موبایل

طراحی اپلیکیشنی برای تشخیص افسردگی در دانشگاه تهران

پژوهشگران دانشگاه تهران موفق به طراحی اپلیکیشنی شدند که با استفاده از داده‌های تلفن همراه می‌توان به تشخیص و انتخاب درست روند درمان در بیماران افسرده کمک کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، محمدرضا کاظمی، محقق پژوهشکده فناوری‌های همگرای دانشگاه تهران درباره کاربرد این اپلیکیشن گفت: تلفن‌های هوشمند می‌توانند اطلاعات زیادی از عادت‌ها و رفتارهای ما به دست دهند. در این دستگاه‌های کوچک جیبی، ترکیب ایده‌آلی از حسگرها، توان پردازشی و رابط کاربری به صورت یکجا گرد آمده است که با ثبت اطلاعاتی از بیمار می‌تواند به روند درمان بیمار کمک کند.

مجری سامانه “Digital Phenotyping” افزود: از طرفی روش‌های بالینی برای رهگیری بیماران معمولاً پرهزینه، متکی به خود اظهاری بیمار و در شرایط آزمایشگاهی هستند که استفاده از این اپلیکیشن علاوه بر سهولت، در کاهش هزینه بیماران نیز مؤثر است.

دکتر کاظمی درباره موارد مشابه این اپلیکیشن، گفت: این اپلیکیشن مشابه داخلی ندارد و در مقایسه با مشابه خارجی عملکردی برابر دارد.

پژوهشگر پسادکترای برق و کامپیوتر دانشگاه تهران افزود: این سامانه به کلینیک‌های درمانی این امکان را می‌دهد که با بیمار از طریق تلفن هوشمند تعامل داشته باشند. در صورت لزوم کلینیک می‌تواند مواردی را از طریق اعلام تلفن هوشمند به بیمار یادآوری کند و یا پرسش‌نامه‌ای برای بیمار ارسال کند. پاسخ بیمار به پرسش‌نامه‌ها ثبت می‌شود و پس از پردازش در گزارش‌ها قابل مشاهده است که میزان هر نوع فعالیت و ارتباط آن با روند بهبود بیمار در قالب یک گزارش به صورت روزانه و هفتگی در اختیار پزشک معالج و بیمار قرار خواهد گرفت و در روند معالجه به‌کار خواهد رفت.

وی افزود: همچنین این سامانه امکان رهگیری روند درمان را با محاسبه میزان فعالیت و دیگر داده‌های تلفن همراه ارزیابی می‌کند. همچنین علاوه بر داده‌های حسگرها، پرسش‌نامه‌ها و روش‌های خود اظهاری نیز از طریق تلفن هوشمند در این سامانه به کار گرفته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا