موبایل

رونمایی اپل از 15 قابلیت جدید محصولات خود در کنفرانس توسعه دهندگان

اپل شب گذشته و در جریان کنفرانس WWDC 2021 از سیستم‌عامل‌ها و قابلیت‌های نرم‌افزاری فراوانی رونمایی کرد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به iOS 15 و تغییرات گسترده در فیس‌تایم، سیستم‌عامل macOS Monterey و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. در این مطلب اما تصمیم گرفتیم به طور خلاصه به ۱۵ رونمایی بزرگ شب گذشته و این کنفرانس جذاب بپردازیم تا ببینیم اپل چه برنامه‌هایی برای محصولات آینده‌ی خود دارد.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نفل از دیجی کالا؛ اپل هر سال و در جریان کنفرانس WWDC از سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌های آینده‌ی خود برای بهبود کیفیت نرم‌افزاری محصولاتش رونمایی می‌کند. شب گذشته هم از این قاعده مستثنی نبود و دیدیم که اتفاقات هیجان‌انگیزی در طول آن رخ داد. از معرفی سیستم‌عامل گوشی گرفته تا ساعت‌های هوشمند و تبلت و کامپیوترهای مک تا تغییرات گسترده در یک سری نرم‌افزارهای خاص نظیر فیس‌تایم.

در ادامه به طور خلاصه به معرفی تمام این قابلیت‌ها می‌پردازیم تا ببینیم گوشی‌ها و به طور کلی سایر محصولات آینده و کنونی اپل قرار است به نسبت قبل چه تغییراتی داشته باشند. در درجه‌ی اول هم با اولین موضوع بحث کنفرانس اپل یعنی iOS 15 شروع می‌کنیم.

۱. رونمایی از iOS 15، تغییرات فیس‌تایم، بهبود اعلانات و …

اپل در همان ابتدای مراسم از سیستم‌عامل iOS 15 خود رونمایی کرد. سیستم‌عاملی که تغییرات گسترده‌ای را به اپلیکیشن فیس‌تایم اضافه کرد. از جمله این تغییرات می‌توان به spatial audio، قابلیت SharePlay که به کاربر امکان می‌دهد فایل‌های رسانه‌ای مورد نظر خود را (بصری) در طول مکالمه‌ی فیس‌تایم با سایر کاربران به اشتراک بگذارد، اضافه شدن قابلیت‌های جدید به Messages، بهبود اعلانات با امکان گروه‌بندی و اولویت‌بندی آن‌ها در صفحه‌ی قفل، امکان تنظیم حالت‌های مختلف Focus، بهبود بخش Memories در اپلیکیشن Photos، تغییرات اپلیکیشن آب و هوا، نقشه، سافاری و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

اپل

۲. امکان اشتراک‌گذاری فایل رسانه‌ای در فیس‌تایم

قابلیت SharePlay یکی از بهترین امکانات نرم‌افزاری بود که به فیس‌تایم اضافه شد و به نظر می‌رسد کاربران اپل هم باید کاملا از وجود آن خوشحال باشند. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد با کاربران دیگر در فیس‌تایم محتوای شنیداری یا بصری به اشتراک گذاشته و باهم به تماشا یا گوش دادن آن بپردازند. همچنین API این قابلیت هم در دسترس توسعه‌دهندگان قرار گرفته تا اپلیکیشن‌هایی با پشتیبانی از این قابلیت طراحی کنند.

اپل

۳. جداسازی متن از تصویر با هوش مصنوعی

اپلیکیشن دیگری که در جریان این کنفرانس رونمایی شد، لایو تکست نام دارد. به کمک لایو تکست، کاربران می‌توانند متون روی تصاویر را از آن جدا کرده، کپی کنند و در محل دلخواه مورد استفاده قرار دهند. حتی گاهی اوقات اگر شماره‌ی تلفنی هم روی تصویری وجود داشته باشد، می‌توانید به کمک این اپلیکیشن آن را سوا کرده و با آن تماس بگیرید. به گفته‌ی اپل، تمام این فرایند درون خود دستگاه صورت می‌گیرد و اطلاعات به جایی ارسال نمی‌شوند.

۴. استفاده از گوشی به‌جای کارت شناسایی

اپلیکیشن والت (Wallet) این‌بار بسیار هوشمند شده و کاربر می‌تواند با اسکن کارت شناسایی خود، بدون اینکه دیگر نیازی باشد آن را با خود به همراه داشته باشد، از طریق گوشی در فرودگاه‌های برخی از ایالات آمریکا از نسخه‌ی دیجیتالی آن استفاده کند.

اپل

۵. امکان افزودن ویجت به صفحه‌ی هوم و بهبود مولتی‌تسکینگ در iPadOS

در سیستم‌عامل iPadOS 15، اپل این امکان را فراهم کرده که کاربران ویجت‌های مورد نظر خود را به صفحه‌ی هوم اضافه کنند و به APP Library که سال گذشته به عنوان بخشی از بزرگ‌ترین قابلیت‌های iOS 14 برای آیفون‌ها عرضه شد دسترسی داشته باشند. همچنین فرایند مولتی تسکینگ هم در سیستم‌عامل جدید بهبود بخشیده شده و با اضافه شدن یک سری گزینه‌های کنترلی، کاربر قادر خواهد بود به شکل آسان‌تری به مدیریت اپلیکیشن‌های خود بپردازد.

