سردبیرفناوری اطلاعات

شبکه های اجتماعی، انقلابی در فناوری های نوین

علیرضا حاجی طرخانی

شبکه های اجتماعی مبتنی بر فضای مجازی، با وجود نوپا بودن در ایران طی چند سال گذشته توانسته اند هزاران شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کنند که نشانگر انقلابی بزرگ در حوزه فناوری های نوین است.

اشتغال آفرینی با بهره مندی از فضای مجازی و شبکه های تلفن همراه یکی از مهمترین برنامه های دولت برای کاهش نرخ بیکاری به ویژه در میان نسل جوان است. از این روی تلاش متولیان اقتصادی در این بستر با جدیت آغاز شده و با حمایت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روند اشتغال زایی در این بخش سرعت بیشتری گرفته است.

گسترش شبکه های اجتماعی و به دنبال آن افزایش کاربران اینترنت در ایران، افزایش درآمدهای اپراتورهای تلفن همراه  را در پی داشته است. بطور مثال اپراتور همراه اول با همکاری شرکت صنایع قطعات الکترونیک ایران، توانسته است زمینه اشتغال صدها متخصص و کارشناس ایرانی را در کشور فراهم کند. این همکاری به تنهایی در تولید سیم کارت که تا کنون ارائه میلیون ها سیمکارت را به بازار در بر داشته، سبب اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم در کشور بوده است.

تولید سیمکارت در درون ایران علاوه بر کارآفرینی و اشتغال ‌زایی، توانسته امنیت مشترکان را افزایش دهد. این افزایش امنیت از طریق تولید تمام کلیدهای امنیتی و حفظ آن در کشور صورت می‌گیرد و احتمال بروز مشکلاتی از قبیل لو رفتن اطلاعات کاربران توسط شرکت های خارجی را از بین می‌برد.

کارشناسان حوزه کار بر این باورند که گسترش صنایع فناوری ارتباطات و اشتغال آفرینی در محیط فناوری اطلاعات به دلیل آن که نیاز به سرمایه گذاری های کلان ندارد و زودبازده است، از مهمترین راه های رونق اقتصاد ایران به شمار می رود که می تواند پایدارترین توسعه را نیز به همراه داشته باشد.

براساس آمارهای جمع آوری شده تعداد شاغلان صنعت برنامه های تلفن همراه ایران بیش از 20 هزار و 700 شغل بوده است که اگر اشتغال های القایی نیز به این آمار افزوده شود 31 هزارشغل مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت ایجاد شده که بیانگر پیشتاز بودن این صنعت در مقایسه با دیگر صنایع است.

بر اساس آمارها، استان تهران رتبه نخست تعداد شاغلان فعال در کسب و کارهای اینترنتی را به خود اختصاص داده که نشان می دهد این استان در زمینه استفاده از فناوری های نوین  پیشتاز است.

اکنون که دولت مصمم به ایجاد اشتغال با استفاده از فناوری است، به نظر می رسد تلاش برای برطرف کردن موانع بر سر راه حرکت فناوری اینترنت بهترین کمک به توسعه اشتغال در ایران باشد.

در کنار این رویکرد، انتظار می رود کاربران ایرانی در فضای مجازی با استفاده از امکانات و فناوری هایی که بر پایه نیازهای فرهنگی و بومی کشورمان تهیه شده اند، بستر مناسبی را برای تولید، خدمات و دانش افزایی خود و دیگران در این بخش فراهم سازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا