کامپیوتر

بازار تراشه به اشباع خواهد رسید

به نظر می رسد با توجه به تغییر وضعیت بازار تراشه از حالت کمبود به اشباع، تهیه کنندگان تراشه به خصوص برای موبایل های ارزان قیمت با چالش تقاضا روبرو می شوند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از مهر، بحران زنجیره ذخایر که به دلیل پاندمی جهانی کرونا به وجود آمده بود، صنایع تولید خودرو، رایانه و موبایل را با کمبود تراشه روبرو کرد.

اما این روند در بازه زمانی ۳ هفته‌ای بین اواخر می تا ژوئن تغییر کرد زیرا تورم بالا، موج جدید قرنطینه کووید ۱۹ در چین و جنگ در اوکراین سبب کاهش خرید مشتریان به خصوص در بخش‌های رایانه و موبایل شد.

به این ترتیب وضعیت کمبود تراشه به اشباع بازار در برخی بخش‌ها منجر شد. در اواخر ژوئن میکرون تکنولوژی (تولید کننده تراشه حافظه) از کاهش تولید خود خبر داد.

به گفته سومیت سادانا مدیر ارشد کسب وکار شرکت، معکوس شدن وضعیت بازار آنها را متعجب کرد. این درحالی است که فصل گزارش درآمد شرکت‌های تراشه سازی آمریکا از ماه جاری آغاز می‌شود. دان هاچسون یکی از کارشناسان بخش تراشه شرکت «تک اینسایت» هشدار داد اخبار بدتری در راه است.

نگرانی درباره نزولی شدن وضعیت صنعت تراشه سازی به کاهش ارزش سهام شرکت تولید کننده در بازار منجر شده است. به طوری که «شاخص نیمه رسانا فیلادلفیا» تا این نقطه از ۲۰۲۲ میلادی ۳۵ درصد کاهش یافته است.

شرکت انویدیا نیز با توجه به ادامه کاهش قیمت‌ها پیش بینی می‌کند چالشی دیگر در بازار به وجود بیاید.

به گفته کارشناسان تغییر وضعیت بازار تراشه تاثیرنامتوازنی بر صنایع تجاری دیگر داشته است. شرکت‌های بزرگی که برای تولید کنندگان لوازم الکترونیکی به خصوص تولیدکنندگان موبایل‌های ارزان قیمت، تراشه فراهم می‌کردند، شاهد بیشترین خسارت از این تغییر وضعیت خواهند بود.

اما تهیه کنندگان تراشه برای اپل با خسارت چندانی روبرو نمی‌شوند. زیرا به گفته کارشناسان تقاضا برای دستگاه‌های اپل همچنان بالا باقی می‌ماند.

تولید کنندگان تراشه برای خودروها و مراکز داده نیز چندان خسارتی نمی‌بینند زیرا تقاضا برای این بخش‌ها تغییر چندانی نمی‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا