تکنولوژی

ضرورت تغییر فرهنگ وارداتچی به صادرکننده

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از  مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، با بیان اینکه فرهنگ نفتی ما را وارداتچی بار آورده است، گفت: این فرهنگ در این سال‌ها تبدیل به ساختار‌هایی شده که به طور واضح با تولید مقابله می‌کند. وی افزود: صیانت از بازار داخلی یک اصل است و ما به ضوابطی مثل ثبت شرکت‌ها احتیاج داریم که به کمکشان از تولیدکننده ایران‌ساخت و صادرکننده حمایت کنیم. به گفته رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، باید قوانین به سمت و سویی باشد که از کارآفرین در مقابل وارداتچی حمایت کند و برای کارآفرین ارزش قائل شود.

 

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، اتکای به خام‌فروشی را نقطه ضعفی بزرگ دانست و تأکید کرد: مهم‌ترین برگ برنده بهره‌مندی از فناوری، خلق ارزش افزوده است. فروش ماده خام و منابع زیرزمینی به تنهایی ارزش افزوده به همراه نمی‌آورد. آن چه که ارزش می‌آفریند، دانش همراه آن است.

 

رئیس بنیاد ملی نخبگان، بهره‌مندی کشورمان از نعمت نیروی انسان جوان و خلاق را یک فرصت برای رونق زیست بوم نوآوری و تحول بخشیدن به اقتصاد کشور دانست و ادامه داد: کشور‌هایی موفق هستند که نیروی انسانی جوان و پویا برخوردار باشند؛ کمتر کشوری مثل ایران است که از این ظرفیت برخوردار باشد. ستاری، با تأکید بر وجود «زیست‌بوم» مساعد برای رشد و بروز خلاقیت‌های سرمایه انسانی گفت: به اذعان جهان و گزارش‌های جهانی معتبر، ایران جزو برترین‌ها در بهره‌مندی از سرمایه ارزنده نیروی انسانی جوان و خلاق است؛ مهم این است که این ظرفیت بر بستر زیست‌بوم را کنار هم قرار بدهیم.

 

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از اهمیت گذار اقتصاد به سوی دانش محوری با میدان دادن به شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها گفت: طی صد سال گذشته با خام فروشی مواجه بودیم که این رویه با تکیه بر توانمندی نسل جوان و کسب و کارهای خلاقانه شان متحول می شود. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری بیان کرد: آینده کشور به دست نسل جدید و جوان ها است و در حوزه دانش بنیان، اصل مهم دانش است و ما زمانی صاحب یک تکنولوژی هستیم که خودمان طراحی و ماشین سازی کنیم آن زمان در تحریم هم مشکلی پیدا نخواهیم کرد.

 

ستاری ادامه داد: دستیابی به دانش می‌تواند ما را قدرتمند کند و بعد از آن نوآوری است که همه چیز را به هم می‌ریزد و قدرت نوآوری باعث می‌شود از راه‌های میانبر به اهدافمان برسیم.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا