فناوری اطلاعات

برگزاری هشتمین دوره جایزه ملی فناوری اطلاعات پس از ۵ سال وقفه

رییس پژوهشگاه ایرانداک از برگزاری هشتمین دوره جایزه ملی فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: این رویداد تلاش دارد با ارائه دستاوردهای بومی، گامی ارزشمند برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان مردمی بردارد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از مهر، هشتمین دوره جایزه ملی فناوری اطلاعات با موضوع «هوش مصنوعی: کسب و کار، جامعه و دولت» دی ماه ۱۴۰۳ با هدف معرفی دستاوردهای برگزیده در حوزه‌های گوناگون علوم و فناوری اطلاعات، برقراری پیوند و تعامل میان صاحب‌نظران و پژوهشگران علوم انسانی و اجتماعی، سیاست‌گذاری و مدیریت، علوم مهندسی در حوزه‌ی فناوری اطلاعات و زمینه‌های مرتبط و بهبود و تقویت نگرش میان‌رشته‌ای و چندرشته‌ای با تمرکز بر هوش مصنوعی در حوزه‌های گوناگون علوم و فناوری اطلاعات و برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی در حوزه‌های گوناگون اجتماعی فرهنگی، سیاستی مدیریتی، و علمی فناورانه در راستای کاربست هوش مصنوعی در محصولات و سیاست‌گذاری‌ها برگزار می‌شود.

دکتر محمد حسن‌زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان این‌که فناوری اطلاعات موتور محرکه پیشرفت جوامع انسانی در عصر حاضر است، گفت: از بیش از چهار دهه پیش سرمایه‌گذاری و توجه به فناوری اطلاعات در سیاست‌های ملی و بین‌المللی به صورت شتابان افزایش یافته است. بیش از یک دهه است که فناوری اطلاعات در رأس فناوری‌های راهبردی قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که امروزه فناوری اطلاعات یک فناوری پایه است، ادامه داد: همان‌طور که علوم پایه، سرمنشاء علوم دیگر قرار می‌گیرند، فناوری اطلاعات نیز به عنوان فناوری پایه، برای رشد همه فناوری‌ها ضروری است.

رئیس جایزه ملی فناوری اطلاعات با ذکر مثالی توضیح داد: به عنوان نمونه، دیگر نمی‌توان پیشرفت فناوری زیستی، نانو، و سایر را بدون فناوری اطلاعات تصور کرد. از سوی دیگر، با توسعه اینترنت، فناوری اطلاعات به عنوان پیشران اصلی ارتباطات انسانی و مؤلفه اصلی پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و تحولات سیاسی و محیطی در آمده است.

وی با اشاره به این‌که امروزه فناوری اطلاعات به صورت ویژه مورد توجه سیاست‌های ملی و بین‌المللی قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این زمینه در حال انجام است و امروزه شرکت‌های مرتبط با فناوری اطلاعات در صدر فهرست‌های مربوط به شرکت‌های بزرگ جهان قرار گرفته‌اند.

رئیس پژوهشگاه ایرانداک در مورد کارکردهای فناوری اطلاعات گفت: فناوری اطلاعات کارکردهای مختلف و منتوعی را به جامعه انسانی عرضه کرده است که توسعه عدالت، شفافیت، اتصال‌پذیری، دانش‌بنیانی و پایداری از جمله آن‌هاست. چنانچه سازمان‌ها بتوانند از کارکردهای فناوری اطلاعات در ساختار سازمانی و محیط زیست کسب و کار خود به نحو مطلوب بهره‌برداری کنند، به همان اندازه خواهند توانست سازمان خود را چابک تر، منعطف‌تر و اخلاقی مدیریت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا