کامپیوتر

اندروید باکس چه کاربردهایی دارد؟

کاربردهای اندروید باکس کدام‌اند؟ آن‌ها را بدانید.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از صدا و سیما، وقتی صحبت از اندروید باکس می‌شود، ممکن است سؤال‌های فراوانی در ذهن شما ایجاد شود. سؤال‌هایی مانند اندروید باکس چیست؟ تی وی باکس چیست؟ آیا این دو با هم تفاوتی دارند؟ تفاوت آن با تی وی باکس و ستاپ باکس و کاربرد‌های هرکدام از آن‌ها چیست؟ آیا قابلیت نصب و اجرای همه نرم‌افزارهای اندرویدی را دارد؟

اندروید باکس چیست و چه کاربردی دارد؟
اندروید باکس که با نام‌هایی مانند تی وی باکس Android TV Box، اسمارت باکس، مینی کامپیوتر اندرویدی، هوشمند ساز تلویزیون، دستگاه IPTV، تی وی باکس و … هم شناخته می‌شود، دستگاهی است با سیستم عامل Android که می‌تواند قابلیت‌های یک تلویزیون هوشمند را به هر تلویزیون و صفحه نمایشی اضافه کند.
اندروید باکس چه کاربردهایی دارد؟
به وسیله این دستگاه‌ها می‌توانید مانند گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی هزاران نرم افزار اندرویدی مانند بازی، نرم افزار‌های شبکه‌های اجتماعی، انواع نرم افزار پخش فیلم و مدیاسنتر، وب گردی و … را در اختیار داشته باشید و از آن‌ها استفاده کنید. به‌طور ساده‌تر، اندروید باکس یک گوشی موبایل اندرویدی با صفحه نمایش تلویزیون است.
همان‌طور که گفته شد، این دستگاه با نام‌هایی مانند تی وی باکس یا اندروید تی وی باکس هم شناخته می‌شود که این یک اشتباه رایج است. در زیر کارکرد هرکدام و تفاوت آن‌ها با یکدیگر توضیح داده می‌شود.
کارایی اندروید باکس چیست؟
صد‌ها کار می‌توان با این دستگاه‌های جذاب انجام داد که در زیر بخشی کوچکی از رایج‌ترین کاربرد‌های آن آورده می‌شود:
پخش و استریم فیلم و برنامه‌های تلویزیونی با استفاده از نرم افزار‌هایی مانند Kodi، Amazon و آیو، فیلیمو، نماوا و … (استریم چیست؟)
نصب و اجرای انواع بازی‌های اندرویدی (قابل اجرا با گیم پد یا کیبورد و ماوس)
نصب و اجرای انواع نرم افزار‌های ارتباطی مانند Telegram، Instagram، Skype و …
وب گردی با استفاده از نرم افزار‌هایی مانند Chrome، Firefox و …
استفاده جهت سیستم‌های IPTV (قابل استفاده در هتل‌ها و ساختمان‌های بزرگ)
استفاده در پروژه‌های دیجیتال ساینیج
همان‌طور که در بالا خواندید، تنوع کارایی Android Box بسیار بالا است. کاربر با توجه به نیاز و هدف خود می‌تواند دستگاه مورد نظر و مناسب را انتخاب و از آن استفاده کند.
به عنوان مثال اگر شما می‌خواهید از این دستگاه به عنوان یک پخش کننده حرفه‌ای فیلم استفاده کنید، نیاز دارید تا یک دستگاه قدرتمند با پردازنده و رم بالا تهیه کنید یا اگر می‌خواهید از آن فقط به عنوان وب گردی یا اجرای نرم افزار‌های ساده مانند تلگرام یا اینستاگرام و … استفاده کنید، قاعدتا دستگاه ساده‌تر با هزینه پایین‌تر نیاز شما را برآورده می‌کند.
آیا امکان نصب Google Playe Store بر روی این دستگاه‌ها وجود دارد؟
اندروید باکس چه کاربردهایی دارد؟
بله. مارکت Play Store به صورت پیش فرض بر روی این دستگاه‌ها نصب شده و شما می‌توانید از راه آن نرم افزار‌های مورد نظرتان را نصب کنید. علاوه بر این شما می‌توانید نرم افزار‌های مشابه Play Store مانند کافه بازار، اول مارکت، ایران اپس را بر روی دستگاه نصب کرده و از آن‌ها برای جستجو و نصب نرم افزار‌های دیگر استفاده کنید.
علاوه بر این‌ها می‌توانید فایل APK نرم افزار مورد نظر را از روی حافظه مانند فلش مموری یا هارد اکسترنال یا رم micro sd نصب کنید.
آیا از Kodi پشتیبانی می‌کنند؟
اندروید باکس چه کاربردهایی دارد؟
بله. این دستگاه‌ها همان‌طور که گفته شد، قابلیت نصب همه نرم افزار‌های اندرویدی را دارد. مدیا سنتر قدرتمند Kodi هم از این قاعده مستثنی نیست و در صورتی که به صورت پیش فرض بر روی دستگاه شما نصب نشده باشد، می‌توانید آن را نصب کنید.
Kodi یکی از مدیاسنتر‌های بسیار جذاب و کاربردی است که استفاده از آن در اسمارت باکس‌های اندرویدی بسیار کاربردی و لذت بخش خواهد بود.
آیا Android Box از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند؟
اندروید باکس چه کاربردهایی دارد؟
بله. همه مینی کامپیوتر‌های اندرویدی معتبر از زبان فارسی پشتیبانی می‌کنند. با توجه به نسخه اندروید نصب شده بر روی دستگاه، به منوی مربوطه می‌روید و از آن جاهم  می‌توانید زبان فارسی (یا زبان دیگر) را برای دستگاه انتخاب کنید و هم می‌توانید از زبان فارسی برای صفحه کیبورد خود استفاده کنید.
البته اگر می‌خواهید برای تایپ فارسی از سخت افزار کیبورد جداگانه استفاده کنید، باید از نرم افزار‌هایی مانند نرم افزار Keyboard Helper Pro کمک بگیرید.
چه اتصالات و پورت‌هایی دارند؟
اندروید باکس چه کاربردهایی دارد؟
اندروید باکس‌ها عموما به وسیله پورت HDMI و در بعضی مدل‌ها به وسیله پورت HDMI یا سه فیش AV به تلویزیون وصل می‌شوند. این دستگاه‌ها تقریبا همگی قابلیت اتصال به شبکه WiFi، پورت USB برای اتصال هارد و فلش مموری و ماوس و کیبورد، حافظه جانبی، شبکه RJ۴۵ و … را دارند، اما نوع اتصالات و کیفیت آن‌ها در اندروید باکس‌ها متفاوت است.
به عنوان مثال، بعضی دستگاه‌ها دارای شبکه WiFi ۵Ghz و بعضی دارای شبکه WiFi ۲.۴Ghz هستند یا بعضی دارای ۲ پورت USB و بعضی دارای ۴ پورت USB و بعضی دارای پورت USB ۳.۰ هستند. استفاده از اسمارت باکس‌ها با برند‌های معتبر بسیار مهم است. زیرا این دستگاه‌ها مانند گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی نیاز به پشتیبانی سخت افزار و نرم افزاری دارند.
در صورتی که این دستگاه‌ها را از تولیدکنندگان غیر اصلی و نامعتبر تهیه کنید، ممکن است در آینده به مشکلات فراوانی برخورد کنید. از تولیدکنندگان معتبر و معروف می‌توان به اندروید باکس مینیکس، اندروید باکس زیدو و محصولات Tanix اشاره کرد.
تماشای شبکه‌های تلویزیونی با این دستگاه‌ها امکان‌پذیر است؟
اندروید باکس چه کاربردهایی دارد؟
اگر می‌خواهید کانال‌های تلویزیونی را با اندروید باکس تماشا کنید، می‌توانید از چند روش جهت دستیابی به این قابلیت استفاده کنید:
استفاده از اندروید باکس هیبریدی: استفاده از اندروید باکسی که دارای تیونر داخلی بوده و امکان اتصال آنتن به آن وجود داشته باشد. یک سری از این دستگاه‌ها دارای این قابلیت هستند که به آن‌ها اندروید باکس‌های هیبریدی می‌گویند.
نصب نرم افزار‌های تلویزیونی: می‌توانید از نرم افزار‌های پخش تلویزیونی تحت اندروید مانند نرم افزار‌های فیلیمو، آیو، آنتن، لنز و … استفاده کنید که البته به یک اینترنت پر سرعت برای پخش تصاویر با کیفیت نیاز دارید.
استریم تلویزیون از راه شبکه: می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های استریم تلویزیون، شبکه‌های دیجیتالی را دریافت و آن‌ها را از راه کابل شبکه به این دستگاه‌ها منتقل و با نصب نرم افزار مربوطه، برنامه‌ها را تماشا کنید.
استفاده از گیرنده دیجیتال مخصوص اندروید: می‌توانید از گیرنده دیجیتال مخصوص اندروید که دارای تیونر هستند و از راه آنتن و بدون نیاز به اینترنت شبکه‌های دیجیتال را دریافت و پخش می‌کنند، استفاده کنید.
از چه فرمت‌هایی پشتیبانی می‌کنند؟
اندروید باکس چه کاربردهایی دارد؟
فرمت‌های پشتیبانی شده این دستگاه‌ها به دلیل نوع چیپست و پردازنده و رم و گرافیک آن‌ها متفاوت هستند، اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی، این دستگاه‌ها نیز پیشرفت چشمگیری داشته‌اند که قابلیت پشتیبانی از تصاویر با فرمت‌ها و کدک‌های زیر را دارند:
MPEG۱/۲/۴
H.۲۶۴
H.۲۶۵
VC-۱
Xvid/DivX۳/۴/۵/۶
همان‌طور که قبل‌تر گفته شد، از این دستگاه‌ها به عنوان یک پخش کننده حرفه‌ای فیلم و تصاویر ویدئویی استفاده می‌شود. استفاده از نرم افزار‌های قدرتمند مانند Mx Player یا Kodi و … امکان پخش فیلم با هر فرمتی را میسر می‌سازد. اگر شما هم یک فیلم باز حرفه‌ای هستید، می‌توانید از Android Box به عنوان یک Player یا پخش کننده حرفه‌ای استفاده کنید.
راه اتصال گوشی موبایل و تبلت به اندروید باکس چیست؟
آیا اصلا راهی برای اتصال گوشی موبایل و تبلت به این دستگاه‌های وجود دارد؟ بله با نرم افزار امکان پذیر است، اما محدودیت‌هایی خواهید داشت. اسمارت باکس‌ها یا همان اندروید باکس‌ها از سیستم‌های انتقال تصویر DLNA و Airplay و Miracast پشتیبانی می‌کنند.
جهت اتصال گوشی موبایل یا تبلت به این دستگاه‌های هوشمندساز باید از یک واسط مودم روتر بی سیم استفاده کنید که این نوع اتصال ممکن است باعث کاهش سرعت انتقال تصویر شوند. همچنین جهت اتصال گوشی‌ها و تبلت‌ها با سیستم عامل iOS ممکن است، در اتصال با مشکل روبرو شوید که دلیل آن سازگاری نداشتن کامل اندروید و iOS است.
اگر می‌خواهید از این محصولات فقط به عنوان یک دستگاه انتقال تصویر استفاده کنید، پیشنهاد ما تهیه دانگل HDMI است، زیرا هم به صورت تخصصی برای این منظور طراحی شده است و هم قابلیت‌های بیشتری دارند.
می‌توان از آن به عنوان IPTV استفاده کرد؟
اندروید باکس چه کاربردهایی دارد؟
استفاده از این دستگاه‌ها به عنوان یک IPTV از دیگر قابلیت‌های مهم و جذاب این مینی کامپیوتر‌های اندرویدی است. برخورداری از پورت شبکه LAN RJ۴۵ و شبکه WiFi، امکان استفاده از انواع نرم افزار‌های‌ای پی تی وی تحت اندروید را فراهم می‌کند. از اسمارت‌باکس‌ها در شرکت ها، هتل ها، ساختمان‌های بزرگ مسکونی و تجاری به عنوان یک IPTV استفاده می‌شود.‌
امکان Root کردن وجود دارد؟
اندروید باکس چه کاربردهایی دارد؟
همان‌طور که گفته شد، این دستگاه‌ها مانند گوشی‌های موبایل اندرویدی هستند و مانند آن‌ها امکان روت کردن وجود دارد. روت کردن دستگاه اندرویدی به شما قابلیت دستیابی به همه فایل ها‌ی محافظت شده سیستم عامل را می‌دهد.
همچنین به کاربر، امکان تغییرات بسیار دیگر در سیستم عامل و نرم افزار‌ها را می دهد که وسوسه کننده خواهد بود، اما همه این‌ها نیاز به دانش و توانایی بالا دارد، زیرا خطا در روت کردن ممکن است دستگاه شما را برای همیشه بی‌استفاده کند.
پیشنهاد می‌شود که اندروید تی وی باکس خود را روت نکنید، زیرا علاوه بر پشتیبانی کم که از سوی تولیدکننده‌ها بابت این موضوع می‌شود، دستگاه شما را از گارانتی خارج کرده و شامل پشتیبانی شرکت‌های تولیدکننده و گارانتی کننده نخواهد شد.
کنترل Android Box به چه صورت است؟
اندروید باکس چه کاربردهایی دارد؟
معمولا هر اندروید تی وی باکسی که تهیه می‌کنید، دارای یک ریموت کنترل است که کنترل و کار با دستگاه به وسیله آن انجام می‌شود.
اگر ریموت کنترل شما از سری ساده IR باشد، ممکن است به دلیل گستردگی محیط اندروید و قابلیت‌های زیاد دستگاه هوشمندساز شما، کار با این ریموت‌ها سخت باشد؛ اما جای نگرانی نیست، زیرا می‌توانید از ریموت کنترل‌های Airmouse استفاده کنید که برای انواع اندروید باکس و دستگاه‌های مشابه طراحی شده که به دلیل کارایی بالا و ابعاد کوچک آن استفاده از اندروید باکس را لذت‌بخش‌تر می‌کنند.
همچنین می‌توانید از کیبورد و ماوس‌های وایرلس یا سیمی سازگار با اندروید استفاده کنید.
آیا امکان اتصال گیم‌پد، وب‌کم و کارت کپچر به اندروید باکس وجود دارد؟
اندروید باکس چه کاربردهایی دارد؟
شما می‌توانید از گیم‌پدها و وب‌کم‌های توصیه شده در سایت‌های معتبر که تحت اندروید قابل نصب هستند، استفاده کنید. عموما گیم‌پدهای تحت اندروید قابل شناسایی یا دارای اتصالات بلوتوث و وایرلس، تحت این دستگاه‌ها قابل اجرا هستند. البته باز هم تأکید می‌شود که از دسته‌های بازی (گیم‌پد) توصیه شده از سوی شرکت تولیدکننده Android Box خود استفاده کنید.
استفاده از دوربین بر روی اندروید باکس امکان‌پذیر است، اما این‌جا هم مانند گیم‌پد توصیه می‌شود از دوربین‌های توصیه شده شرکت تولیدکننده استفاده کنید. عموما شرکت‌های تولیدکننده، استفاده از وب‌کم‌های سری C شرکت Logitech را توصیه می‌کنند.
همچنین جهت اتصال انواع کپچر کارت به اندروید باکس، باید از کارت کپچر با استاندارد UVC که قابلیت پشتیبانی از اندروید را دارد، استفاده کنید.
استفاده از آن منطقی و مقرون به صرفه است؟
استفاده از اندروید تی وی باکس‌ها چه به لحاظ کارکرد و چه از لحاظ هزینه، کاملا منطقی و مقرون به صرفه است. چه از تلویزیون معمولی و چه از تلویزیون هوشمند استفاده می‌کنید، لازم دارید تا با اتصال یک دستگاه اندروید باکس به آن از تلویزیون خود یک دستگاه هوشمند و قوی بسازید؛ اما چرا برای تلویزیون‌های هوشمند هم باید از اندروید باکس استفاده کرد؟
اگر تلویزیون هوشمند (اسمارت) دارید، متوجه شده‌اید که کارکرد با تلویزیون‌های هوشمند بسیار سخت و استفاده از نرم‌افزار بر روی آن‌ها بسیار محدود است و امکان نصب هر نرم‌افزاری را نخواهید داشت. حتی اگر تلویزیون هوشمند شما مجهز به سیستم عامل اندروید باشد، باز هم چه از لحاظ سخت‌افزاری و چه از لحاظ هزینه، قابل مقایسه با یک اندروید باکس نخواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا