فناوری اطلاعات

راه اندازی نئوبانک ها در ایران تا سال ۱۴۰۰

 

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ضمن اعلام راه‌اندازی یک تا چند نئوبانک در کشور تا سال ۱۴۰۰ از تهیه اطلس توانمندی‌های هوش مصنوعی در حوزه بانکداری خبر داد و گفت: در زمینه احراز هویت قوی نیز در حال حاضر سند ایرانی این حوزه درحال تدوین ا ست و بعد ازانجام، تصویب و ابلاغ خواهد شد.

 

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از ایسنا، مهران محرمیان امروز در رویداد دو روزه مجازی ارائه نیازهای فناورانه حوزه امنیت فناوری اطلاعات (افتا) که در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، افزود: فعالان این حوزه شرکت‌ها و استارتاپ‌ها هستند که می‌توانند از سرویس‌های بانکداری و ترکیب آن با حوزه‌های دیگر، حوزه‌های جدید برای ارائه خدمات به مشتریان ارائه کنند.

 

وی با بیان اینکه بانکداری باز، کلید به وجود آمدن سرویس‌های جذاب برای مشتریان است، اظهار کرد: اصلی‌ترین وظیفه بانک‌های مرکزی در حوزه پرداخت و تسویه، نظارت، سیاست پولی و بانکداری دولت است و یکی از فناوری‌های اصلی که ما در صنعت بانکی نیاز داریم و در حال حاضر در دنیا از آن استفاده می‌شود، هوش مصنوعی است. هر جا هوشمندی وارد  شود، ما شاهد افزایش سرعت، کیفیت سرویس، شناسایی موارد متقلبانه و تخلف و کاهش مداخلات انسانی و به دنبال آن کاهش فساد هستیم.

 

محرمیان خاطر نشان کرد: براین اساس در حال حاضر با کمک تیمی از خبرگان دانشگاه‌ها و بخش‌های صنعتی، با وضعیت سنجی از کشور در حال تهیه اطلس توانمندی‌های هوش مصنوعی در حوزه بانکداری هستیم تا بتوانیم بخشی از قابلیت‌های آن را در یک افق ۵ ساله محقق کنیم.

 

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه بخشی از حمایت‌های در نظرگرفته برای این بخش در لایه بسترسازی و توانمندسازی است، یادآور شد: اتوماسیون رباتیک فرآیندها و نئوبانک‌ها از حوزه‌های جدید فناوری اطلاعات در حوزه بانکداری است.  نئوبانک‌ها شعبه ندارند و تلاش شده که ارتباط با مردم به صورت غیر حضوری باشد و به صورت دیجیتال به مشتریان سرویس داده شود، در دنیا این کار در حال انجام است و ما تلاش می‌کنیم در سال ۱۳۹۹ یا ۱۴۰۰ یک تا دو نئو بانک در کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در این بخش با ایجاد کارگروه‌هایی در بانک مرکزی در حال طراحی این نوع بانک‌ها هستیم، یادآور شد: فناوری دیگری که درصنعت مالی تاثیر داشته، فناوری بلاکچین است، کاربردهای بلاکچین بسیارمتعدد است ازجمله آن می‌توان به احراز هویت اشاره کرد، این حوزه حوزه مهمی است و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در شبکه بانکی کشور کارهای خوبی در این زمینه انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه ما در حال حاضر برای استخراج رمز ارز در کشور قانون داریم، گفت: برای مبادله رمز ارزها در صرافی‌های رمز ارز، هنوز قانونی برای پرداخت وجود ندارد و پرداخت رمز ارزها به هیچ وجه  قابل قبول بانک مرکزی نیست. این امر در ایران و در۹۰ درصد کشورهای دنیا به دلیل اینکه تهدیدی برای پولی ملی محسوب می‌شود، قابل قبول نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا