افزایش تعرفه اینترنت منوط به افزایش کیفیت خواهد بود
وزیر ارتباطات در مورد آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات با تاکید بر اینکه این شبکه پرسرعت، با کیفیت، مستقل و امن است که همه نیازهای مردم روی آن ارائه میشود گفت: متأسفانه برخی از شبکه ملی اطلاعات غول درست کردند و این فضا را ایجاد کردند که با وجود این شبکه، اینترنت قطع میشود اما این موضوع اصلاً درست نیست.
فناوری برتر دیجیتال به نقل از مهر؛ زارع پور در مورد چرایی افزایش قیمت بستههای اینترنتی گفت: بخشی از ارتباطات کشور در حوزه شبکه دسترسی به بخش خصوصی واگذار شده است و ما به عنوان حاکمیت، رگولاتور و تنظیم گر این حوزه باید منابع را برای اپراتورها فراهم کنیم.
وی ادامه داد: برای مثال فرکانس از جمله منابعی است که اپراتورها به آن نیاز دارند؛ سال گذشته فرکانس ۲۳۰۰ را به اپراتورهای موبایل واگذار کردیم اما آنها برای توسعه نیازمند سرمایه گذاری هستند و معتقدند که از سال ۹۵ به رغم تورم تجمیعی بیش از ۲۰۰ درصد، همچنان نرخ تعرفههای خدمات اینترنت ثابت مانده است و این مسئله امکان سرمایهگذاری را از آنها سلب کرده است.
وزیر ارتباطات گفت: ما اجازه دادهایم که اپراتورها برخی از بستهها را حذف کنند اما با تعریف بستههای جدید در سقف تعرفه مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، مخالفت کردهایم. چرا که آن را منوط به افزایش کیفیت شبکه میدانیم.
زارع پور خاطر نشان کرد: ما موافق کسب سود بیشتر اپراتور نیستیم بلکه معتقدیم که باید این افزایش قیمت، در کیفیت ارتباطات اثر داشته باشد و بر این اساس از اپراتورها خواستهایم که برنامه توسعه ارائه دهند.
وی گفت: تعریف بستههای جدید در سقف تعرفه مصوبه کمیسیون، منوط به ارائه برنامه توسعه خواهد بود. اپراتورها باید در طول سه سال آینده سرعت و کیفیت را تضمین کنند. ما پوشش ۱۰۰ درصدی را در کل کشور برای نسل چهارم (4G) از آنها خواستهایم و همچنین باید در سه سال آینده ۱۰ درصد مردم از خدمات نسل پنجم (5G) بهره مند شوند.
وزیر ارتباطات گفت: ما مدافع کیفیت شبکه هستیم و این را حق مردم میدانیم؛ به عنوان نماینده مردم از حقوق آنها دفاع میکنیم و معتقدیم که افزایش قیمت باید منوط به افزایش کیفیت باشد.
به توانمندی فیبر کشی زیردریایی دست یافتهایم
وزیر ارتباطات در مورد بومی سازی تجهیزات ارتباطی گفت: تلاشمان این است که تمامی تجهیزات این حوزه را خودمان تأمین کنیم. حدود ۶ ماه است که به طعم توانمندی تأمین کابل دریایی رسیدهایم و فیبرکشی زیر دریایی را با استفاده از توان داخلی انجام میدهیم.
وی از تأمین ظرفیت پشتیبان در صورت قطعی مقطعی کانالهای پهنای باند بین الملل خبر داد و گفت: دستور داده ام که شرکت ارتباطات زیرساخت حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت پشتیبان شبکه را تأمین کند و هم اکنون با وجودی که بخشی از ظرفیت دریایی و زمینی فیبر بین الملل با وجود تحولات همسایگان ما قطع شده و یا اختلال دارد اما مردم آن را احساس نمیکند. چرا که ظرفیت پشتیبان تأمین شده است.
وی یکی دیگر از دستاوردهای این بخش را در راستای تبدیل ایران به هاب ترانزیت ترافیک منطقه عنوان کرد و گفت: ما در قدم اول ۵۰ درصد به ترانزیت ترافیک افزوده ایم تا بتوانیم ترافیک با کیفیت تری را برای همسایگانمان تضمین کنیم.
وزیر ارتباطات در مورد اقدامات مدنظر برای توسعه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا گفت: ما در حوزه تولید دانش موفقیتهای زیادی داشتیم و شرکتهای خصوصی موفقی نیز در این حوزه داریم. اما برای چالاک کردن دولت و بخش خصوصی نیازمند این هستیم که هوش مصنوعی را کاربردی کنیم.
وی اضافه کرد: هم اکنون کارگروه اقتصاد دیجیتال در وزارت ارتباطات تشکیل شده و در سه لایه سختافزار و نرمافزار، اقتصاد پلتفرمی و کاربردی کردن فناوری هوش مصنوعی، با محوریت معاونت علمی ریاست جمهوری فعالیت میکند.
زارع پور افزود: برای مثال در حوزه کشاورزی، گلخانه هوشمند در پارک فناوری اطلاعات با استفاده از اینترنت اشیا راه اندازی شده است که یک چهارم در مصرف آب صرفه جویی کرده و چهار برابر محصول بیشتری تولید میکند.
وزیر ارتباطات تاکید کرد: اثبات و توسعه فناوری هوش مصنوعی از برنامههای ما است و برای آن ماموریتهایی نیز به معاونت فناوری وزارت ارتباطات محول شده است.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه هوش مصنوعی نیروی انسانی توانمندی داریم که اما نیازمند بازارسازی در این حوزه هستیم گفت: باید دستگاهها کاربردهای جدید این فناوری را تعریف کنند. در این راستا نقشه راه توسعه هوش مصنوعی تدوین شده و ما امیدواریم که به سمت حکمرانی داده حرکت کرده و تصمیم سازی ها بر پایه فناوری هوش مصنوعی اتفاق بیفتد.
وی چشم انداز تحول دیجیتال را مستلزم پیاده سازی فناوریهای هوش مصنوعی در دستگاههای اجرایی عنوان کرد و گفت: دولت هوشمند، حکمرانی مبتنی بر داده است و میتواند توسعه زیرساختها و حل مشکلات مجوز کسب و کارها را به همراه داشته باشد.
به گفته زارع پور، تا شهریور ماه ۳۰ درصد خدمات پرکاربرد دستگاههای اجرایی به صورت غیر حضوری و هوشمند در اختیار مردم قرار میگیرد.
وزیر ارتباطات با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر ایجاد سامانه نظارت مردمی گفت: ما با ایجاد این سامانه شرایطی را فراهم میکنیم تا مردم چه به شکل حضوری و چه به صورت آنلاین در مورد کیفیت خدمات دستگاهها و شیوه برخورد و خدمات رسانی آنها نظر دهند. این نظرات میتواند در راستای ارتقا خدمت رسانی دستگاهها به مردم مؤثر واقع شود. در این راستا قرار است ظرف مدت ۳ ماه آینده سازمان فناوری اطلاعات با همکاری سازمان امور استخدامی، فاز اول این سامانه را رونمایی کند.
وی اظهار داشت: در راستای نوسازی و مدرنسازی شبکه پستی کشور نیز مرکز تجزیه و مبادلات هوشمند پست در همه استانها راهاندازی میشود؛ پیش از این بزرگترین مرکز تجزیه و مبادلات هوشمند پست در تهران راه اندازی شده بود.