تکنولوژی

ارزیابی و طبقه بندی جدید شرکت‌های دانش بنیان

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از نحوه ارزیابی و طبقه بندی جدید دانش بنیانها خبر داد و گفت: در  نظام جدید شرکت ها به ۳ دسته نوپا، نوآور و فناور تقسیم شده اند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از مهر، روح الله دهقانی فیروزآبادی در جلسه‌ای با حضور رؤسای پارک‌های علم‌های و فناوری سراسر کشور که امروز در معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار شد با اشاره به ارتقا نظام ارزیابی حمایت از دانش بنیان‌ها گفت: بعد از سال‌ها فعالیت دانش بنیان‌ها می‌دانیم کجاها ضعف و اشکال وجود دارد؛ باید از “طبقه بندی نوعی” شرکت‌ها بپرهیزیم و دیگر نباید شرکت دانش بنیان نوع یک، دو و سه داشته باشیم بلکه در نظام جدید شرکت‌ها به ۳ دسته نوپا، نوآور و فناور تقسیم شده اند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: به طور مثال شرکتی که زیر ۵ سال فعالیت دارد و زیر ۵ میلیارد تومان گردش مالی دارد، شرکت نوپا محسوب می‌شود و شرکتی که این شرایط را رد کرده و به محصولی رسیده و بازاری دارد، شرکت نوآور نامیده می‌شود. دسته سوم شرکت‌های دانش بنیانی هستند که گردش مالی بیشتری دارند و بالغ بر ۵۰ درصد فروشش بر مبنای و فناوری است و شرکت فناور به حساب می آیند.

وی با اشاره به اینکه اگر برای همه شرکت‌های دانش بنیان معافیت مالیاتی صادر کنیم، هزینه اش کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان می‌شود، گفت: در سال گذشته ۱,۲۰۰ میلیارد تومان معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان‌ها را صادر کردیم.

دهقانی از ارتقا نظام تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و گفت: در بحث تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان به ۳ تقسیم بندی رسیده ایم؛ نخست شرکت‌های معمول، شرکت‌هایی که رشد متوسط دارند و شرکت‌هایی با رشد عالی. بنا داریم نظام تأمین مالی شرکت‌ها را ارتقا دهیم و اعتبارات را نقطه زن تر به شرکت‌ها تخصیص دهیم.

معاون علمی رئیس جمهور ضمن بیان این مطلب که در ارزیابی جدید می‌خواهیم ارزیابی شرکت‌های نوپا را به پارک‌های علم و فناوری شاخص بدهیم، گفت: زمانی حرف زدن بازار و صنعت درباره علم و فناوری سخت بود اما در حال حاضر اتفاقات خوبی رقم خورده است و مردم این گفتمان را دوست دارند.

وی یکی از برنامه‌های معاونت را توجه بیشتر به استان‌های دیگر عنوان کرد و گفت: بنا داریم در ۱۰ استان طرح برش استانی اقتصاد دانش بنیان را به صورت پایلوت اجرا کنیم.

دهقانی با تاکید بر فکرهای هم افزا در ایجاد زیرساخت‌ها گفت: در کشور شاید بیش از ده‌ها دیتاسنتر، هزاران تجهیز ساخت و تولید و ده‌ها کلین روم وجود دارد و به طور مثال کلین رومی که باید ۲۴ ساعته کار کند فقط ۶ ساعت فعال است. به نظرم زیرساخت‌های بیش از اندازه توسعه داده ایم و باید سراغ راه حل های هم افزا برویم. به طور مثال در یک استان یا مجموعه و یا در چند استان همجوار یک زیرساخت کلان داشته باشیم که در خاورمیانه مطرح باشد.

وی افزود: نیاز داریم زیرساخت‌های مبتنی بر مارکت پول را توسعه دهیم و باید با نگاه به تجربیات هلندی، کره‌ای ها و..‌در زمینه استفاده از مارکت پول‌ها، با زیست بوم خودمان آن را ایجاد کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا