فناوری اطلاعات

تمام استعلامات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند امسال آنی و برخط شود

نخستین جلسه کمیته نظارتی بر اجرای پروژه راه‌اندازی و تکمیل پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان امور استخدامی برگزار و در این جلسه مقرر شده برای تسریع در مسیر تحقق حداکثری به اهداف تعیین شد در قانون از این پس این جلسات به‌صورت هفتگی برگزار شود.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نخستین جلسه کمیته نظارتی اجرای بند ج تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ که به هوشمند سازی خدمات دولت و راه‌اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اختصاص دارد با حضور عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، میثم لطیفی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی و سیدمهدی نیازی معاون رییس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

وزیر ارتباطات در ابتدای این جلسه با بیان اینکه در راستای ارائه خدمات دولت به‌صورت هوشمند، دولت سیزدهم گام‌های بلندی برداشته و آن را به یک تکلیف قانونی برای همه دستگاه‌ها تبدیل کرده است، گفت: بر اساس قانون بودجه، همه دستگاه‌های اجرایی کشور که دارای خدمات عمومی هستند، مکلف شدند که سه اقدام را انجام دهند که اتصال دستگاه‌ها یک مرحله از کار است که با پیگیری قابل‌تقدیر رسانه‌ها تاکنون بیش از ۹۸ درصد دستگاه‌ها به این پنجره متصل شوند.

وی افزود: قدم بعدی ارائه تمام خدمات دستگاه‌ها در قالب پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تا پایان آبان ماه است. همچنین تمام استعلامات بین دستگاهی نیز باید تا آذرماه امسال آنی و برخط شود و در نهایت ۲۰ درصد خدمات دستگاه‌ها هم باید تا دی‌ماه کاملاً هوشمند شود.

زارع پور ادامه داد: اگرچه در گام نخست به توفیقات خوبی دست پیدا کرده‌ایم اما برای تحقق اقدامات بعدی توسط برخی دستگاه‌ها هنوز پیشرفت‌هایی مشاهده نشده است که ضروری است با برگزاری جلسات کمیته نظارتی به‌صورت هفتگی موانع پیش روی دستگاه‌ها بررسی و برای کنار زدن آن‌ها اقدام شود.

در ادامه این جلسه معاون رئیس‌جمهوری با استقبال از پیشنهاد وزیر ارتباطات برای برگزاری جلسات منظم کمیته نظارتی اجرای بند ج تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: خوشبختانه در میان دستگاه‌های اجرایی یک تفاهم خوبی در رابطه با ضرورت هوشمندسازی دولت اتفاق افتاده است و بر همین اساس ما نیز این آمادگی را اعلام می‌کنیم که برای تسریع در پیشرفت این پروژه و دست‌یابی به اهداف از پیش تعیین‌شده که تکلیف قانونی نیز محسوب می‌شود جلسات کمیته نظارتی را هر هفته برگزار کنیم.

لطیفی افزود: باید تلاش کنیم در جلسات هفتگی و با دعوت از دستگاه‌های اجرایی در ارتباط با اتصال کامل و هوشمند به پنجره ملی خدمات دولت را مورد ارزیابی قرار دهیم تا بتوانیم مسیر دستیابی به اهداف پیش‌بینی‌ شده در قانون را هموار کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه میزان رضایت مردم از عملکرد دستگاه‌های اجرایی، بهترین شاخص برای ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها است، گفت: اگر بتوانیم به مردم خدمات دولتی را بدون مراجعه  حضوری و به‌صورت الکترونیکی و هوشمند ارائه کنیم قطعاً می‌توانیم در مسیر کسب رضایت مردم حرکت کنیم و به دنبال آن رتبه دستگاه‌ها در شاخص ارزیابی‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

در ادامه این جلسه معاون تولیدی و زیربنایی سازمان برنامه و بودجه نیز با تاکید بر ضرورت و اهمیت هوشمندسازی ارایه خدمات دولت گفت: ما به عنوان  سازمان برنامه و بودجه با قوت و قدرت پای کار هوشمند سازی ارایه خدمات دولت و تکمیل پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستیم و این را در سازمان به عنوان یک کار ویژه  تعریف کرده ایم.

نیازی با بیان اینکه با تکمیل پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تعامل مردم با حکومت از طریق حکمرانی هوشمند تسهیل می‌شود گفت: نمود دولت خوب و کارآمد در این پروژه به منصه ظهور می رسد. بنابراین همه باید تلاش کنیم تا این کار مهم، اثر بخش و زود بازده عملیاتی شود تا به دنبال آن رضایت مردم محقق شود.

در ادامه این جلسه گزارشی از میزان پیشرفت پروژه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه شد که در بخشی از آن این نکته حائز اهمیت بود که تاکنون بیش از ۲۳.۵ میلیون نفر – کاربر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین سیر ورودی یکپارچه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با بیش از صد درصد رشد در تیرماه به بیش از ۱۱۳ میلیون ورود رسیده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا