اقبال عمومی از پلتفرم های داخلی – دکتر صادق فرازی
در عصر ارتباطات که کسب و کارهای دیجیتالی به جای بازاریابی قدیمی رواج یافته است واین روش مزایای فراوانی را با هزینه های بهصرفه برای مالکان کسب و کارها به ارمغان میآورد، از سویی دیگر جایگزینی فضاهای مجازی و شبکه های پیام رسان داخلی با شبکه های خارجی فیلترشده از جمله مباحث روز در زندگی مردم و مورد تأکید تعدادی از مسئولان بوده وهست که برای موفقیت وجذب استقبال کاربران در این پلتفرم ها تلاش های بسیاری صورت گرفته اما باز هم نیازمند زیرساختهایی قویتر، قابلیتها و امکاناتی بیشتر است.
قطعا مسئولان باید بعد از راهاندازی و توسعه شبکههای اجتماعی داخلی، حمایت های لازم را داشته باشند،زیرا مردم از این شبکههای بومی انتظارات بیشتری دارند که اگر برآورده نشود سرمایهگذاریهای حکومت، دولت و بخش خصوصی به بیراهه رفته است. اما بنظر می رسد اقبال عمومی برای استفاده از شبکه های داخلی خوب بوده و در این راستا باید هر چه سریعتر اقدامات کارآمد تر و بهتریجهت پشتیبانی از شبکههای اجتماعی داخلی برای حفظ و بهبود فضای کسبوکار شکل گرفته شود،چون با ایجاد فضاهای کسبوکار جدید و به طور کلی توسعه همه جانبه، شبکههای اجتماعی ملی با استقبال مردم روبرو می شوند.
قطع یقین توجه و ارزش قائل شدن برای شبکه های مجازی خارجی راهی اشتباه است در حالیکه پیامرسان های داخلی مانند سروش،روبیکا،ایتا و آی گپ جایگاه خوبی در میان مردم دارند،با این وجود مسئولان باید زیر ساخت های این پیام رسان ها را بروزرسانی کرده و توسعه دهند. البته اقدامات خوبی در حوزه زیرساختی و توسعه شبکه های داخلی صورت گرفته اما ضرورت داردکه این اقدامات برای مردم تبیین و اطلاع رسانی شود تادر کنار تقویت این شبکه ها و ادامه این روند رو به جلو برنامه ریزی های آنان نیز منجر به موفقیت شود.
طبیعتا وجود مشکلات در پیام رسان های داخلی امری اجتناب ناپذیر است،بعنوان مثال،عموم کاربران از تعدد پیامرسانهای داخلی گلایه دارند که ارتباط بین کاربران را با سختیهایی مواجه کرده است.بنا بر این ایجاد امکان ارتباط بین پیامرسانهای داخلی و پیشرفت و حمایت این پروژه ها توسط وزارت ارتباطات و نهادهای مربوطه،همچنین استفاده از ظرفیت بخش خصوصی ،بهره مندی از ویژگی و امکانات متنوع فضای های مجازی توسط مردم بیشتر خواهد شد و باعث سرعت گرفتن کارهای کاربران از طریق این پلتفرم ها می شود.
همچنین باید در نظرداشت که شبکه های پیام رسان داخلی ویژگی های بسیاری دارند که می توانند با پلتفرم های خارجی رقابت کنند،از ویژگی های این شبکه ها می توان به امکان تشکیل گروههای اجتماعی، مدیریت آن و امنیت بالای این گروه ها که از اصلی ترین مزایای این پلتفرم های داخلی است، اشاره کرد و بی تردید در بلند مدت این پلتفرم ها به نسخه کامل خود می رسند، البته ناگفته نماند که متولیان امر باید بتوانند با فضای کسبوکارهای داخلی تعامل داشتهباشند،اگر این تعامل برقرار شود و مالکان کسبوکارها به قدرت نرم حاکمیت و دولت باور داشتهباشند، بیش از نیمی از مشکلات صاحبان کسب و کارهای فضای مجازی برطرف خواهد شد ، برای رفع مشکل در این زمینه باید اصلاحات ساختاری توسط مسئولین صورت گیرد،که به عقیده بنده صدا و سیما و رسانه ها در این مسیر می توانند نقش مهمی داشته باشند و اعتماد مردم را جلب کنند تا تغییرات اساسی ایجاد شود. قطعا شفاف سازی و اقناع مردم در این خصوص و اقدامات آتی جهت ارتقاءشبکه های پیام رسان داخلی،باعث رشد تعداد کاربران این پلتفرم های داخلی خواهد شد.