فناوری اطلاعات

سیستم عامل فیس بوک به میدان رقابت می آید

سخنگوی فیسبوک روز جمعه در سخنان خود گفت: ما در حال حاضر به دنبال گزینه‌های مختلف هستیم، که شامل همکاری با سایر شرکت‌ها و ساختن یک سیستم عامل سفارشی (طراحی شده) برای واقعیت افزوده است. فیس بوک به دنبال عرضه عینک‌های واقعیت افزوده و دستیار صوتی اختصاصی خود هست و از همین رو بدیهی به نظر می‌رسد که بخواهد از اتکای خود به سیستم عامل‌های اپل و گوگل تا حد امکان بکاهد.

به گزارش البرز فاوا نیوز، قرار است از سیستم عامل اختصاصی فیس بوک در هدست های واقعیت مجازی اوکیولس این شرکت و نیز نمایشگر هوشمند پرتال برای تماس‌های ویدئویی استفاده شود.

فیس بوک طراحی سیستم عامل اختصاصی خود را به مارک لوکوفسکی سپرده که در گذشته از مدیران ارشد مایکروسافت بوده و از جمله طراحان سیستم عامل ویندوز ان تی هم محسوب می‌شود.

هنوز مشخص نیست این سیستم عامل چه ویژگی‌ها و چه امکاناتی دارد، اما با توجه به استفاده اوکیلس و پرتال از اندروید، گوگل قادر به کنترل سخت افزارهای مورد استفاده فیس بوک است و این شرکت از چنین مسأله‌ای خرسند نیست.

اندرو بوسورث مدیر بخش سخت افزار فیس بوک هم قبلاً گفته بود در آینده ممکن است فیس بوک از سخت افزارهایی استفاده کند که وابسته به نرم افزارهای تولیدی گوگل نباشند. وی افزوده بود: ما نمی‌توانیم به رقبایمان در بازار اعتماد کنیم و باید به خودمان متکی باشیم.

تلاش برای ایجاد بالقوه سیستم عامل خاص خود نشان می‌دهد که چگونه این غول شبکه‌های اجتماعی سعی در اطمینان بخشی بین سیستم‌های تحت کنترل خود دارد، البته این شامل سخت افزار‌هایی مثل عینک‌های واقعیت افزوده و دستبند‌های هوشمند سلامتی نیز می‌شود. با این وجود، سابقه منفی فیس بوک در حوزه حریم خصوصی باعث نگرانی‌هایی امنیتی شده و باعث می‌شود کاربران نسبت به ارائه اطلاعات بیشتر در مورد زندگی روزمره خود به شرکت احتیاط کنند.

فیس بوک پیش از این نیز با صاحبان برخی از بزرگترین سیستم عامل‌های جهان به موانع و مشکلاتی برخورده بود و برای مثال در ماه فوریه، اپل نشان داد که وقتی موقتاً گواهینامه‌های شرکت خود (امضا‌های دیجیتالی که برای اجرای نرم افزار در آیفون و آی پد استفاده می‌شود) لغو کند چه اتفاقی برای غول‌های بزرگ خواهد افتاد. درواقع این موضوع باعث سردرگمی بزرگی برای فیس بوک و گوگل شد، زیرا منجر به خاموش شدن برنامه‌های داخلی توسط کارمندان می‌شود.

شرکت فیس بوک، فارغ از شبکه‌های اجتماعی صاحب هدست واقعیت مجازی Oculus است و خط دستگاه‌هایی را برای گپ ویدیویی به نام Portal راه اندازی کرده است. واقعیت مجازی هنوز به جریان اصلی تبدیل نشده است، اما واقعیت افزوده اهمیت بسزایی دارد. این اولین باری نیست که این شرکت سعی در ایجاد سیستم عامل خاص خود دارد. در سال ۲۰۱۳، فیس بوک با HTC همکاری کرد تا تلفن جدیدی را منتشر کند که طبق گفته‌ها نسخه شخصی سازی شده آن از سیستم عامل تلفن همراه اندروید گوگل برخوردار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا