موبایل

آیفون ۱۲ پرو مکس و آیفون ۱۱ پرفروش‌ترین گوشی‌های اپل در سه ماه گذشته

با توجه به اطلاعاتی که منتشر شده است، دو گوشی آیفون ۱۲ پرو مکس و آیفون ۱۱ توانستند بیشترین میزان فروش را در بین محصولات مبتنی بر iOS داشته باشند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ اپل طی چند سال گذشته سود بسیار خوبی را از گوشی‌های آیفون به‌دست آورد. بخش بزرگی از این سود را هم مدیون مدل‌های استاندارد یعنی آیفون ۱۱، آیفون XR و آیفون ۱۲ است که در بدو ورود توجه بسیاری از کاربران را به خاطر قیمت مناسب و قابلیت‌های سخت‌افزاری عالی به خود جلب می‌کردند. اما اینطور که به نظر می‌رسد، این بار یک رقیب جدی هم برای مدل‌های استاندارد پیدا شده و آن هم گران‌قیمت‌ترین آیفون موجود یعنی آیفون ۱۲ پرو مکس است.

اپل می‌خواهد حدود ۱۱ روز دیگر، گزارش سومین سه‌ماه مالی خود را هم اعلام کند اما بعید به نظر می‌رسد موفقیتی که شرکت در دومین سه‌ماه مالی به‌دست آورد بار دیگر تکرار شود. در آن سه‌ماهی که گذشت، شرکت آمریکایی موفق شد میزان درآمد خود را ۶۵٫۵ درصد به نسبت بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته افزایش دهد و در این بین میزان فروش آیپدها هم ۷۹ درصد رشد داشت. در سه‌ماه سوم اما اولین باری خواهد بود که فروش آیپد پرو ۲۰۲۱ مجهز به تراشه‌ی جدید M1 هم محاسبه خواهد شد و انتظار داریم تأثیر زیادی هم در سود به‌دست آمده داشته باشد.

از آنجایی که در این هفته سهام اپل در بورس افزایش تاریخی داشته، سرمایه‌گذاران معتقدند شرکت کوپرتینویی در تاریخ ۲۷ جولای (۵ مرداد) خبرهای خوبی از میزان فروش خود خواهد داشت. اما مؤسسه‌ی تحقیقاتی Consumer Intelligence Research Partners منتظر نماند و تحلیل خود را از عملکرد گوشی‌های سری آیفون ۱۲ در بازه‌ی زمانی آوریل تا ژوئن اعلام کرد. اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد از یک نظر سنجی بین ۵۰۰ کاربر گوشی‌های آیفون، آیپدها، ساعت هوشمند اپل‌واچ و کامپیوتر مک به‌دست آمد که محصولات خود را بین بازه‌ی زمانی یاد شده خریداری کرده‌اند.

در نتیجه‌ی این نظرسنجی اما آمده بود که ۴ مدل آیفونی که اپل در سال ۲۰۲۰ راهی بازار کرد یعنی سری آیفون ۱۲ که شامل مدل استاندارد و مینی و دو مدل پرو و پرو مکس هم می‌شوند، بیش از ۶۳ درصد از سهم فروش بین آیفون‌ها در آمریکا را به خود اختصاص داده‌اند. در این بازه‌ی زمانی، میزان فروش آیفون‌ها از طریق فروشگاه‌های آنلاین و فیزیکی از ۱۶ به ۲۷ درصد افزایش پیدا کرد اما خرید گوشی از شرکت‌های مخابراتی از ۷۷ به ۶۶ درصد کاهش داشت. جالب اینجاست در بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته، گوشی‌های سری آیفون ۱۱ موفق شدند ۶۵ درصد از فروش آیفون‌ها را به خود اختصاص دهند که این میزان ۲ درصد بهتر از عملکرد آیفون‌های جدید است.

طبق گفته‌های جاش لوئیتز، بنیان‌گذار Consumer Intelligence Research Partners، اپل بعد از گذراندن دوران کرونا و قرنطینه، عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و توانست با اعمال سیاست‌های درست، کاربران را مجاب کند گوشی‌های قدیمی خود را بازنشسته کرده و به خرید مدل‌های جدید و حتی در بسیاری مواقع، گران‌قیمت تشویق کند. در نتیجه انتظار داریم قیمت متوسط فروش گوشی‌های اپل در سه‌ماه مالی سوم افزایش داشته باشد که البته اپل دیگر در این رابطه جزئیاتی را ارائه نمی‌کند. بسیاری از این کاربران هم گوشی‌های خود را از فروشگاه‌های فیزیکی خود اپل خریداری می‌کردند و نه جای دیگری.

نکته‌ی جالب ماجرا، خرید گوشی‌های گران‌قیمت‌تر، مثلا آیفون ۱۲ پرو مکس در طول بازه‌ی زمانی یاد شده بود. البته همانطور که گفته شد اپل چیزی در رابطه با قیمت متوسط نمی‌گوید اما به گزارش Consumer Intelligence Research Partners، این میزان به ۸۶۹ دلار رسیده که اندکی به نسبت سه‌ماه منتهی به ماه مارس ۲۰۲۱ و بسیار زیاد به نسبت سه‌ماه منتهی به ژوئن ۲۰۲۰ افزایش داشته است.

به گزارش مایک لوین، هم‌بنیان گذار مؤسسه‌ی تحقیقاتی یاد شده، این اولین سه‌ماه در میان تمام سه‌ماه‌های قبل بود که مشتریان، گوشی‌های جدید خود را برای خرید مدل جدیدتر مبادله می‌کردند (trade in به معنای تحویل گوشی قدیمی به شرکت به علاوه‌ی مبلغی پول و خرید مدل جدیدتر). طبق اطلاعات به‌دست آمده از تحقیقات صورت گرفته، به نظر می‌رسد کاربران دیگر تمایل به نگه داشتن گوشی‌های قدیمی ندارند و سهم گوشی‌های اپل که سه‌سال یا بیشتر از عمرشان گذشته بود بسیار کاهش پیدا کرده بود. در نتیجه کاربران گوشی‌های خود را حتی دو سال یا یک سال پس از خرید، برای خرید مدل گران‌قیمت‌تر و جدیدتر معاوضه می‌کردند.

همچنین کاربران کمتری به معاوضه‌ی گوشی‌های خود رغبت نشان داده‌اند. این تحقیق نشان داده طی چهار سال گذشته، این اولین باری بوده که تعداد گوشی‌هایی که معاوضه شده‌اند تا این حد کاهش داشته است. کمی کمتر از ۳۰ درصد کاربرانی که در این نظرسنجی شرکت کردند گفتند آن‌ها گوشی‌هایی که سه یا بیش از سه‌سال در اختیار داشتند را برای خرید مدل جدید معاوضه کردند. در حالی که در سه‌ماه قبل، تعداد این کاربران حدود ۵ درصد بیشتر بود. از طرفی در بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته هم ۳۳ درصد کاربران آیفون جدید خود را از طریق معاوضه‌ی گوشی‌های قدیمی (سه‌سال یا بیشتر) خریداری کرده بودند.

آیفون

این نشان می‌دهد این روزها کاربران خیلی زود به خرید گوشی جدید روی می‌آورند و دیگر آیفون خود را برای مدت‌های طولانی نگه نمی‌دارند. در نتیجه‌ی همین موضوع هم هست که شرکت‌ها تعداد گوشی‌های تولید شده‌ی خود را هر سال افزایش می‌دهند. چون کاربران خیلی زود تمایل به خرید گوشی جدیدتر پیدا می‌کنند. البته این در شرایطی است که سیاست معاوضه‌ی گوشی جدید با قدیمی وجود داشته باشد.

از طرفی باید به این موضوع هم اشاره کنیم که گوشی‌های سری آیفون ۱۲ اولین سری از آیفون‌ها هستند که از اینترنت ۵G پشتیبانی می‌کنند و به همین خاطر کاربران زیادی برای خرید آن‌ها تمایل نشان می‌دهند. جالب اینجاست در حالی که در این سری مدل‌های ارزان‌قیمت و مقرون‌به‌صرفه‌ی خوبی هم وجود دارد، باز هم کاربران تمایل بیشتری به خرید آیفون ۱۲ پرو مکس نشان دادند. تا جایی که اکنون سهم این گوشی از بازار ۲۳ درصد، یعنی مشابه سهم پرفروش‌ترین گوشی سال گذشته‌ی اپل یعنی آیفون ۱۱ بود.

در این بین اما بودند آیفون‌هایی که طرفداران زیادی نداشتند و ناامیدکننده ظاهر شدند. این دو گوشی یعنی آیفون ۱۲ مینی و آیفون XR متفقا با در اختیار داشتن ۵ درصد از سهم فروش در رده‌ی آخر قرار گرفتند. البته دلیل اصلی نبود محبوبیت آیفون XR این است که این گوشی بسیار قدیمی شده و طبیعی است کسی برای خرید آن رغبت نداشته باشد. اما آیفون ۱۲ مینی با اینکه قیمت مناسبی دارد و در دوره‌ای راهی بازار شده که کاربران علاقه‌ی نسبتا زیادی به گوشی‌های کوچک دارند، اما باتری فوق‌العاده ضعیفی در آن به‌کار رفته و بین قیمت و مشخصات آن هم تناسب خوبی وجود ندارد. در نتیجه شاهد چنین عملکردی از سوی آن هستیم و حتی صحبت این بود که اپل تولید آن را متوقف یا در بهترین حالت کاهش خواهد داد.

این‌طور که به نظر می‌رسد، اپل خیلی خوب توانسته در تولید گوشی پرچم‌دار گران‌قیمت عملکرد خوبی در بازار داشته باشد. البته باید به این نکته هم اشاره داشته باشیم که این بازار مربوط به آمریکا است و تحقیقات هم فقط از ۵۰۰ نفر به عمل آمد. در نتیجه نمی‌توان آن را به کل افراد همان بازار یا بازارهای دیگر تعمیم داد. با این حال می‌توان به نتیجه‌ی خوبی از میزان محبوبیت گوشی‌های اپل در بین کاربران رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا