تکنولوژی

آزاد نبودن دسترسی اطلاعات از مشکلات جدی استارت‌آپ‌ها است

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ادامه سلسله نشست‌های نقد و اندیشه با موضوع «کارآفرینی در فضای مجازی جهش‌ها و چالش‌ها»؛ میرشکاری مدیرعامل استارت‌آپ کشت یار درباره ایده راه‌اندازی این استارت‌آپ گفت: ایده کشت یار استفاده از فناوری سنجش از راه دور در حوزه کشاورزی است. درواقع کشت یار مثل یک دستیار هوشمند در کنار کشاورزان خواهد بود و با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای تغییرات و یا غیرهماهنگی در زمین‌های کشاورزی را شناسایی می‌کند و از مرحله کاشت تا برداشت به کشاورز مشاوره می‌دهد تا مدیریت بهتری روی زمین خود داشته باشد.

وی افزود: من خودم کارشناسی ارشد هوا فضا خوانده‌ام و در پروژه‌های طراحی و ساخت ماهواره کار می‌کردم؛ اما همیشه علاقه‌مند بودم کاربرد فناوری فضایی را در زندگی مردم مشاهده کنم. مردم همین امروز هم اطلاع دقیق و حتی درستی از کاربردهای ماهواره‌ای ندارند. این در حالی است که ماهواره‌های سنجشی امروزه می‌توانند روزانه از زمین تصویربرداری کنند و کاربران شاهد خاک و گیاهان زمین باشند و اطلاعات سودمندی را دریافت کنند؛ بنابراین با توجه به اهمیت امنیت غذایی سعی کردم این فناوری را با کشاورزی تلفیق کنم تا بتوانیم گامی در مسیر تولید مواد غذایی برداریم.

مدیرعامل استارت‌آپ کشتیار ادامه داد: ما در کشتیار تیمی 7 نفره هستیم از تخصص‌های مختلف مثل سنجش از راه دور، هوا فضا و کشاورزی هستیم. برای اینکه ایده خود را اجرایی کنیم با چالش‌ها و سختی‌های زیادی هم مواجه شدیم به‌خصوص برای اینکه بتوانیم اعتماد کشاورزان را جلب کنیم و به آن‌ها بقبولانیم که این کار به سود آن‌هاست. با همه این سختی‌ها اکنون توانسته‌ایم با 8 کشاورز همکاری کنیم و برای خود کسب درآمد داشته باشیم.

میرشکاری درباره روند جلب اعتماد کشاورزان در ابتدای کار خود گفت: ما در شروع کار مثلاً به کشاورزی اعلام کردیم در یک‌فصل زراعی بر روی زمین شما کار می‌کنیم و نیازی نیست اصلاً شما به ما پولی بدهید. هر 5 روز یک‌بار نقشه‌ای از زمین را در اختیار کشاورز قراردادیم که محصولاتش چه میزان نیتروژن یا فسفر دارد، رطوبت زمین به چه میزانی است و… . یک جاهایی که زمین به مشکلاتی می‌خورد و ما از راه دور به کشاورز اعلام می‌کردیم که زمین در فلان نقطه دچار مشکلاتی شده و گیاه ضعیف شده است و پس از مراجعه به آن نقطه برایش ثابت می‌شد که ما درست گفته‌ایم و اعتمادش جلب شد و در آخر فصل هم همان کشاورز که ذرت در زمین خود کاشته بود با مدیریت ما 18 تن در هر هکتار افزایش عملکرد در مقایسه با سال زارعی قبل داشت.

میرشکاری درباره اینکه آیا در مسیر کار منتظر پروژه گرفتن از سازمان‌های دولتی بوده‌اند یا خیر گفت: ما منتظر پروژه گرفتن نبودیم و نیستیم و تاکنون تلاش کردیم که ارتباط مستقیم با کشاورزان برقرار کنیم، هرچند نیازمند دریافت اطلاعاتی از سازمان‌های دولتی مثل جهاد کشاورزی یا سازمان آب‌وخاک و… بودیم که متأسفانه با ما همکاری در این زمینه نشده است و خود این مسئله یعنی آزاد نبودن دسترسی اطلاعات یکی از مشکلات جدی و اصلی ما و سایر استارت‌آپ‌ها است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا