فناوری اطلاعات

جامعه‌ای هوشمند حاصل نوآوری‌های دیجیتالی

امروزه نوآوری اجتماعی به‌عنوان يک موضوع مهم و حياتي در جوامع مطرح می‌شود و می‌توان گفت نوآوری ضرورت و لازمه حیات یک تمدن است. نوآوری اجتماعی به عنوان ایده‌های جدید تعریف می‌شود که به‌طور هم‌زمان هم نیازهای اجتماعی را تامین می‌کند و هم ارتباطات و همکاری‌های جدید اجتماعی ایجاد می‌کند.

انواع مختلفی از نوآوری‌ها شامل فناورانه، اقتصادی، کسب‌وکار و نظایر آن وجود دارد که عامل موثری در پاسخ به نیازها و به وجود آوردن رفاه انسان است. با این حال بسیاری از نیازها وجود دارند که برآورده نشده‌اند. از دیدگاه صاحب‌نظران مختلف، یکی از راه‌کارهای برآورده کردن نیازها، نوعی نوآوري پویا در تمامي عرصه‌ها با نام نوآوری اجتماعي است.

در راهبرد اروپاي2020، نوآوري اجتماعي نقشی مهم دارد و به خلاقیت، نوآوری و ایده‌های نو در مدل عمومی و نوآوری اجتماعی به شکلی خاص به عنوان عنصری مهم در تقویت رشد پایدار، امنیت کار و افزایش قابلیت‌های رقابتی نگاه کرده‌اند.

از آن‌جا که محققان، نوآوری اجتماعی را گره خورده در ارتباطات دیجیتال می‌دانند ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تعریف اولویت‌های نیاز محور و مساله‌محور به دنبال اجرایی‌سازی نوآوری اجتماعی هوشمند در کشور است.

یکی از مفاهیمی که این روزها زیاد درباره آن حرف می‌زنند، هوشمندسازی شهرها است. پروژه‌ای جهانی و همه‌گیر. مفهومی که اگر محقق شود می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات شهری شود. در میان نیازهای توسعه شهر هوشمند، نوآوری اجتماعی هوشمند به عنوان یکی از نیازهای شهری مطرح شده است. نیازی که می‌تواند پاسخگوی نیازهای اجتماعی انسان مدرن در میانه زندگی شهری هوشمند باشد.

می‌توان گفت ابزارهای دیجیتال و فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی ابزارهایی هستند که می‌توانند در دریافت و پردازش اطلاعات به مدیران شهری کمک کنند. همین ابزارهای کارآمد نقشی تاثیرگذار در بروز و تحقق نوآوری‌های اجتماعی داشته باشد.

شهروند هوشمند، خانه هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل‌ونقل هوشمند، انرژی هوشمند و نوآوری اجتماعی هوشمند از جمله مباحث مربوط به هوشمندسازی شهرها هستند که درصورت تحقق یافتن می‌توانند در کنار هم پازل شهر الکترونیکی یا هوشمند را کامل کنند.

بهبود سطح معیشت و کیفیت زندگی افراد آسیب پذیر و ایجاد تجربه بهتر از زندگی برای افراد، بهبود وضعیت اشتغال و کمک به آموزش و مهارت آموزی این افراد به منظور بهبود پایدار زندگی با تکیه بر خود افراد و ایجاد زیرساخت‌های توسعه نوآوری در حوزه نوآوری اجتماعی برای بهبود خدمات‌رسانی به افراد می‌تواند نتیجه استفاده از نوآوری‌های اجتماعی هوشمند در جامعه باشد.

 

منبع:  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا