آخرین آمار از میزان رشد تعداد کاربران پیام رسانهای داخلی
طبق آخرین اظهارات اظهارات وزیر ارتباطات، امروز تعداد کاربران فعال در سکوهای داخلی بیش از پنج تا ۱۰ برابر شده است و این توانایی را دارند که به ۱۰۰ میلیون کاربر در پیامرسانهای داخلی خدمات ارائه دهند.
فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، امروزه عصر، عصر پلتفرم و نفوذ آنهاست که عمق راهبردی کشورها را مشخص می کند و بعضا از ظرفیت های این فضا برای حکمرانی غفلت شده است.
پلتفرمهای بومی چند سالی است که تلاش کردند از فرصت پیش آمده در طی سالها و البته دولت سیزدهم استفاده کنند و قابلیتها، کاربردپذیری را افزایش دهد. بنابراین شرکتهای داخلی تواستهاند در قالب پیامرسان، شبکهاجتماعی و موارد دیگر جایگزینهایی ارائه دهند که به گفته مسئولان دست کمی از نمونههای خارجی ندارند.
با مروری بر سالهای گذشته میتوان دریافت که رشد و توسعه پلتفرمهای بومی و نوعی خروج از سلطه پلتفرمهای خارجی همزمان با شروع به کار دولت سیزدهم به عنوان یکی از وعدههای مهم مورد توجه قرار گرفت. اما شاید یکی از مهمترین اقداماتی که در پیشرفت پلتفرمهای بومی و افزایش تعداد کاربرانش تأثیر قابل توجهی داشت آییننامه حمایت از کسبو کارهای اینترنتی در پاییز سال ۱۴۰۱ دانست که در آن مشوقها و امتیازهایی برای توسعه پلتفرمهای بومی در نظر گرفته شد.
پس از این آییننامه و اضافه شدن قابلیتهایی چون تماس تصویری و اینترکانکشن، کاربران آنها افزایش یافت که نشان از موفقیت پلتفرمهای بومی میدهد. در این راستا با توجه به اینکه دولت سیزدهم روزهای پایانی خود را میگذراند مسئولان از آخرین وضعیت و حمایتهای انجام شده در این زمینه توضیحاتی ارائه کردند.
به طور مثال عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – اخیرا اعلام کرد وزارت ارتباطات در این سالها تمام در کنار پلتفرمها و سکوهای داخلی بود و کاری که باید انجام دهند این است زیرساختهای پردازشی و ذخیرهسازی را برای آنها فراهم کند.
به گفته وی الان قریب به ۱۰۰۰ سرور را تأمین و در اختیار آنها قرار داده شده حتی به سمتی حرکت کردند که مرکز داده دومی را برای آنها راهاندازی شود.
البته وی در تازهترین اظهارات خود به افزایش تعداد کاربران سکوهای داخلی هم اشاره کرد. زارع پور در جلسه علنی اخیر مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: امروز تعداد کاربران فعال در سکوهای داخلی بیش از پنج تا ۱۰ برابر شده است؛ به عنوان مثال کاربران حاضر در یک پیام رسان به بیش از ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار فعال رسیده و حضور مردم در این پلتفرمهای داخلی ۱۰ برابر شده است.