کامپیوتر

افت تقاضای خرید کامپیوتر و سخت افزار در دوران پسا کرونا

بر اساس گزارش‌های اخیر تقاضا برای کامپیوترهای شخصی (PC)، لپ تاپ و قطعات سخت افزاری در سه ماه اول سال 2022 نسبت به سال گذشته به مقدار قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ذهرچند هنوز کرونا به صورت کامل از بین نرفته، اما می‌توان گفت در چند ماه اخیر میزان مبتلایان به مقدار زیادی کاهش یافته است و کم کم وارد دوران پسا کرونا شده‌ایم. حال باید منتظر ماند و دید که دوران جدید چگونه روی بازار گوشی، لپ تاپ و سخت افزار تاثیر خواهد گذاشت.

در این راستا اخیراً وب‌سایت تحلیلی و آماری کانترپوینت گزارشی از بازار خرید کامپیوتر در سه ماه اول سال 2022 منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، در سه ماه اخیر میزان تقاضا برای کامپیوترهای شخصی با افت 4.3 درصدی به 78.8 میلیون دستگاه کاهش یافته است. در نتیجه می‌توان گفت معضل کمبود تراشه و گرانی قطعات سخت افزاری در تصمیم کاربران برای خرید کامپیوتر در سه ماه اخیر تاثیر گذاشته است.

به گفته‌ی سایت CounterPoint، بازمانده‌ی سفارشات مربوط به سال گذشته نیز در اعداد مربوط به سه ماه اول 2022 تاثیر بسیاری گذاشته است و به همین دلیل کاهش تقاضا نسبت به پیش‌بینی‌های انجام شده کمتر بوده است. پیش‌بینی می‌شود تورم جهانی و موقعیت سیاسی اخیر اروپا (جنگ روسیه و اوکراین) تاثیرات بسیار شدیدی روی میزان فروش کامپیوتر در سه ماه بعدی 2022 داشته باشند.

در کنار این، بازگشت COVID-19 به کشور چین و قرنطینه شدن برخی شهرهای این کشور هم در عرضه و تقاضای قطعات سخت افزاری در سه ماه پیش رو مؤثر خواهند بود. از این رو گفته می‌شود فروش کامپیوتر در سال 2022 حتی نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی نیز افت بیشتری خواهد داشت.

طبق گزارش اخیر، هم‌اکنون شرکت لنوو با تصاحب 23.1 درصد از بازار کامپیوتر در جایگاه نخست قرار گرفته است. این کمپانی در سه ماه اخیر حدود 18.2 میلیون دستگاه به فروش رسانده است و از این نظر نسبت به سال گذشته خود حدود 10 درصد افت فروش را تجربه کرده است. به دنبال کمپانی لنوو شرکت‌های HP، Dell و اپل در جایگاه‌های بعدی بازار قرار گرفته‌اند.

در میان فقط شرکت‌های اپل و Dell با 8 و 1 درصد رشد نسبت به سه ماه اول سال گذشته در این حوزه بهبود داشته‌اند، اما شرکت‌های لنوو و HP همگی با افت سهم خود در بازار کامپیوتر مواجه شده‌اند. گفته می‌شود شرکت اپل عملکرد اخیر خود در بازار کامپیوتر را مدیون سری لپ تاپ‌های مک بوک M1 خود است که توانسته‌اند کاربران بسیاری جذب خود کنند.

بر اساس گزارش اخیر، درونمای قطعات سخت افزاری در سال پیش‌رو روشن است و پیش‌بینی می‌شود با ارسال سفارشات قبلی که 2 سال به طول انجامیده است، شرکت‌های تولیدکننده سخت افزار به راه خود باز خواهند گشت. در نتیجه انتظار می‌رود زنجیره تامین قطعات سخت افزاری و کامپیوتر در نیمه دوم سال جاری به اندازه‌ی ملموسی بهبود یابد و بحران کمبود تراشه و گرانی سخت افزار تا حد خوبی کاهش یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا