دلیل قطع شدن اینترنت گوشی چیست؟
مشکل قطع شدن اینترنت گوشی آن هم در عصر کنونی که تقریباً تمامی فعالیتهای سنتی به حیطه وب وارد شدهاند، یک محدودیت بزرگ محسوب میشود. قطعی اینترنت گوشی اکثر مواقع به دلیل اختلالات شبکه در سراسر یک منطقه رخ میدهد که البته پس از گذشت مدت زمانی کوتاه، برطرف میشود؛ این در حالیست که گاهی اوقات به دلایل خاص، اینترنت گوشی قطع میشود که ارتباطی به شبکههای سیمکارت یا اختلالات محیطی ندارند.
فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ همانطور که گفته شد، اغلب مواقع به دلیل اختلال در شبکه اینترنت گوشی قطع میشود اما برخی از موارد قطعی اینترنت گوشی مربوط به مشکلات خود گوشی افراد است. دقت کنید که منظور از اینترنت گوشی، همان اتصال سیمکارت به اینترنت و نه اتصال از طریق WiFi است. در اینجا ما شرایطی را بررسی میکنیم که اتصال به اینترنت سیمکارت وجود داشته اما به دلایلی، قطع شده است:
اختلال نرم افزاری گوشی موبایل
گوشیهای موبایل به دلایل مختلفی از جمله ورود ویروس یا سنگین شدن حافظه داخلی، اختلالات یا کندیهای نرم افزاری پیدا میکنند. یکی از علائم وجود اختلال نرم افزاری در گوشیها، قطع شدن اینترنت آن است. برای حل این مشکل لازم است گوشی خود را سبکتر کرده و مواردی که احتمال ویروسی بودن آنها زیاد است را پاکسازی کنید. با روشن/خاموش کردن گوشی یا فعال کردن حالت پرواز و سپس غیر فعال کردن آن، ممکن است دوباره به اینترنت متصل شوید.
یکی دیگر از دلایل بروز اختلال نرم افزاری و به دنبال آن مشکل قطع شدن اینترنت گوشی، حافظه پنهان است. بروز مشکل در حافظه پنهان گوشی باعث قطع شدن اتصالات موبایل مثل اینترنت یا آنتن آن میشود. برای پاکسازی حافظه پنهان گوشی روشهای مختلفی بر اساس مدل موبایل توصیه میشود اما به طور کلی میتوانید این روش را استفاده کنید:
- گوشی را خاموش کنید.
- کلید پاور را به همراه کلید افزایش دهنده صدا به مدت چند ثانیه نگه دارید تا صفحه بوت دستگاه نمایان شود.
- در صفحه بوت باید به دنبال گزینهای باشید که عبارت «Wipe Cache» داشته باشد. با استفاده از کلید افزایش یا کاهش صدا روی این گزینه رفته و با فشردن کلید پاور گوشی، آنرا انتخاب کنید.
- پس از چند ثانیه گوشی شما ری استارت شده و حافظه پنهان آن پاک خواهد شد.
مشکلات نسخه سیستم عامل
نسخههای سیستم عامل معمولاً به صورت دورهای توسط توسعه دهندگان خود بروزرسانی میشوند و طی این آپدیتها، بخشی از مشکلات نسخه قبلی برطرف میشود. برای پیشگیری از مشکل قطع شدن اینترنت به دلیل باگهای سیستم عامل، حتماً آنرا به طور دورهای بروزرسانی کنید. معمولاً به محض انتشار نسخهای جدید از سیستم عامل گوشی شما، یک نوتیفیکیشن یا اعلان دریافت میکنید که به شما امکان آپدیت سیستم عامل گوشیتان را خواهد داد.
تنظیمات نادرست APN
سیستم APN برای اتصال سیمکارت به اینترنت، IP را تنظیم میکند. به دلایل مختلف ممکن است تنظیمات APN گوشی شما به هم بخورد؛ در این شرایط اتصال گوشی به اینترنت از بین میرود. در این شرایط لازم است APN را دوباره تنظیم کنید. تنظیمات APN برای سیمکارتهای همراه اول و ایرانسل:
تنظیمات همراه اول
در دستگاههای اندرویدی: به تنظیمات گوشی رفته و وارد Mobile Networks شوید. با کلیک روی ADD یک APN جدید بسازید. در قسمت Name عبارت MCI-Internet را وارد کنید. در قسمت APN نیز مقدار mcinet را وارد کرده و سایر قسمتها را خالی بگذارید. در نهایت لازم است APN جدید را فعال کرده و داده تلفن همراه خود را یک بار روشن/خاموش کنید.
در دستگاههای iOS: وارد تنظیمات دستگاه شده و به بخش Cellular > Cellular Data Options بروید. گزینه Cellular Data Network را انتخاب کرده و در قسمت APN مقدار mcinet را وارد کنید. بقیه قسمتها را خالی گذاشته و دادههای گوشی را یک بار خاموش/روشن کنید.
همچنین میتوانید با ارسال پیامک خالی به شماره 8088 یا کد دستوری *10*231# تنظیمات اینترنت را دریافت و ذخیره کنید.
تنظیمیات ایرانسل
در دستگاههای اندرویدی: در تنظیمات گوشی روی Mobile Networks کلیک کنید. یک APN جدید ADD کرده و در قسمت Name آن، مقدار Irancell-Internet را وارد کنید. در قسمت APN عبارت mtnirancell را وارد کرده و سایر قسمتها را خالی بگذارید. در انتها لازم است که دادههای دستگاه را یک بار خاموش/روشن کنید.
در دستگاههای iOS: از بخش تنظیمات گوشی وارد Cellular > Cellular Data Options شده و گزینه Cellular Data Network را انتخاب کنید. در بخش APN مقدار mtnirancell را وارد کرده و سپس آنرا ذخیره کنید.
روش دیگر آن است که کد دستوری *555*4*2# را شماره گیری و تنظیمات اینترنت ارسال شده را ذخیره کنید.
استفاده از VPN
فیلترشکنها یا ابزارهای تغییر IP یکی از عمدهترین دلایل قطع شدن اینترنت گوشی موبایل هستند. این سرویسها با اتصال به سرورهای IP جداگانه، گاهی باعث اختلال در وضعیت اتصال اینترنت میشوند. در صورتی که از VPN استفاده میکنید، از سالم بودن سرورهای آن اطمینان حاصل کنید. اگر سرور فیلترشکن شما ضعیف یا غیرفعال باشد، با حذف اپلیکیشن VPN یا ورود به قسمت تنظیمات گوشی و سپس Wireless And Network، سرویس VPN را پاکسازی کنید.
رسیدن به محدوده ماکزیمم استفاده از داده
یکی از امکانات گوشیهای هوشمند این است که استفاده از داده را محدود میکنند تا از مصرف ناخواسته حجم زیاد اینترنت جلوگیری شود. در صورتی که این قابلیت فعال باشد، ممکن است گوشی شما با رسیدن به محدوده ماکزیمم، اتصال به اینترنت را قطع کند. تنها کاری که باید انجام دهید، غیر فعال کردن این قابلیت یا افزایش محدوده مجاز مصرف اینترنت است.
مشکلات سخت افزاری
گاهی اوقات اسلات سیمکارت یا چیپ اتصال گوشی به سیمکارت ممکن است به طور سخت افزاری دچار مشکل شود. در صورتی که راه حلهای نرم افزاری و ترفندهای دیگر کارساز نبود، ممکن است مشکل از سخت افزار گوشی شما باشد. پس از بررسی سیمکارت توسط شرکت ارائه دهنده، گوشی خود را به یک تعمیرگاه تخصصی برده و از آنها بخواهید سخت افزار آن را بررسی کنند. دقت کنید که قبل از مراجعه به تعمیرگاه گوشی موبایل، حتماً سلامت سیمکارت خود را از طریق اوپراتورهای شرکت ارائه دهنده سیمکارت بررسی کنید