تکنولوژی

رونمایی از سامانه مسئولیت اجتماعی

اختتامیه رویداد برنامه نویسان دانش‌آموز در ساختمان موزه ارتباطات کشور برگزار شد. در این رویداد که با حضور تیم های پسران از مدارس مختلف مقطع متوسطه تهران برگزار شد، تیم های دانش‌ آموزی پروژه های گوناگون خود برای ورود به بازار کار را معرفی کردند. همچنین در این رویداد از سامانه مسئولیت اجتماعی برای مشارکت جامعه استارت آپی کشور برای کمک به توسعه پروژه های توانمندسازی کشور رونمایی شد.

به گزارش البرز فاوا نیوز؛ امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در اختتامیه این رویداد با اعلام اینکه باید آینده را با همکاری یکدیگر بسازیم، گفت: «چه بخواهیم و چه نخواهیم آینده خواهد آمد پس بهتر است ما به این آینده شکل دهیم و برای شکل دادن به آینده هیچ راهی جز هم‌افزایی و همکاری با یکدیگر نداریم.» ناظمی با تاکید اینکه برگزاری این رویداد که تا کنون به بیست دوره رسیده با مشارکت گروه‌های مختلف حاکمیتی و بخش خصوصی بوده توضیح داد: «تا کنون مربیان و حامیان این رویداد براساس مسئولیت اجتماعی وارد آن شده‌اند و همکاری آنها با این پروژه هیچ منافع مالی برای آنها نداشته است. این افراد ترحیج داده‌اند برای ساخت آینده مشارکت داشته باشند و آن آینده‌ای را بسازند که دوستش دارند. این گروه ترجیح داده‌اند به آینده خوش آمد بگویند به جای اینکه بدون دعوت به آینده‌ای وارد شوند که برای ساخت آن هیچ تلاشی نکرده‌اند.»

براساس اعلام ناظمی تاکنون نزدیک به ۱۰۰ مدرسه و ۲ هزار دانش آموز در سراسر کشور در رویداد مدرسه IT درگیر بوده‌اند و افراد مختلف براساس مسئولیت اجتماعی خود به این گروه دانش آموزی آموزش داده‌اند. ناظمی با اعلام اینکه برای توسعه مشارکت در چنین طراح‌هایی یک سایت مخصوص طراحی شده است توضیح داد: «در دوره برگزاری مدرسه IT با مشارکت چشم‌گیر افراد مختلف روبه‌رو شدیم تا جایی که خودمان هم این سطح مشارکت را باور نداشتیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای توسعه این گونه مشارکت‌ها و در واقع سامان دادن به این مشارکت‌ها، سایت مسئولیت اجتماعی را راه‌اندازی کنیم.»

او در مورد جزییات خدمات این سایت گفت: «قرار است به کمک این سایت فضایی ایجاد شود که اکوسیستم استارت آپی کشور در راستای مسئولیت اجتماعی خود به پروژه‌های توانمندسازی اجتماعی در حوزه‌های آموزش، سلامت، اشتغال، مدیرت بحران و گروه‌هایی با ویژگی خاص کمک کنند.» براساس اظهارات او همه افرادی که دوست دارند در طرح‌های مختلف برای ساخت آینده بهتر کشور مشارکت‌ داشته باشند می‌توانند با وارد کردن اطلاعات خود در این سایت تمایل به حضور در پروژه‌های گوناگون در حوزه منتورینگ، مشاوره، تولید محتوا، راه‌اندازی کمپین و غیره را اعلام کنند. ناظمی ادامه داد: «این سایت علاوه بر اینکه کمک می‌کند تعداد افراد برای مشارکت در پروژه‌های مختلف ساماندهی داده شوند به دانش‌آموزان هم کمک می‌کند تا این فرصت را داشته باشند که از بینش افراد شناخته شده و موفق کشور نیز بهره ببرند.»

ناظمی همچنین با اشاره به اختتامیه رویداد برنامه‌نویسی دانش‌آموزان (پسر) مدرسه زمستانی فناوری اطلاعات که در موزه ارتباطات برگزار شد از اتفاقات خوب این دوره از رویداد یاد کرد و گفت: «در این دوره که بیستمین دوره آن بود اتفاق‌های خوبی افتاد از جمله اینکه در اصلی موزه ارتباطات بعد از سال‌ها برای عموم باز شد. ساختمان این موزه یک ساختمان قدیمی است که نشانه‌هایی از تحول یکصد و دویست سال اخیر را می‌تواند برای این گروه از دانش‌آموزان بازگو کند.»

به باور ناظمی مدرسه فناوری اطلاعات می‌تواند مسیر دانش‌آموزان را تغییر دهد و این باور را در بین آنها ایجاد کند که فقط نباید دکتر و مهندس بود. او تاکید کرد که این مدرسه می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند که کارآفرین باشند و با نگاه نوآوری دنیای اطراف خود را تغییر دهند.

همچنین در این مراسم «صائبه سلوکی» مدیره پروژه توسعه نگرش کارآفرینی، اعلام کرد که به زودی مراکز نوآوری و فناوری کودکان افتتاح خواهد شد. او تاکید کرد که آنها تصمیم دارند احداث این مراکز را در تمام کشور توسعه دهند.

سلوکی با اشاره به فازهای مختلف رویداد مدرسه زمستانی IT گفت: «فاز اول، برگزاری رویدادها بود که پس از نیز فازهای بعدی با افتتاح کمپ برنامه نویسی ادامه پیدا کرد. حالا وارد فاز سوم یعنی ارتباط بازار کار و مدرسه شده‌ایم. ما سعی کردیم حقله واسطی شویم تا دانش آموزان بتوانند به واسطه آموزش هایی که می‌بینند به کسب و کارها متصل شوند.» او تاکید کرد که توسعه این رویداد بدون همکاری حاکمیت و بخش خصوصی امکان نداشت.

سازمان فناوری از حدود یک سال اخیر تمرکز خود را روی برگزاری رویدادهای برنامه نویسی منحصر به کودکان و نوجوانان گذاشته است. تمرکز مدرسه زمستانی فناوری اطلاعات که امروز اختتامیه آن برگزار می‌شود، بر برنامه‌نویسی پروژه محور با رویکرد ورود به بازار بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا