موبایل

بهترین دوربین گوشی‌های اقتصادی

دوربین یکی از مهم‌ترین ارکان یک گوشی هوشمند است و از آنجا که قیمت دستگاه‌های تلفن همراه به‌شدت بالا رفته، گوشی‌های اقتصادی به پرفروش‌ترین‌های بازار تبدیل شده‌اند. در این مقاله به بهترین گوشی‌های دوربین‌دار میان رده های ۲۰۲۲ می‌پردازیم.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از سرگرمی، هم‌اکنون تعداد زیادی گوشی اقتصادی دوربین‌دار در بازار موجود است، اما انتخاب مناسب مشکل است. تعادل بین قیمت و ویژگی‌ها در این رده از گوشی‌ها کار آسانی نیست. در این مقاله ما به ۱۰ مدل از بهترین میان رده های ۲۰۲۲ می‌پردازیم.

بازار اشباع شده‌ی گوشی‌های دوربین‌دار میان‌رده، به این معنی است که شرکت‌های زیادی برای ارایه‌ی بهترین‌ها با هم رقابت می‌کنند و این خبر خوبی است. در این رده از بازار موبایل، تلفن‌هایی را می‌بینیم که پتانسیل بالایی برای عکاسی در نور کم دارند، ویژگی‌هایی که معمولا فقط در دستگاه‌های پریمیوم می‌بینیم و گوشی‌هایی با تعداد زیادی دوربین پشتی. در این لیست به‌ندرت گوشی‌هایی با لنزهای تله فوتو (یا زوم) قرار می‌گیرند و اغلب گوشی‌ها با دوربین‌های اضافی ۲ مگاپیکسلی دیده می‌شوند که فقط لیست مشخصات را کامل می‌کند. گفتنی است گوشی‌های انتخاب شده در این لیست قیمتی کمتر از ۵۰۰ دلار معادل کمتر از ۱۵ میلیون تومان دارند.

Google Pixel 6a

در بین میان رده های ۲۰۲۲، گوشی پیکسل 6a گوگل که جایگزین ارزان قیمتی برای پرچمداران پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو است، یکی از بهترین‌های این رده به شمار می‌رود. این گوشی ممکن است کمتر از ۵۰۰ دلار قیمت داشته باشد، اما به خوبی طراحی شده است، زیرا مجهز به همان چیپست Tensor است که روی گوشی‌های قدرتمندتر قرار می‌گیرد.

این گوشی دوربین با کیفیتی دارد؛ به جای سه دوربینی که امروزه در گوشی‌های هوشمند رایج است، تنها دو دوربین در بخش پشتی دستگاه وجود دارد، اما قدرت واقعی گوگل در نرم افزار است تا سخت افزار. بر این اساس، Pixel 6a مملو از ترفندهای پردازشی هوشمندانه است؛ به این معنی که عکس‌های گرفته شده با این تلفن دارای قدرت و جنب و جوشی قابل مقایسه با عکس‌هایی هستند که با گوشی‌هایی با قیمتی دوبرابر گرفته شده‌اند. صفحه نمایش OLED نیز در این رنج قیمت، بسیار هوشمندانه انتخاب شده است.

OnePlus Nord 2T

وان پلاس نورد 2T دقیقا یک سال بعد از Nord 2 به بازار عرضه شد که قبلا در جایگاه یکی از بهترین میان رده های بازار قرار داشت.

در نورد 2T دوربین‌ها بدون تغییر نسبت به Nord 2 ارایه شده‌اند. در OnePlus Nord 2T همان سنسور اصلی ۵۰ مگاپیکسلی سونی IMX766 قرار گرفته که برای عکاسی در نور کم، فوق‌العاده است.

آرایه دوربین متشکل از یک سنسور فوق عریض ۸ مگاپیکسلی و حسگر عمق ۲ مگاپیکسلی است، اما یکی از جنبه‌های کلیدی این گوشی هوش مصنوعی آن است که به نظر می‌رسد بیشتر از ابزارهای بهینه‌سازی هوش مصنوعی گوشی‌های دیگر، رنگ‌ها را در تصاویر شارپ‌تر ثبت می‌کند.

فراتر از دوربین‌ها، این یک گوشی میان رده خوب با پردازنده نسبتا قدرتمند، دارای صفحه نمایش باکیفیت و شارژ بسیار سریع است، هرچند نسبت به نسل قبلی خود ارتقاء زیادی ندارد.

Google Pixel 6

پیکسل 6 اگرچه در بین میان رده های ۲۰۲۲ قرار گرفته، اما برای عکاسی با سنسورهای بزرگ‌تر از پیکسل 5 که به شما کمک می‌کند تا ۱۵۰ درصد نور بیشتری بگیرید، به خوبی طراحی شده است. در پشت پیکسل 6 یک سنسور ۵۰ مگاپیکسلی 1/1.31 قرار دارد که دارای پیکسل‌های 1.2 میکرونی، فوکوس خودکار تشخیص فاز همه جهته، فوکوس خودکار لیزری و OIS است. دوربین ثانویه در اطراف دوربین مشکی پیکسل 6 فوق عریض است که دارای لنز فوکوس ثابت و وضوح ۱۲ مگاپیکسلی است. اگرچه تنها دو دوربین در اینجا وجود دارد، حالت‌های نرم‌افزار «عکاسی محاسباتی» گوگل، عکس‌های مناسب را در بسیاری از موقعیت‌ها تضمین می‌کند. حالت‌ها شامل عکاسی نجومی، دید در شب، پانوراما و حرکت است. از نظر ویدیویی، می‌توانید با وضوح 4K، ۶۰ فریم در ثانیه فیلم بگیرید و رابط کاربری پیش‌فرض از جابه‌جایی آسان بین بلوتوث و میکروفون‌های روی دستگاه پشتیبانی می‌کند، که اگر به تولید محتوا علاقه دارید، این ویژگی بسیار کاربردی است.

Pixel 6 پیشرفته‌ترین مدل از سری پیکسل‌های گوگل نیست، اما قیمت آن نسبت به امکاناتی که دارد بسیار بالاست. البته طراحی دستگاه نیز چشمگیر است.

Moto G200

سری گوشی‌های موتو G سزاوار قرار گرفتن در بین میان رده های ۲۰۲۲ با بهترین دوربین‌ها نبودند، اما سال ۲۰۲۱ این وضعیت شروع به تغییر کرد و Moto G200 حالا در این لیست قرار گرفته است. این تلفن دارای سه دوربین پشتی شامل یک دوربین اصلی با وضوح فوق‌العاده بالا است، اما قدرت واقعی آن از بهینه‌سازی هوش مصنوعی ناشی می‌شود، زیرا نرم‌افزار موتورولا در این بخش به سرعت در حال پیشرفت است. عکاسی در نور کم برای یک گوشی مقرون به‌صرفه، تقریبا رضایت‌بخش است و عکس‌های سلفی بسیار خوبی می‌توان با آن ثبت کرد.

سامسونگ گلکسی A53

سامسونگ با ارایه چهار دوربین پشتی برای گلکسی A53 دنیای میان رده های ۲۰۲۲ را متحول کرد.

دوربین اصلی این گوشی ۶۴ مگاپیکسلی با دوربین‌های ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض، حسگر عمق ۵ مگاپیکسلی و دوربین‌های ماکرو ۵ مگاپیکسلی که همگی به کاربر کمک می‌کنند، عکس‌های فوق العاده‌ای بگیرد؛ اما نرم افزار در دوربین این گوشی حرف اول را می‌زند. طیف وسیعی از حالت‌ها از جمله Food برای افزودن فوکوس و اشباع به عکس‌ها، یا Single Take اگر نمی‌دانید چه نوع تصویری برای سوژه بهتر است، همه وجود دارند تا شما عکاسی دلچسبی با این گوشی تجربه کنید. گلکسی A53 واقعا یک تلفن دوربین‌دار عالی نسبت به قیمت آن است.

طراحی و صفحه نمایش گوشی قابل توجه است، اما از سوی دیگر چیپست ضعیفی که روی دستگاه تعبیه شده، سرعت را کاهش می‌دهد.

آیفون SE

آیفون SE (2022) اپل یک گوشی با ارزش است. این گوشی عملکرد خوب را با مقاومت در برابر آب و شارژ بی‌سیم ترکیب می‌کند که همه‌ی این قابلیت‌ها از ویژگی‌های پرچمداران است.

دوربین فقط یک لنز در پشت دارد، اما تک لنز ۱۲ مگاپیکسلی می‌تواند عکس‌هایی با وضوح بالا و حالت پرتره بگیرد و حتی ویدیوهای 4K ضبط کند. البته، شما تمام ویژگی‌های آیفون 13، مانند حالت شب یا Dolby Vision HDR و حالت سینمایی برای ویدیو را ندارید، اما ابزارهای حیاتی از جمله حالت پرتره را در اختیار دارید که تصاویر را بهتر می‌کنند.

عکس‌های ثبت شده با این گوشی مانند آیفون 13 پرو شامل رنگ‌های پر جنب و جوش و داینامیک نیست، اما جزییات زیادی دارند. این واقعیت را اضافه کنید که قیمت این گوشی کمتر از ۴۰۰ دلار است و اپل رسما با ارایه این دستگاه با برچسب قیمتی اقتصادی، بسیاری از تلفن‌های هوشمند اندرویدی را شکست می‌دهد.

Realme C35

یکی از وسوسه انگیزترین میان رده های ۲۰۲۲ قطعا ریلمی C35 با دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی است که از سنسور IMX766 سونی استفاده می‌کند؛ جالب است بدانید که در تعداد کمی از گوشی‌های هوشمند با برچسب قیمت بالاتر، از این دوربین استفاده می‌شود.

در کل، این گوشی در سطح قیمتی خود، عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. عمر باتری عالی است و می‌توانید قبل از نیاز به شارژ کردن، به راحتی چند روز از آن استفاده کنید؛ این ویژگی است که گوشی‌های هوشمند گران‌تر از آن بی‌بهره‌اند. داشتن صفحه نمایش Full HD نیز ویژگی فوق‌العاده‌ای به شمار می‌رود که تجربه تماشای برنامه در نتفلیکس یا یوتیوب را روی تلفن ارتقا می‌دهد.

برخی ممکن است حداکثر روشنایی ۶۰۰ نیت این گوشی را زیر سوال ببرند که قطعا ایده آل نیست، اما قیمتی هم که برای این گوشی هزینه می‌کنید را باید در نظر بگیرید.

شیائومی Mi 11 Lite 5G

این اولین ورود شیائومی در این لیست از بهترین گوشی‌های دوربین میان رده های ۲۰۲۲ نیست و آخرین آن نیز نخواهد بود. شیائومی Mi 11 Lite 5G برخی از ویژگی‌های کلیدی Mi 11 را دربر دارد و گوشه‌ها و بسیاری از بخش‌های بدنه را کاهش می‌دهد تا یک گوشی کوچک‌تر و ارزان‌تر بسازد.

این گوشی دارای همان دوربین ماکرو فوق‌العاده‌ای است که در Mi 11 مشاهده کردیم و در ردمی نوت  10 Pro و Poco F3 شاهد بودیم، همچنین دارای یک دوربین اصلی با مگاپیکسل بالا و یک دوربین فوق‌العاده عریض برای تکمیل آن است.

هنگامی که دوربین‌ها روی سوژه مورد نظر زوم می‌کنند، این گوشی شیائومی تقریبا مشابه ردمی عمل می‌کند. این گوشی‌ها متعلق به یک شرکت هستند، بنابراین منطقی است که عملکرد مشابهی داشته باشند؛

هر دو دارای لنزهای تله ماکرو هستند، اما این گوشی دارای یک دوربین اصلی با وضوح پایین‌تر و یک دوربین سلفی با وضوح بالاتر است.

فراتر از دوربین‌ها،Mi 11 Lite  یک تلفن شیک با بدنه‌ای باریک و طیف رنگی زیاد است. از نظر عمر باتری قدرت زیادی ندارد، اما برای اکثر افراد کافی است.

OnePlus Nord CE 2 5G

وان پلاس Nord CE 2 5G با گوشی Nord 2 که در این لیست قرار دارد قابل مقایسه نیست، اما یک مزیت بزرگ در مقایسه با آن دارد؛ ارزان‌تر است.

مطمئناً، دوربین ۶۴ مگاپیکسلی در اینجا کاملا با دوربین ۵۰ مگاپیکسلی Nord 2 مطابقت ندارد، اما دوربین‌های دیگر تقریبا یکسان هستند و این دو تلفن از یک برنامه دوربین و ویژگی‌های مشابه نیز بهره می‌برند.

این گوشی وان پلاس با توجه به قیمتش عملکرد خوبی دارد، با این تفاوت که برخلاف برخی از گوشی‌های مقرون به‌صرفه دیگر، هیچ نقص آشکاری نداشت. می‌توان در موقعیت‌های مختلف از این گوشی بهره برد که مطمئنا نمی‌توان آن را در مورد همه میان‌رده‌ها بیان کرد.

بنابراین اگر به دنبال یک گوشی مقرون به صرفه OnePlus هستید که در بخش دوربین کاملا توانایی دارد، این گوشی وان پلاس گزینه مناسبی است.

صفحه‌نمایش گوشی AMOLED و پردازنده آن، Dimensity 900، برای این سطح قیمت مناسب است.

Honor 50

جدیدترین گوشی هوشمند آنر از نظر فنی قیمت مناسبی دارد. این گوشی دارای دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی و همچنین دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی و دو دوربین کمکی ۲ مگاپیکسلی است. با این حال ستاره واقعی نمایش، دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی است، زیرا پرتره‌های سلفی روشن و رنگارنگ به نظر می‌رسند. چه در حالت استاندارد و چه در حالت پرتره، برجسته‌سازی‌ها و سایه‌های متعادل، کنتراست عالی، رنگ‌های زیبا و تاری پس‌زمینه بوکه با ظاهری واقعی نمایش داده می‌شوند. با این حال دوربین‌های پشتی خیلی خارق‌العاده نیستند، اما تقریبا با سایر گوشی‌های موجود در این لیست برابری می‌کند. بنابراین گوشی آنر ۵۰، واقعا یک انتخاب مناسب برای طرفداران سلفی است.

فراتر از این، آنر ۵۰ گوشی اندرویدی در لیست میان رده های ۲۰۲۲ با پردازنده‌ای با توان متوسط، باتری بادوام و نمایشگر باکیفیت است؛ اگر به یک گوشی با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی با بودجه کم نیاز دارید، این دستگاه انتخاب خوبی است، اما ردمی نوت 10 پرو نسبت به قیمتی که هزینه می‌کنید، گوشی بهتری به شمار می‌رود.

ویوو iQOO 7 Legend

iQOO 7 Legend به صفحه نمایشی با رزولوشن FHD پلاس از نوع امولد مجهز شده که برای یک گوشی میان رده، ویژگی خوبی به شمار می‌رود. ویوو برای طراحی صفحه نمایش از ناچ اینفینیتی O بهره برده است. بریدگی دایره‌ای شکل ناچ در قسمت بالایی و مرکزی صفحه نمایش، سنسور دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی را در خود جای داده است. از قابلیت‌های قدرتمند این صفحه نمایش می‌توانیم به ارایه نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز اشاره کنیم.

سنسور ۴۸ مگاپیکسلی به همراه سنسور ۱۳ مگاپیکسلی از نوع فوق عریض در کنار دوربین ۱۳ مگاپیکسلی تله فوتو با قابلیت زوم دو برابری اپتیکال، حسگرهای دوربین سه گانه iQOO 7 Legend را تشکیل می‌دهند. اما یکی از قدرتمند‌ترین مشخصات این گوشی هوشمند، پردازنده آن است؛ این گوشی هوشمند به جدیدترین و قدرتمند‌ترین پردازنده کوالکام، یعنی اسنپدراگون 888 مجهز شده است. پردازنده‌ای با معماری ۵ نانومتری که در حال حاضر به عنوان قدرتمند‌ترین پردازنده گوشی‌های هوشمند اندرویدی شناخته می‌شود. باتری چهار هزار میلی‌آمپر‌ساعتی به همراه شارژر ۶۶ واتی مجهز به قابلیت فست شارژ از دیگر مشخصات این گوشی هستند.

اوپو Reno 7 Pro 5G

در بین میان رده های ۲۰۲۲ گوشی اوپو Reno 7 Pro 5G نیز قرار دارد که دارای نمایشگر ۶.۵۵ اینچی از نوع OLED با وضوح +Full HD و رفرش ریت ٩٠ هرتزی است.

پردازنده این گوشی، تراشه ۶ نانومتری Dimensity 1200 Max است و در بخش دوربین شاهد آرایه سه گانه هستیم که شامل سنسورهای ٢+٨+۵٠ مگاپیکسلی با قابلیت عکاسی ماکرو و فوق عریض است. سنسور اصلی این دستگاه، IMX766 سونی است که تجربه عکاسی در نور کم را رضایت‌بخش می‌کند. در کنار این‌ها، دوربین سلفی اوپو Reno 7 Pro، سنسور IMX709 سونی با وضوح ٣٢ مگاپیکسلی است که تصاویر شارپ با رنگ‌های فوق‌العاده ثبت می‌کند.

ویوو V23 Pro

گوشی ویوو V23 Pro نیز در لیست میان رده های ۲۰۲۲ با دوربین سه گانه قوی در پشت و دوربین دوگانه در جلو قرار گرفته است.

ویوو سرمایه گذاری زیادی در بخش دوربین روی V23 Pro  انجام داده است؛ V23 Pro دارای دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی، f/1.9، 26 میلی‌متری، 1/1.52 اینچی ISOCELL HM2 سامسونگ است که از تنظیمات قدرتمند برخوردار است، بنابراین این گوشی ویوو هیچ کمبودی در سخت‌افزار ندارد. دو دوربین دیگر در پشت V23 Pro وجود دارد؛ سنسور ۸ مگاپیکسل f/2.2، 120 درجه، 16 میلی‌متر، 1/4.0 اینچ فوق عریض 1.12 میکرومتر از حسگر OmniVision OV8856 استفاده می‌کند که فاقد فوکوس خودکار است. در آخر، دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی f/2.4 با فوکوس ثابت وجود دارد. این بر اساس سنسور OmniVision OV02B10 است.

V23 Pro  در بخش سلفی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. این دستگاه در بخش رویی نمایشگر دارای یک جفت چراغ LED با رنگ دوگانه است که در گوشه‌های بالای سمت چپ و راست قاب پنهان شده‌اند و نحوه اجرای آنها به نوعی هوشمندانه است. در حالی که LED های سلفی به خودی خود کمیاب هستند، اما LED های دو رنگ نادرتر هستند. ویوو با ارایه یک نوار لغزنده سه مرحله‌ای برای تنظیم رنگ واقعی LED ها یک قدم فراتر رفته است. این کار به این صورت است که یا هر دو LED به طور همزمان روشن می‌شوند و در نتیجه یک ترکیب نور گرم ایجاد می‌شود، یا یکی از آنها را برای نور سردتر یا گرمتر می‌توان خاموش کرد.

Poco F3 GT

اما گوشی پوکو F3 GT در بین میان رده های ۲۰۲۲ با دوربین خوبی که دارد قرار گرفته است. سیستم دوربین سه گانه POCO F3 GT از یک حسگر اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.65 ، یک حسگر فوق العاده ۸ مگاپیکسلی با 120 درجه FOV و یک حسگر ماکرو ۲ مگاپیکسلی برخوردار است.

در جلو یک حسگر سلفی ۱۶ مگاپیکسلی قرار گرفته است که از فیلمبرداری فیلم آهسته با سرعت 120fps و با کیفیت  720p، ضبط فیلم با سرعت 30fps و با کیفیت 1080p، حالت شب، فیلترها و موارد دیگر پشتیبانی می‌کند.

Realme GT Master Edition

در پنل پشتی گوشی ریلمی GT Master شاهد ماژول دوربین سه‌گانه‌ای هستیم که متشکل از دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی و دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو است.

دوربین اصلی از ویژگی‌هایی مانند گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8 بهره می‌برد و دارای فاصله کانونی 25 میلی‌متری، حسگر 1/2 اینچی و پیکسل‌های 0.7 میکرومتری است. البته به برخورداری از ویژگی مانند PDAF نیز باید اشاره کرد که تاثیر منفی لرزش دست کاربر روی تصاویر را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. همچنین قابلیت فوکوس خودکار با امکان تشخیص فاز (PDAF)و امکان ضبط ویدئوی 4K از ویژگی‌های دوربین این گوشی به شمار می‌روند.

چگونه بهترین گوشی دوربین ارزان قیمت را انتخاب کنم؟

برای خرید یک گوشی دوربین دار مقرون به صرفه باید سه نکته مهم را در نظر بگیرید: بودجه شما چقدر است، چه انتظاری از دوربین دارید و چه قابلیت‌هایی روی گوشی برای‌تان مهم است.

اولا، در حالی که در لیست میان رده های ۲۰۲۲ قیمت را زیر ۵۰۰ دلار در نظر گرفته‌ایم، برخی از افراد حاضر نیستند آنقدر هزینه کنند. باید از خود بپرسید که چقدر برای گوشی می‌خواهید هزینه کنید و دستگاهی را پیدا کنید که امکانات موردنظرتان را داشته باشد. در مرحله بعد، باید عادات و ترجیحات عکاسی خود را در نظر بگیرید. آیا تلفنی می‌خواهید که عکس‌های اشباع شده با هوش مصنوعی ثبت کند یا گوشی‌ که عکس‌هایی به شکل طبیعی می‌گیرد؟ آیا لنزهای زوم، دوربین‌های ماکرو یا امکانات اضافی جدید می‌خواهید؟ لیست مشخصات را با لیست بالا بررسی کنید تا مطمئن شوید که گزینه درست را انتخاب می‌کنید. دانستن اولویت‌های عکاسی می‌تواند به شما کمک کند بهترین گوشی را برای خود پیدا کنید. در نهایت، فراتر از خود دوربین، از گوشی چه انتظاری دارید؟ گوشی هوشمند فقط برای عکاسی نیست، بنابراین به آنچه برای شما مهم است فکر کنید. آیا دستگاهی با ظرفیت باتری زیاد، صفحه نمایش بزرگ، شارژ سریع، چیپست قدرتمند برای بازی و … می‌خواهید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا