اگر به خاطر داشته باشید چند ماه پیش شرکت AMD به صورت رسمی از فناوری FidelityFX Super Resolution یا همان FSR به عنوان رقیب تکنولوژی DLSS انویدیا رونمایی کرد. بر اساس گزارش جدید، این کمپانی قصد دارد فناوری به نام Radeon Super Resolution یا همان RSR را به عنوان نسخهای جدید از FSR که برای تمام بازیها قابل استفاده است، معرفی کند.
فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ شرکت انویدیا چندی پیش فناوری مقیاسدهی تصویر (Nvidia Image Scaling) خود را به صورت منبع آزاد (Open Source) در اختیار تمام توسعهدهندگان و علاقهمندان قرار داد. این فناوری از تمام بازیها و همچنین کارتهای گرافیک موجود موجود پشتیبانی میکند و کاربر میتواند براحتی از آن در بازیها استفاده کند. انویدیا این فناوری را به عنوان پاسخی به فناوری FSR شرکت AMD که هماکنون با بسیاری از عناوین AAA موجود در بازار سازگار است، در دسترس عموم قرار داد.
از سوی دیگر شرکت AMD هم اجازه نمیدهد فناوری منبع آزاد NIS توجه کاربران را از تکنولوژی FSR خود سلب کند و از این رو قصد دارد نسخهای جدید از این فناوری را با نام Radeon Super Resolution و به گونهای که برای تقریباً تمام بازیها قابل استفاده باشد معرفی کند.
در نظر داشته باشید حضور عبارت «تقریباً» در جملهی بالا کاملاً موجه است؛ فناوری RSR فقط برای بازیهایی قابل استفاده خواهد بود که از حالت تمام صفحه (Full Screen Mode) پشتیبانی میکند. همانطور که میدانید تمام عناوین معروف و جدید از این حالت پشتیبانی میکنند و در نتیجه میتوان گفت تمام بازیهای که استفاده از RSR روی آنها قابل توجیه است، میتوانند از این فناوری استفاده کنند.
طبق اطلاعات منتشر شده فناوری RSR بر پایهی الگوریتم FSR 1.0 تولید شده و با درایور Radeon شرکت AMD کار میکند؛ پس این فناوری جدید یکی از بزرگترین مشکلات تکنولوژیهای Super Resolution انحصاری که همان نیاز به حضور فیزیکی یک بخش سخت افزاری در کارت گرافیک است را به صورت نرم افزاری برطرف میکند.
حضور یک بخش مخصوص برای پردازشهای Super Resolution در قطعهی سخت افزاری غالباً برای عدم وقوع مشکلات مرتبط با رابط کاربری است که اصولاً در رزولوشن معمولی رندر میشود. به عبارت بهتر، فناوری RSR نیازی به پشتیبانی از سوی توسعهدهندگان بازیها ندارد و به صورت نرم افزاری در درون درایور Radeon قابل استفاده است.
بر اساس گزارش اخیر، فناوری AMD Radeon Super Resolution در ماه ژانویه 2022 (بهمن ماه 1400) معرفی میشود و توسط تمامی محصولات معماریهای RDNA1 و RDNA2 (کارتهای گرافیک سری RX 5000 به بعد) پشتیبانی خواهد شد. در حال حاضر هنوز امکان پشتیبانی فناوری RSR از کارتهای گرافیک قدیمیتر مشخص نیست، اما انتظار میرود تیم سرخ در رویداد CES 2022 اطلاعات بیشتری از تکنولوژی RSR در اختیار عموم قرار دهد.