اپل

۶ بهبود حریم خصوصی اپلیکیشن Mail و مرورگر سافاری

اپل در کنفرانس شب گذشته یک قابلیت مربوط به حریم خصوصی را هم تحت عنوان Mail Privacy Protection به اپلیکیشن ایمیل خود اضافه کرد که اجازه می‌دهد پیکسل‌های ردیابی مسدود شوند. سافاری هم امکان مخفی کردن آدرس آی‌پی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا بدین ترتیب آن‌ها با آی‌پی‌های ناشناخته‌ای به وب‌گردی بپردازند. در تنظیمات مربوط به iOS 15 هم گزینه‌ی جدیدی تحت عنوان App Privacy Report اضافه شده که به نظر می‌رسد گزارشات مربوط به حریم خصوصی اپلیکیشن‌ها باشد.

اپل

۷ سیری دیگر برای فعالیت به اینترنت نیازی ندارد

یکی از مشکلاتی که علاقه‌مندان به برقراری ارتباط با دستیار صوتی اپل یعنی سیری داشتند این بود که حتما باید اتصال به اینترنت برای تعامل با آن برقرار بود. اما اپل این‌بار قابلیت جدیدی را به آن افزوده که این امکان را به سیری می‌دهد بدون نیاز به اینترنت و به صورت آفلاین به پرسش کاربران پاسخ دهد. بدون اینکه اطلاعات خاصی از طریق وب به سرورهای اپل ارسال شود.

۸. امکان مشاهده‌ی وضعیت سلامتی افراد خانواده

قابلیت بسیار جالب دیگر اما مربوط به سلامتی است و به کاربران این امکان را می‌دهد تا اطلاعات سلامتی خود را با سایر اعضای خانواده و همچنین مراکز خدمات بهداشتی درمانی به اشتراک بگذارند. این قابلیت خصوصا در مواقعی که افراد مسن در خانواده هستند یا افرادی که نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارند بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.

اپل

۹. امکان شنیدن اعلانات از طریق ایرپادز و یافتن آسان‌تر آن در صورت گم شدن

اپل حتی برای ایرپادزهای خود هم فکرهای جالبی در سر دارد. این شرکت در کنفرانس شب گذشته از دو قابلیت جدید برای این گجت‌های پوشیدنی فوق‌العاده محبوب رونمایی کرد که یکی از آن‌ها امکان یافتن این محصولات از طریق سرویس Find My را راحت‌تر می‌کند و دیگری هم اجازه می‌دهد ایرپادز اعلانات شما را برایتان بخواند.

۱۰. قابلیت‌های متنوع iCloud Plus

قابلیت جدیدی به iCloud اضافه شده که به کاربران این اجازه را می‌دهد از طریق قابلیتی تحت عنوان Hide My Email، در حالی که اطلاعات اینباکس کاملا امن و محافظت شده است، پیام‌های دریافتی را در حساب خود بخواند. این قابلیت بخشی از سرویس iCloud Plus بوده و هزینه‌ی اضافی هم برای مشترکین فعلی iCloud در پی نخواهد داشت.

اپل

۱۱. معرفی سیستم‌عامل WatchOS 8 با قابلیت‌های سلامتی گوناگون

سیستم‌عامل ساعت‌های هوشمند اپل یعنی WatchOS هم هشتمین نسخه‌ی خود را دریافت کرد و قابلیت‌های جذابی هم به آن اضافه شده. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان امکانات سلامتی جدید را نام برد که شامل اپلیکیشن Mindfulness برای تنفس و آرام شدن، واچ‌فیس جدید با امکان افزودن تصاویر پرتره و بسیاری موارد جالب دیگر. می‌شود.

اپل

۱۲. اضافه شدن سیری به لوازم جانبی شخص ثالث

اپل بالاخره به تولیدکنندگان شخص ثالث این اجازه را خواهد داد تا سیری را به دستگاه‌های خود اضافه کنند. اپل از این قابلیت با نمایش فعال بودن سیری روی ترموستات Ecobee رونمایی کرد.

۱۳. رونمایی از macOS Monterey

سیستم‌عامل کامپیوترهای اپل اما تحت عنوان macOS Monterey رونمایی شد و قابلیت‌های بسیار جذابی را با خود به همراه داشت. یکی از این قابلیت‌ها امکان استفاده از یک موس و صفحه‌کلید هم برای آیپد و هم برای مک بود. همچنین اپلیکیشن فوق‌العاده محبوب و کاربردی Shortcuts هم به‌زودی به مک می‌آید تا کاربران از قابلیت‌های جذاب آن بهره‌مند شوند. بهبود فیس‌تایم، اضافه شدن قابلیت SharePlay و قابلیت جدید Focus، از دیگر تغییراتی هستند که به‌زودی به سیستم‌عامل مک راه پیدا می‌کنند.

اپل

۱۴. تغییرات ظاهری مرورگر سافاری

سافاری در سیستم‌عامل مک اکنون ظاهر جدیدی به خود خصوصا در بخش تب‌ها گرفته و از گروه‌بندی تب‌ها، مشابه آنچه که در مرورگر کروم شاهد هستیم پشتیبانی می‌کند. البته این تغییرات در نسخه‌ی موبایلی این اپلیکیشن هم دیده می‌شود که خبر خوبی است. افزونه‌های وب هم به‌زودی به نسخه‌ی iOS و iPadOS این مرورگر راه پیدا خواهند کرد.

۱۵. اضافه شدن قابلیت TestFlight برای کمک به توسعه‌دهندگان

در نهایت اما می‌رسیم به قابلیتی که بیشتر برای توسعه‌دهندگان مفید است یعنی TestFlight. قابلیتی که به آن‌ها این اجازه را می‌دهد اپلیکیشن‌های خود را روی مک تست کنند. اپل همچنین از Xcode Cloud نیز رونمایی کرد که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تمام اپلیکیشن‌های خود را برای تمامی دستگاه‌های این شرکت در بستر فضای ابری (Cloud) تست کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا