تکنولوژی

۸۶ نرم افزار برای ارتقای شهر هوشمند تولید شد

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از حمایت از تولید ۸۶ نرم افزار برای ارتقای شهر هوشمند خبر داد.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل ازمعاونت علمی، شهر هوشمند، شهری است که بر مبنای صفر و یک و یا به تعبیری فناوری اطلاعات ساخته و همه چیز در آن کاملاً مجازی و هوشمند اداره می‌شود.

حکمرانی، شهروند، محیط زندگی، اقتصاد، حمل و نقل و انرژی هوشمند از جمله ویژگی‌های شهرهای هوشمندی است که دنیا به سمت تحقق آن حرکت کرده است.

کپنهاگ (دانمارک)، سنگاپور، استکهلم (سوئد)، زوریخ (سوئیس) و بوستون (آمریکا) را هوشمندترین شهرهای جهان می‌دانند شهرهایی که شاخص‌هایی چون داشتن تاکسی‌های اینترنتی، سیستم پارک هوشمند، میزان استفاده از انرژی‌های پاک، دولت الکترونیک، داشتن نسل چهارم موبایل، سرعت اینترنت، ضریب نفوذ اینترنت، ساختمان‌های هوشمند دارند و به عنوان شهرهای هوشمند شناخته می‌شوند.

در ایران هم تلاش‌ها برای تحقق این مدل از شهرها چند سالی است که آغاز شده و شرکت‌های دانش بنیان زیادی به این حوزه ورود کرده اند. «ماژول انتقال اطلاعات مبتنی بر فناوری NB-IOT برای کنتورهای گاز»، «سیستم مدیریت منابع آب و انرژی ( سد و نیروگاه )»، «مجموعه نود و گیت وی با پروتکل لورا به همراه نرم افزار اینترنت اشیا برای مدیریت فضای پارکینگ»، «نرم افزار سامانه هوشمند کنترل ترافیک دریا-ساحل مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا» و غیره از جمله محصولات و نرم افزارهای تولیدی هستند که به توسعه یافتگی شهر هوشمند در کشور کمک کرده اند.

همچنین از دیگر محصولات این حوزه می‌توان به «ربات بازرسی مجاری فاضلاب (ویدیومتری)»، «ماشین بالارونده از سطوح عمودی و شیب منفی برای گردگیری شیشه»، «مگاپارکینگ (پارکینگ مکانیزه طبقاتی)»، «سامانه مدیریت پارکینگ»، «سامانه هوشمند بازشناسی نوع خودرو»، «سامانه مدیریت قبوض مشترکین» و غیره اشاره کرد.

به طور کل می‌توان گفت که ۸۶ نرم افزار فناورانه و ایران ساخت، زمینه ساز تحقق شهرهای هوشمند در ایران هستند. بر اساس مستندات موجود، تهران یکی از ۵۰ شهر هوشمند دنیا محسوب می‌شود و برخی زیرساخت‌ها برای شهر هوشمند بودن را دارا است. این محصولات می‌تواند راهگشای هوشمند شدن دیگر شهرهای کشور نیز باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا