موبایل

روش حل مشکل حافظه گوشی های اندروید

پر شدن حافظه داخلی گوشی موبایل یکی از مواردی است که اگر حواستان به کنترل کردن آن نباشد، بعد از مدتی با پیغام‌های متفاوت کلافه تان خواهد کرد.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از صدا و سیما، گاهی اوقات با حذف برخی از فایل‌های شخصی مانند تصاویر و موزیک‌ها می‌توان از مشاهده مداوم این پیغام جلوگیری کرد، اما در مواقعی بدون اینکه فایل‌های سنگین و حجیم روی گوشی داشته باشید، این پیغام را دریافت خواهید کرد که حافظه گوشی شما پر است!

برخی از کاربران برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین مشکلاتی همان ابتدا که لوازم جانبی موبایل مانند قاب گوشی و گلس صفحه نمایش را تهیه می‌کنند، برای خرید یک میکرو کارت اس دی نیز هزینه می‌کنند.

این ترفند یکی از بهترین کارهاییست که می‌توان برای مواجه نشدن با مشکل کمبود فضا به کار برد. البته در مواقعی ممکن است در صورتی که یک کارت حافظه باکیفیت هم داشته باشید، اما همچنان مشکلاتی مانند هنگ کردن گوشی موبایل به دلیل پر بودن حافظه گوشی برایتان پیش بیاید.

در چنین شرایطی به وضوح می‌توان فهمید که یک جای کار می‌لنگد و عملکرد گوشی موبایل در قسمت ذخیره فایل‌ها یا موارد دیگر تغییر پیدا کرده است. در این مقاله قصد داریم چندین نکته در مورد این مشکل و نحوه حل کردن آن را بررسی کنیم.

محل ذخیره اطلاعات در گوشی را بررسی کنید
اگر از دسته افرادی هستید که با وجود کارت حافظه خالی، همچنان پیغام کمبود حافظه در گوشی را دریافت می‌کنید، باید محل ذخیره اطلاعات گوشی را تغییر دهید. اگر حافظه داخلی گوشی پر شود و محل ذخیره اطلاعات روی حافظه داخلی تنظیم شده باشد، کارت حافظه بلا استفاده می‌ماند!

حتی اگر ظرفیت بالایی هم داشته باشد باز هم به کار شما نمی‌آید، زیرا محل ذخیره اطلاعات، روی حافظه داخلی تنظیم شده است.

در اولین قدم برای رفع این مشکل باید محل ذخیره اطلاعات گوشی مانند دوربین، موسیقی‌ها و دیگر فایل‌ها را روی کارت حافظه تنظیم کنید. حتی پیشنهاد می‌شود برای خالی کردن حافظه گوشی، برنامه‌های نصب شده روی موبایل را به کارت حافظه انتقال دهید. برای انجام این کار می‌توانید از اپلیکیشن‌های مرتبط استفاده کنید. یکی از فایل‌هایی که حجم زیادی را در حافظه گوشی‌ها اشغال می‌کند، عکس‌ها است. پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه مقاله چطور حجم عکس را در گوشی کم کنیم این مشکل را برای همیشه حل کنید.

حافظه پنهان برنامه‌ها (مخصوصا تلگرام)، فضای زیادی را اشغال می‌کند
حذف اطلاعات شخصی معمولا اولین اقدامی است که کاربران برای آزاد کردن فضای اشغال شده گوشی انجام می‌دهند، اما شاید تا به حال برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از حذف کردن فایل‌های شخصی، متوجه می‌شوید که هنوز هم فضای زیادی از گوشی اشغال شده باقی مانده است.

در چنین شرایطی باید به سراغ برنامه‌ها بروید! برنامه‌هایی مانند گوگل مپ و تلگرام دیتا‌ها را در حافظه پنهان یا همان کش نگهداری می‌کنند و به این شکل، قسمت زیادی از حافظه گوشی شما اشغال می‌شود. برای خالی کردن حافظه پنهان انواع برنامه‌های نصب شده باید به قسمت تنظیمات گوشی > اپلیکیشن‌ها بروید و گزینه پاک کردن حافظه پنهان را بزنید.

برای اینکه مجبور نشوید این کار را به دفعات برای هر برنامه انجام دهید، می‌توانید از انواع برنامه‌های مدیریت حافظه گوشی استفاده کنید. این برنامه‌های معمولا رایگان هستند.

فایل‌های تکراری دور از چشم را پیدا کنید
معمولا این مسئله برای اکثر کاربران شبکه‌های اجتماعی پیش می‌آید. گاهی اوقات ذخیره کردن یک فایل به دفعات باعث اشغال فضای داخلی گوشی می‌شود.

هر چند که پیشنهاد می‌کنیم فضای پیشفرض ذخیره اطلاعات برنامه‌های سوشال مانند تلگرام و اینستاگرام را به کارت حافظه تغییر دهید، اما در صورتی که این کار را انجام ندادید، فایل‌های دانلودی خود را بررسی کنید.

معمولا برخی از فایل‌ها به صورت اشتباهی دو یا حتی چندین بار ذخیره می‌شوند. فایل‌های اضافی را حذف کنید تا فضای خالی گوشی بیشتر شود.

از نصب برنامه‌های سنگین خودداری کنید
شاید تا حدودی این توصیه کلیشه‌ای به نظر برسد، اما گاهی اوقات سهل انگاری باعث می‌شود تا چندین برنامه‌ای که از آن استفاده نمی‌کنید روی گوشی باقی بماند. ابتدا یکبار با دقت تمام برنامه‌های نصب شده روی موبایل را بررسی کنید و موارد غیر ضروری را حذف کنید.

اگر نمی‌خواهید برنامه‌های ضروری را پاک کنید از نسخه لایت آن‌ها استفاده کنید
در صورتی که وجود برخی از برنامه‌ها برایتان ضروری است و نمی‌خواهید آن‌ها را حذف کنید، بهتر است نسخه لایت برنامه‌ها را دانلود و نصب کنید. اکثر برنامه‌های سنگین و کاربردی مانند فیسبوک، یک نسخه لایت دارند که حجم کمتری دارد.

البته این برنامه‌ها عملکرد کاملا مشابه به برنامه اصلی را ندارند، اما می‌توانند به عنوان یک جایگزین کار راه انداز، برایتان مفید واقع شوند.

استفاده از نسخه لایت برنامه‌ها برای کسانی مناسب است که امکان استفاده از کارت حافظه موبایل برایشان فراهم نیست و نمی‌توانند برنامه‌های نصب شده را به کارت حافظه انتقال دهند.

در مرحله دوم پیشنهاد می‌شود از نصب برنامه‌های مخرب که معمولا حجم سنگینی دارند نیز خودداری کنید. هر چند که با خرید یک کارت حافظه می‌توان انواع برنامه‌های نصب شده روی گوشی را به کارت حافظه انتقال داد، اما اشغال شدن فضا تنها یکی از عوارض نصب برنامه‌های خیلی سنگین یا مخرب است. در کل پیشنهاد می‌شود نسخه اصلی برنامه‌ها و نسخه لایت را از مراجع معتبر دانلود و نصب کنید.

در این مقاله، به مشکلات مربوط به پر شدن حافظه گوشی‌های اندروید پرداختیم. در صورتی که این مشکل را با گوشی آیفون دارید، مقاله‌ی مشکل کمبود حافظه آیفون، می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا