موبایل

آیفون ۱۵ پرو شاید اولین گوشی هوشمند بدون خشاب سیم‌ کارت باشد

با شروع سال جدید میلادی، شایعات و گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد گوشی‌های هوشمند سال آینده یعنی ۲۰۲۳، به گوش می‌رسد که البته چندان نمی‌توان به صحت آن‌ها اعتماد کرد. یکی از این شایعات حاکی از آن است که آیفون ۱۵ پرو که قرار است در سال ۲۰۲۳ عرضه شود، اولین مدل آیفونی خواهد بود که بدون خشاب فیزیکی سیم‌ کارت عرضه می‌شود. این شایعه که در فضای مجازی دست به دست می‌شود، از رسانه‌ی BlogDoiPhone منتشر شده و ظاهراً مبتنی بر منابع داخلی است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ در توضیحات این گزارش آمده که: «اپل مدت‌هاست که روش‌هایی برای عدم نیاز به استفاده از خشاب سیم‌ کارت (که در برزیل به عنوان «تراشه‌ی حامل» شناخته می‌شود) را آزمایش می‌کند و در حال توسعه‌ی فناوری eSIM است. اما طبق گزارش منبع داخلی آیفون‌بلاگ، از سال ۲۰۲۳ ممکن است نسخه‌ی پرو آیفون ۱۵ بدون خشاب سیم کارت فیزیکی به کاربران عرضه شود و فقط با ۲ اسلات eSIM کار کند.

برای آن دسته از کاربرانی که نمی‌دانند، بد نیست بگوییم که eSIM یا سیم کارت الکترونیکی جدیدترین و به‌روزترین فرمت برای سیم کارت است. البته احتمالا بهتر است برای eSIM دیگر از عنوان سیم کارت استفاده نکنیم. نام eSIM به معنی سیم جاسازی شده (Embedded SIM) است، یعنی سیم کارتی که با یک گجت یکپارچه شده. eSIM یک سیم کارت واقعی نیست، بلکه یک چیپ با استاندارد SON-8 است که مستقیما داخل یک گجت تعبیه شده. با این حساب eSIM را نمی‌توان خارج یا تعویض کرد.

آیفون و آیپد هر دو در چند سال گذشته به سمت فناوری eSIM حرکت کرده‌اند. در واقع، آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو اولین مدل‌های آیفونی هستند که از دو eSIM پشتیبانی می‌کنند و به شما امکان می‌دهند از دو eSIM به طور همزمان استفاده کنید. علاوه بر این، شایعه شده که اپل در حال کار روی یک آیفون بدون پورت است، یعنی ما با آیفونی روبرو هستیم که درگاه اتصال لایتنینگ ندارد. منطقی است که اپل همزمان خشاب سیم‌ کارت فیزیکی را نیز حذف کند و دوام گوشی هوشمند خود را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

همچنین ممکن است اپل آیفون‌های بدون خشاب سیم‌ کارت را در بازارهای خاصی عرضه کند. استفاده از فناوری eSIM در کشورهای مختلف شرایط گوناگونی دارد؛ در بعضی‌ از کشور‌ها از این نوع سیم‌ کارت استفاده می‌شود و در دیگر کشور‌ها استفاده از این فناوری رایج نشده است. بنابراین اپل ممکن است آیفون ۱۵ پرو بدون خشاب سیم‌ کارت را تنها در بازارهایی عرضه کند که پذیرش eSIM آن‌ها در آستانه‌ی مشخصی باشد.

از دیگر شایعاتی که در مورد آیفون ۱۵ که قرار است در سال ۲۰۲۳ روانه‌ی بازار شود می‌توان به  استفاده از تاچ آیدی زیر نمایشگر و تراشه‌های جدید ۳ نانومتری اشاره کرد. اپل همچنین مشغول ساخت مودم اختصاصی است که ظاهرا در سال ۲۰۲۳ همراه با سری آیفون ۱۵ معرفی خواهد شد. این شرکت در حال حاضر از مودم‌های ۵G کوالکام استفاده می‌کند ولی با استفاده از این مودم‌های اختصاصی می‌خواهد در این زمینه مستقل شود.

استفاده از سیم‌ کارت‌های eSIM قطعا مزایایی برای کاربران خواهد داشت. به عنوان نمونه می‌توان گفت تعداد اتصالات و نحوه‌ی عمکلرد eSIM دقیقا مشابه سیم کارت‌های عادی است، ولی طبیعتا با توجه به این که سیم کارت از قبل درون گوشی قرار گرفته دیگر نگران هماهنگی آن با اسلات گوشی نخواهید بود. از آنجایی که تراشه‌ی eSIM کوچک‌تر از سیم کارت معمولی است و احتیاجی به فضایی برای خارج کردن هم ندارد، از آن می‌توان در داخل گجت‌های کوچکی مانند ساعت‌های هوشمند استفاده کرد.

با توجه اینکه هنوز دو سال تا عرضه‌ی این گوشی هوشمند فاصله داریم، بنابراین بهتر است در روز‌های آینده منتظر خبر‌های دقیق‌تری از محصولات این شرکت باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا