فناوری اطلاعات

خرج هنگفت گوگل برای حفظ برتری موتور جست‌وجو

شرکت گوگل هر سال میلیاردها دلار به اپل، سامسونگ الکترونیکس و غول‌های مخابراتی دیگر پرداخت می‌کند تا موقعیت خود به عنوان موتور جست و جوی شماره یک را حفظ کند.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، کنت دینتزر، وکیل وزارت دادگستری آمریکا در جلسه مربوط به پرونده شکایت ضد انحصارطلبی علیه گوگل، مبلغی که این غول اینترنتی برای حفظ موتور جست و جوی خود به عنوان موتور پیش فرض در اکثر مرورگرها و تلفنهای همراه آمریکایی، هزینه می‌کند را فاش نکرد اما این پرداخت‌ها را به عنوان مبالغ هنگفت، توصیف کرد.

دینتزر در جلسه دادگاه پرونده ضد انحصارطلبی گوگل که به ریاست آمیت مهتا در واشنگتن برگزار شد، اظهار کرد: گوگل میلیاردها دلار برای حفظ موتور جست و جوی خود به عنوان موتور پیش فرض با علم بر این که کاربران آن را تغییر نمی‌دهند، سرمایه گذاری می‌کند.

در پرونده شکایت ضد انحصارطلبی تاریخی وزارت دادگستری، گوگل به نقض قوانین ضد انحصارطلبی از طریق تلاش برای حفظ انحصار جست و جوی آنلاین، متهم شده است. دادستانهای کل آمریکا به موازات این پرونده، یک شکایت ضد انحصارطلبی علیه این غول جست و جو را پیگیری می‌کنند که این پرونده هم نزد قاضی مهتا مطرح شده است.

پیش بینی می‌شود دادگاه این پروند تا سال آینده رسما آغاز نشود اما جلسه اخیر، نخستین جلسه این پرونده بود که طی آن، طرفین به ابراز دیدگاه‌های خود درباره کسب و کار گوگل پرداختند.

شکایت ضد انحصارطلبی علیه گوگل که در واپسین روزهای دولت ترامپ تنظیم شد، نخستین اقدام مهم دولت فدرال برای کنترل قدرت غول‌های فناوری است که در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، ادامه پیدا کرده است. کاخ سفید پنج شنبه گذشته میزگردی با کارشناسان برای بررسی آسیب‌های پلت‌فرمهای بزرگ فناوری به اقتصاد و سلامت روانی کودکان، برگزار کرد.

جان اشمیت‌لین، وکیل گوگل اظهار کرد: وزارت دادگستری و ایالتهای آمریکا، بازار را خوب درک نکرده‌اند و تمرکزشان را به رقیبان موتور جست و جوی کوچک‌تر مانند بینگ مایکروسافت و داک داک گو، معطوف کرده‌اند. گوگل با رقابت از سوی ده‌ها شرکت دیگر از جمله تیک تاک، مِتا پلتفرمز، آمازون، گروب هاب و سایت‌های دیگری مواجه است که مصرف‌کنندگان برای جست‌وجوی اطلاعات، به آنها مراجعه می‌کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وکلای وزارت دادگستری آمریکا، ایالت‌ها و گوگل همگی بر این توافق دارند که داشتن اطلاعات جدید درباره تقاضاهای جست‌وجوی کاربر، برای موفقیت موتور جست‌وجو، حائز اهمیت است. گوگل کروم که یکی از محبوب‌ترین مرورگرهای وب است و اندروید که دومین سیستم عامل موبایل محبوب است را کنترل می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا