فناوری اطلاعات

سقوط سهام فیسبوک همزمان با کاهش بی‌سابقه کاربران

از زمان آغاز به کار فیس‌بوک، تعداد کاربران این شبکه اجتماعی همواره رو به رشد بوده است. اما متا در روز چهارشنبه، اولین کاهش سه ماهه کاربران روزانه فیس‌بوک در سراسر جهان را گزارش کرد،.در کنار کاهش تعداد کاربر، رشد انتشار تبلیغات کمتر از حد انتظار نیز عاملی شده تا اکنون سهام متا تقریباً 20 درصد سقوط کند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ افت شدید سهام که خیلی سریع حدود 200 میلیارد دلار ارزش بازار را از بین برد، نشان می‌دهد که تغییر نام تجاری فیس‌بوک به متا برای منحرف کردن سرمایه گذاران از مشکلات کسب و کار اصلی این شرکت در رسانه‌های اجتماعی، کافی نبوده است.

نه تنها در سه ماهه گذشته رشد کاربران در فیس بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ اساساً ثابت بوده است، بلکه هسته اصلی این شرکت یعنی فیس‌بوک روزانه 1 میلیون کاربر را در آمریکای شمالی از دست داده است؛ جایی که بیشترین درآمد را از طریق تبلیغات به دست می‌آورد.

این کاهش کاربر منطقه‌ای منجر به کاهش کلی تعداد کاربران روزانه فیس‌بوک در سطح جهان شد که سخنگوی شرکت متا تأیید کرده، اولین کاهش متوالی در تاریخ شرکت است.

این کاهش به 1.929 میلیارد کاربر روزانه از 1.93 میلیارد در سه ماهه قبل احتمالاً بازتابی از عدم ارتباط فزاینده فیس‌بوک با جوانان است. متا تعداد کاربران اینستاگرام را مشخص نمی‌کند، اما کاربران روزانه در تمام برنامه‌های آن به سختی به 2.82 رسیدند و از سه ماهه سوم فقط 10 میلیون کاربر اضافه کردند.

البته متا هنوز هم به شدت سودآور است. این شرکت تنها در سال گذشته نزدیک به 40 میلیارد دلار سود کسب کرد که بیشتر آن از طریق تبلیغات بود. اما همچنین میلیاردها دلار درReality Labs، بخش مسئول هدست Quest VR، نرم‌افزار VR، عینک‌های واقعیت افزوده آینده و سایر ابتکارات مرتبط با متاورس نیز در حال ضرر کردن است.

این بخش سال گذشته 10.2 میلیارد دلار از دست داد و درآمد 2.3 میلیارد دلاری را گزارش کرد؛ آماری که شامل فروش Quest و کاهش خرید برنامه‌های VR می‌شود.

هرچند متا هنوز تعداد فروش هدست‌های واقعیت مجازی Quest را فاش نکرده است، با این حال برآوردهای ثالث، این تعداد را حدود 10 میلیون واحد می‌داند. زاکربرگ در تماسی با سرمایه گذاران در روز چهارشنبه گفت که هدست VR بعدی متا در اواخر امسال عرضه خواهد شد و در «بالاترین طیف قیمت» قرار دارد.

مشخصاً وی قصد دارد در سال‌های آینده هزینه‌های خود را در آزمایشگاه‌های دستگاه واقعیت محور افزایش دهد و ترکیبی از AR و VR را به عنوان پلتفرم رایانشی بزرگ بعدی می‌بیند. واضح است که بزرگترین مشکل پیش روی متا اکنون بازار رسانه‌های اجتماعی است که هزینه این سرمایه گذاری‌ها را پرداخت می‌کند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا