تکنولوژی

“ایربلز” نسل جدید فناوری‌های پوشیدنی خواهد بود

گروهی از مهندسان “کالج مهندسی دانشگاه ایلینوی گراینگر”(University of Illinois Grainger College of Engineering) در حال کشف و توسعه زیرمجموعه جدیدی از فناوری موبایلی مبتنی بر ایرفون‌های پیچیده و متصل هستند.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از ایسنا، پروفسور “رومیت روی چودوری”(Romit Roy Choudhury) متخصص مهندسی برق و کامپیوتر گفت: جهش از ایرفون‌های امروزی(earphones) به فناوری نوین‌تری به نام “ایربلز”(earables) می‌تواند همانند تحولی که در صنعت تلفن همراه رخ داد باشد. چرا که طی این سال‌ها تغییراتی در ساختار تلفن‌ها رخ داد که این موضوع سبب تفاوت تلفن‌های همراه قدیمی با تلفن‌های همراه هوشمند امروزی شد. تلفن‌های هوشمند امروزی قابلیت‌های بسیاری دارند و دیگر تنها برای تماس گرفتن مورد استفاده  قرار نمی‌گیرند و این دقیقاً مانند این است که شاید فناوری “ایربلز” نیز در آینده دیگر تنها به عنوان یکی از لوازم جانبی تلفن‌های هوشمند استفاده نخواهد شد و کاربردهای زیادی خواهد داشت.

چودوری و همکارانش در حال توسعه الگوریتم‌های جدید و آزمایش آنها بر روی پلتفرم‌های ایرفون‌هایی که کاربران استفاده می‌کنند، هستند. آنها امیدوارند که در آینده این دستگاه‌های پوشیدنی بتوانند به طور مداوم رفتار انسان را درک کنند و به کاربران در موارد متعددی کمک کنند و همانند دستیارهای دیجیتالی اطلاعاتی را در اختیار آنها قرار دهند و سلامتی و تناسب اندام کاربر را ردیابی کنند.

“ژیجیان یانگ”(Zhijian Yang) دانشجو مقطع دکترا گفت: اگر می‌خواهید یک فروشگاه خاص را در یک مرکز خرید پیدا کنید، این ایرفون می‌تواند موقعیت نسبی فروشگاه را تخمین بزند و  یک صدای سه بعدی را پخش کند که به راحتی می‌گوید مرا دنبال کن و سپس شما را به سمت آن فروشگاه راهنمایی کند. در آن زمان به نظر می‌رسد صدا در گوش شما از جهتی که باید قدم بردارید، پخش خواهد شد و این عمل همانند یک اسکورت صوتی(voice escort) است.

سیستم “EarSense”یکی از مواردی است که محققان به آن فکر می‌کنند و آن ایرفونی است که به عنوان یک حسگر فعالیت دندان عمل می‌کند و می‌تواند حرکات صورت و دهان کاربران مانند حرکات دندان و ضربه را احساس کند و به این ترتیب نوعی ارتباط هندزفری با تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های محاسباتی را ممکن می‌سازد. علاوه بر این از آنجا که بیماری‌های مختلف پزشکی در حرکت دندان‌ها(Teeth chattering) آشکار می‌شوند، یک ایرفون هوشمند می‌تواند شناسایی آنها را امکانپذیر کند. این مهندسان در حال برنامه‌ریزی برای بررسی این موضوع هستند که آیا می‌توان از حسگرهای موجود در ایرفون برای تجزیه و تحلیل حرکات عضلات صورت و در نتیجه احساسات استفاده کرد یا خیر.

مقاله دیگر آنها درباره مکان‌یابی صوتی با استفاده از بازتاب‌های دیوار نزدیک است که در آن الگوریتم‌ها را برای تشخیص جهت صدا مورد بررسی قرار می‌دهند. این موضوع به ایرفون‌های کاربران اجازه می‌دهد تا در جهت شخصی که کاربر با او صحبت می‌کند تنظیم شوند.

“یو لین وی”(Yu-Lin Wei) دانشجوی دکترا گفت: ما ۱۰ سال در زمینه سنجش و محاسبه تلفن همراه کار کرده‌ایم. ما تجربه زیادی در طراحی فناوری نوظهور محاسباتی ایربل(earable computing) داریم.

اخیراً “آندرس آندرین”(Anders Andréen) مدیرعامل برند صوتی سوئدی”Urbanista” در گفتگو با ای اند تی گفت که احتمالاً این حسگرها در کاربردی و مفیدتر کردن محصولات صوتی مصرفی در آینده نقش خواهند داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا