و دیگر برنامه‌های موجود
برنامه‌های موجود بیش از 2 میلیون حدود 1.5 میلیون
امکان نصب برنامه‌ها کاربران می‌توانند نرم افزارهایی را از سایت‌های متفرقه نصب کنند امکان نصب برنامه تنها از طریق App Store
نحوه کار کردن با سیستم عامل از طریق لمس صفحه از طریق لمس صفحه

رابط کاربری

هر دو سیستم عامل از رابط‌های لمسی بهره می‌برند و نسبت به ضربه، بزرگ شدن صفحه نمایش، کشیده شدن انگشت روی نمایشگر و… واکنش نشان می‌دهند. در صفحه‌ی Home اندروید و iOS می‌توان ویجت‌های مختلفی را قرار داد، اما این ویجت‌ها در سیستم عامل Android حتی در صفحه‌ی Lock Screen نیز قابل مشاهده هستند.

در بالای نمایشگر یک نوار بسیار نازک قرار گرفته که اطلاعاتی از وضعیت باتری، آنتن دهی و اعلان‌ها و… نمایش داده می‌شود. در Android این بخش دارای اطلاعات بیشتری است و می‌تواند اعلان‌های زیادی را نمایش دهد.

بسیاری از توسعه‌دهندگان از سیستم عامل اندروید هنگام تولید رابط کاربری، تغییراتی را به وجود می‌آورند که این تغییرات باعث می‌شود رابط کاربری شرکت سامسونگ با کمپانی دیگری مثل شیائومی متفاوت باشد. ناگفته نماند بسته به گوشی خریداری شده و کمپانی تولید کننده‌ی آن تعدادی برنامه به صورت پیش فرض در گوشی نصب می‌شود.

تجربه‌ی کاربران

کاربران همیشه به استفاده از اندروید علاقه‌ی بیشتری داشتند و دلیل این موضوع ساده بودن کار کردن با این سیستم عامل، پشتیبانی از ویژگی‌های شخصی سازی جذاب و آزادی عمل بسیار بالای افراد است. در مقابل iOS چندان از ویژگی‌های شخصی سازی بالایی بهره نمی‌برد و کار کردن با این سیستم عامل کمی دشوارتر است.

ویژگی‌های مختص iOS

وجود برنامه‌ی iMessage در ‌iOS باعث افزایش محبوبیت این سیستم عامل شده و کاربران می‌توانند به راحتی از این برنامه برای ارسال پیام به صورت SMS و همچنین انتقال فایل‌ها استفاده کنند. در صورتی که گوشی کاربر دریافت کننده نیز از iMessage بهره ببرد، افراد می‌توانند از این برنامه به صورت یک پیام رسان استفاده کنند و پیام‌های خود را اینترنتی ارسال کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب iOS وجود قابلیتی به نام Air Drop است. این ویژگی تنها مختص کاربران شرکت اپل است و افراد با استفاده از Air Drop می‌توانند داده‌های سنگین خود را با سرعت بسیار بالایی ارسال کنند. این ویژگی تقریبا عملکردی مشابه برنامه Share It دارد، اما سرعت انتقال داده در این سیستم عامل بسیار بیشتر از نرم افزار نام برده است.

به اشتراک گذاشتن رمز Wi-Fi می‌تواند برای کاربران بسیار جذاب باشد؛ زیرا دیگر نیازی نیست تا افراد رمز خود را برای یک دیگر بفرستند. تنها با قرار دادن دو گجت شرکت اپل در کنار یکدیگر و همچنین انتخاب گزینه Share Password افراد قادر هستند رمز خود را با کاربر دیگری به اشتراک بگذارند.

سیستم عامل iOS دارای یک ویژگی دیگر به نام App offloading است که به شما یک پیام می‌دهد تا نرم افزارهایی را که مدت زمان طولانی از آخرین استفاده از آن‌ها گذشته است را حذف کنید تا فضای داخلی دستگاه بیشتر شود. با استفاده از این گزینه نرم افزار نصب شده حذف خواهد شد، اما داده‌های آن از بین نخواهد رفت و در صورت نصب مجدد افراد قادرند داده‌های قبلی را بازیابی کنند.

ویژگی‌های مختص اندروید

یکی از جذابیت‌های این سیستم عامل امکان پشتیبانی از ویژگی‌های شخصی سازی است. شما می‌توانید در اندروید آیکون برنامه‌ها، ویجت‌ها، تم، تصویر زمینه و همچنین رنگ گزینه‌ها در برنامه‌هایی مثل تنظیمات را تغییر دهید.

همانطور که در جدول بالا اشاره کردیم کاربران می‌توانند تا با استفاده از برنامه File Manager داده‌های مختلف خود را به راحتی انتقال دهند و هیچ محدودیتی برای انجام اینکار وجود ندارد. پشتیبانی از درگاه microSD به افراد اجازه می‌دهد تا آن‌ها بتوانند فضای مورد نیاز برای ذخیره سازی را افزایش دهند.

به همین دلیل کاربران به استفاده از گوشی‌های اندرویدی علاقه‌ی بیشتری دارند، ناگفته نماند که در حال حاضر گوشی‌های پرچمدار کمپانی‌هایی مثل سامسونگ دیگر از این درگاه پشتیبانی نمی‌کنند؛ دلیل اصلی این موضوع این است که امنیت دستگاه کاهش پیدا می‌کند و همچنین با حذف این درگاه فضای داخلی گجت برای پشتیبانی از فناوری‌های دیگر باز خواهد شد.

ویژگی Split screen بسیار برای استفاده کاربران به صورت حرفه‌ای جذاب است و افراد می‌توانند حداکثر سه نرم افزار را به صورت هم‌زمان در صفحه نمایش دستگاه خود اجرا کنند. این ویژگی در سیستم عامل iOS وجود ندارد و در iPad شرکت اپل مشابه این قابلیت در دسترس کاربران وجود دارد.

به روز رسانی نرم افزار

این بخش یکی از قسمت‌هایی است که کاربران iOS نسبت به خریداران گوشی‌های اندرویدی برتری دارند. گوشی‌های شرکت اپل نسبت به گجت‌های اندرویدی از به روزرسانی‌های طولانی‌تر بهره می‌برند، کمپانی اپل برای کاربران خود حدود ۴ تا ۵ سال به روزرسانی نرم افزاری عرضه می‌کند و این در حالی است که دیگر گوشی‌های اندرویدی تنها از ۲ سال به روزرسانی بهره می‌برند.

بر این اساس خریداران گوشی‌های اپل مدت زمان بیشتری به روز خواهند ماند و پس از گذشت چهار سال نیاز به تعویض دستگاه پیدا می‌کنند. در کنار این موضوع سرعت رابط کاربری و سیستم عامل iOS نسبت به دیگر گجت‌ها بسیار بالاتر است؛ زیرا این سیستم عامل توسط خود اپل طراحی شده و با سخت افزار آیفون‌ها سازگاری بالایی دارد.

در مقابل، سیستم عامل اندروید توسط شرکت گوگل طراحی می‌شود و کمپانی‌هایی مثل سامسونگ به دلیل اینکه از رابط کاربری‌هایی مثل OneUI استفاده می‌کنند این سازگاری چندان نمی‌تواند باعث افزایش سرعت و روان بودن رابط کاربری شود.

تعداد برنامه‌ها در فروشگاه Apple و Google Play

در فروشگاه گوگل پلی برنامه‌های بیشتری برای نصب در اختیار کاربران وجود دارد و در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هزار نرم افزار برای نصب در این فروشگاه وجود دارد. لازم به ذکر است که در این فروشگاه برنامه‌های ایرانی نیز برای نصب در اختیار کاربران قرار دارد.

در برنامه‌ی App Store حدود یک میلیون نرم افزار برای دانلود در دسترس است، اما حدود ۳۵ درصد از این برنامه‌ها مختص گوشی‌های آیفون نیست و روی آیپدها قابل اجرا است. متاسفانه این فروشگاه برای کاربران ایرانی خدماتی نداشته و امکان نصب برنامه‌های ایرانی وجود ندارد. افرادی که قصد دارند از برنامه‌های ایرانی استفاده کنند باید به سراغ استفاده از نسخه‌های تحت وب بروند.

انتخاب دستگاه و قابلیت‌های ارتباطی

همانطور که در بالا اشاره کردیم تعداد گوشی‌های مجهز شده به سیستم عامل اندروید بسیار بیشتر از گجت‌های مجهز شده به سیستم عامل iOS است. دلیل این موضوع این است که کمپانی‌هایی مثل اوپو، وان پلاس، شیائومی، سامسونگ و.. از این سیستم عامل استفاده می‌کنند و در مقابل تنها گوشی‌های آیفون هستند که به iOS مجهز شده‌اند.

گوشی‌های شرکت اپل از برنامه‌ی iMessage برای انتقال پیام استفاده می‌کنند که این نرم افزار نیز می‌تواند مثل یک پیام رسان نیز کارایی داشته باشد. اما اندروید تنها دارای برنامه‌ی انتقال پیام است و برای ارتباط با دیگر کاربران از طریق اینترنت افراد باید پیام رسان‌هایی مثل واتساپ را نصب کنند.

دستیار صوتی و جستجو در اینترنت

نرم افزار Google Assistant مختص سیستم عامل اندروید است که دستیار صوتی Android محسوب می‌شود. این دستیار صوتی دارای قابلیت‌های بسیاری است و می‌تواند فرمان‌های بسیاری را اجرا کند، اما می‌توان با استفاده از Siri که دستیار صوتی شرکت اپل است کل گوشی را کنترل کرد. این ویژگی باعث شده تا سیری نسبت به Google Assistant برتری بسیار بالایی داشته باشد.

مرورگر پیش فرض اکثر گوشی‌های اندرویدی Google Chrome است که این مرورگر در میان کاربران محبوبیت خاصی دارد. در مقابل شرکت اپل از مرورگر Safari استفاده می‌کند و این برنامه نیز دارای عملکرد مناسبی است و از مشکلات نرم افزاری بهره نمی‌برد.

امنیت

نرم افزارهایی که در اندروید نصب می‌شوند به صورت پیش فرض به دیگر بخش‌های گوشی دسترسی ندارند، مگر اینکه کاربران اجازه دسترسی به بخش‌هایی مثل دوربین، میکروفون و… را بدهند. این موضوع باعث می‌شود که اطلاعات کاربران امنیت بالاتری نسبت به دیگر برنامه‌ها داشته باشند، اما زمانی امنیت کاربران به خطر می‌افتد که نرم افزار نیاز به دسترسی داشته باشد.

برای مثال اگر برنامه‌هایی برای عکس برداری نصب کنید این نرم افزار برای تصویر برداری نیاز به دسترسی به دوربین دارد و اگر این برنامه جزو دسته‌ی بدافزارها باشد، احتمال دسترسی هکرها به اطلاعات شخصی افراد وجود دارد. دسته‌ی دیگری از بدافزارها به پیام رسان کاربران نیز دسترسی دارند و هکرها می‌توانند از طریق بدافزار اطلاعات شخصی افراد را برای خود ارسال کنند.

از آنجایی که این سیستم عامل روی اکثر گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد، احتمال نفوذ به Android بسیار بیشتر از iOS است. امنیت این دو سیستم عامل به آپدیت‌های نرم افزاری بستگی دارد؛ زیرا هکرها روش‌های جدیدی برای نفوذ به گجت‌های کاربران پیدا می‌کنند و این به روزرسانی می‌تواند این حفره‌های امنیتی را از بین ببرد.

اپل در این بخش نسبت به اندروید دارای امنیت بالاتری است و دلیل این موضوع انتشار آپدیت‌های بسیار زیاد و همچنین عرضه‌ی به روزرسانی‌ها به صورت هم‌زمان برای تمام گوشی‌های آیفون است. اما اندروید توسط گوگل طراحی شده و هنگام عرضه تنها گوشی‌های سری پیکسل به جدیدترین نسخه مجهز می‌شوند.

شرکت‌هایی مثل سامسونگ، شیائومی و… پس از انتشار اندروید جدید شروع به باز طراحی آن برای سازگاری سازی با رابط کاربری می‌کنند. انجام دادن اینکار کمی زمانبر است و هنگامی که گوشی‌های پیکسل در برابر حمله‌ی هکرها محافظت می‌شوند، دیگر کمپانی‌ها در حال باز طراحی هستند. این موضوع باعث می‌شود که همچنان امنیت کاربران به خطر بیفتد و دلیل این موضوع ضعف شرکت‌ها در سازگار سازی سیستم عامل با رابط کاربری است.

بنابراین اگر امنیت دستگاه برای شما بسیار مهم است، پیشنهاد می‌شود گوشی مجهز شده به سیستم عامل iOS یا دستگاهی از برند گوگل سری پیکسل خریداری کنید.

حریم خصوصی

هر دو سیستم عامل در این زمینه دارای ضعف هستند؛ زیرا برنامه‌های نصب شده در گوشی هوشمند می‌تواند اطلاعاتی از دیگر نرم افزارها نیز به دست بیاورد. به همین دلیل ماشین حساب دستگاه می‌تواند اطلاعاتی از فعالیت شما در برنامه‌ای مثل واتساپ یا اینستاگرام داشته باشد. علاوه بر این موضوع اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار در اختیار ناشر آن قرار می‌گیرد و به همین دلیل احتمال به خطر افتادن اطلاعات وجود دارد.

در سال 2014 توییتر اعلام کرد که در صورت نصب این نرم افزار لیستی از دیگر برنامه‌ها نیز در اختیار توییتر قرار می‌گیرد، توییتر اولین برنامه‌ای که این موضوع را به اطلاع کاربران خود رسانده و دیگر کمپانی‌ها چنین موضوعی را فاش نکردند. به صورت کلی در بخش حریم خصوصی سیستم عامل iOS امنیت بالاتری دارد و اجازه انتشار تمامی اطلاعات توسط برنامه‌ها را نمی‌دهد و این موضوع باعث شده تا اکثر سیاستمداران از این سیستم عامل استفاده کنند.

در حال حاضر اگر برنامه Pandora در سیستم عامل اندروید نصب شود از کاربران اجازه می‌خواهد تا به مخاطبان، تقویم، عکس‌ها، ویدیوها، فایل‌های مختلف و همچنین اطلاعات تماس دسترسی داشته باشد. اما در iOS این بخش توسط خود سیستم عامل مدیریت می‌شود و تنها در صورت نیاز از کاربران اجازه دسترسی به موقعیت مکانی و مخاطبان خواسته می‌شود.

زبان برنامه نویسی

برنامه‌های اندروید توسط C یا ++C طراحی می‌شوند و در بعضی از موارد از Java نیز استفاده می‌شود. تمام افراد قادر هستند تا به کد منبع نرم افزارها دسترسی داشته باشند و این موضوع باعث می‌شود تا افراد بتوانند نرم افزار منتشر شده را تغییر دهند.

هکرها با استفاده از این روش می‌توانند به اطلاعات افراد دسترسی داشته باشند و یک بد افزار را داخل برنامه قرار دهند. به همین دلیل است که گفته می‌شود در اندروید باید برنامه‌ها از طریق Google Play Store نصب شوند. افراد برای انتشار نرم افزار در گوگل پلی و ثبت نام باید ۲۵ دلار بپردازند و این در حالی است که برنامه نویسان iOS برای فعالیت در App Store باید مبلغی معادل ۹۹ دلار به صورت سالانه پرداخت کنند.

در iOS نرم افزارها توسط Objective-C طراحی می‌شوند و افراد باید به iOS SDK نیز دسترسی داشته باشند. ناگفته نماند که پرداخت ۹۹ دلار به صورت سالانه شامل دسترسی کاربران به iOS SDK و همچنین حق انتشار در App Store نیز می‌شود.

تفاوت در رابط کاربری

در Android دکمه‌های بسیاری برای کنترل صفحه وجود دارد و افراد می‌توانند با لمس صفحه و همچنین انتخاب گزینه‌های بازگشت، Home و اجرای برنامه‌ها باز (Multitasking) گوشی خود را کنترل کنند. این در حالی است که در iOS تمام این بخش‌ها توسط یک نوار کوچک در پایین صفحه مدیریت می‌شود، اگر افراد نوار را به سمت بالا بکشند به صفحه‌ی هوم هدایت می‌شوند و اگر نوار را به بالا بکشند و آن را نگه دارند وارد Multitasking خواهند شد.

برای بازگشت از صفحه‌ی مورد نظر در گوشه‌ی بالا سمت چپ دکمه برگشت قرار گرفته و همچنین امکان برگشت به صفحه‌ی قبل از طریق کشیدن انگشت از سمت چپ به راست وجود دارد. ناگفته نماند این روش مختص گوشی‌های جدید شرکت اپل است و گوشی‌های قدیمی به جای نوار پایین صفحه از دکمه‌ی Home استفاده می‌کنند.

به صورت کلی می‌توان گفت که در سیستم عامل iOS امکان نصب برنامه‌ها تنها از طریق App Store وجود دارد و همچنین گزینه‌های شخصی سازی چندان زیادی در دسترس قرار ندارد. اما امنیت سیستم عامل بسیار بالا است و گوشی‌های آیفون تا چند سال از به روزرسانی نرم افزاری پشتیبانی می‌کنند.

در مقابل، سیستم عامل اندروید دارای گزینه‌های بسیار زیادی برای شخصی سازی است و با روش‌های مختلفی افراد می‌توانند نرم افزارها را نصب کنند. اما امنیت Android به اندازه iOS بالا نیست و احتمال فاش شدن اطلاعات شخصی کاربران وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا